Ako môže obohatiť spolupráca slovenských študentov s profesionálmi v cudzej krajine? Odpoveď na túto otázku sa pokúsila nájsť v praxi iniciatíva Štúdio 25:Island spolu s mladými Slovákmi s vášňou pre audiovizuálnu tvorbu a odborníkmi z praxe v čarovnej ostrovnej krajine - na Islande.
Skúsenosti z terénu, ktoré zostanú navždy
Dnešní mladí ľudia sú už od útleho veku prepojení s obrazovkami. Práca s technológiami je im prirodzená a kontakt so sociálnymi sieťami im umožňuje ľahko vytvárať rôzne typy audiovizuálnych obsahov, ktorými dokážu za pár minút osloviť široké publikum. Aká je ale ich kvalita? Sú naozaj pre ich sledovateľov obohacujúce? Práve na kvalitný audiovizuálny obsah a jeho tvorbu sa v spolupráci s lektormi zamerali slovenskí študenti, ktorí sa zúčastnili pilotnej fázy iniciatívy Štúdio 25: Island.
V priebehu 3-mesačného obdobia trvania projektu vybraní študenti navštívili na 10 dní jedinečný Island, spoznali sa s konzultantmi z jednotlivých oblastí islandskej kultúry a pod lektorským vedením profesionálov STVR získavali cenné skúsenosti mimo školských lavíc.
Island nebol pre nich len exotickým miestom s nádhernou prírodou – stal sa živým učebným prostredím. „Zapojili sme sa do komplexnej tvorby audiovizuálneho obsahu. Naším cieľom bolo natočiť materiály pre dokument o Islande, spoznať islandskú kultúru, prírodu a popritom pripraviť reportáže o konkrétnych ľuďoch, ktorí tam žijú,“ približuje študent Ondrej Batory, ktorý dostal v rámci 15-členného tímu príležitosť vycestovať na na Island. Ondrej napríklad svoju reportáž urobil o profesorke Ingrid Stefansdóttir, ktorá každoročne organizuje pre žiakov základných škôl spevácko-divadelnú súťaž. Študent Michal Szoke sa zase venoval jej žiakom a ich pohľadom na svet. Ďalšia reportáž predstavila inšpiratívneho islandského lekára, ktorý študoval medicínu na Slovensku a svoj voľný čas trávi ako dídžej.
Pri tvorbe reportáží si študenti vyskúšali prácu s kamerou, mikrofónom, ale aj prípravu scenára, rozhovorov a strih videa. Získali reálnu skúsenosť s tvorbou hodnotného obsahu, tímovou prácou, organizáciou času, ale aj prácou pod tlakom a riešením nečakaných situácií v teréne. Hoci sa väčšina študentov zamerala na video obsah, účastníčka Hana Hvozdíková ocenila aj prácu s mikrofónom, pri ktorej trénovali prípravu rozhlasových reportáží . Až tu si podľa jej slov uvedomili, aké je dôležité pripravovať texty tak, aby dokonale vystihli krásu, ktorú oni vidia na vlastné oči, no poslucháčom rádií ju musia sprostredkovať slovami.
Mladí účastníci projektu si zo svojej cesty doniesli na Slovensko množstvo materiálov, s ktorými pracovali aj ďalší študenti, ktorí sa cesty zúčastniť nemohli a pripravovali svoje reportáže pod vedením skúsených lektorov v kreatívnom centre v Košiciach.
Vďaka práci s profesionálmi na Islande a na Slovensku sa študenti učili priamo od ľudí z praxe, čo im umožnilo získať neoceniteľnú skúsenosť, ktorú bežne učebnice nedokážu sprostredkovať.
Pozrite si študentskú reportáž o profesorke Ingrid Stefansdóttir:
Ľad, oheň a ľudia, ktorí prekvapili
Táto jedinečná iniciatíva umožnila mladým Slovákom spoznať nielen krásy Islandu, ale aj miestnych ľudí, ich každodenný život, hodnoty a tradície. Stretnutia s rovesníkmi, diskusie a spoločné aktivity otvorili nové pohľady na svet a prehĺbili ich schopnosť rešpektovať rozdiely. „Uvedomili sme si, že aj keď žijeme v rôznych krajinách, mnohé problémy a túžby máme spoločné,“ približuje študent Michal Szoke. Tento druh kultúrnej výmeny pomáha budovať empatiu, otvorenosť a toleranciu.
Angličtina bez strachu
Komunikácia v cudzom jazyku bola neoddeliteľnou súčasťou projektu. Účastníci si prirodzene zlepšovali angličtinu – pri rozhovoroch, prezentáciách, ale aj v každodenných situáciách. Nešlo len o gramatiku, ale o schopnosť vyjadriť sa, porozumieť a reagovať spontánne. Viacerí priznali, že po niekoľkých dňoch na Islande začali premýšľať v angličtine, čo výrazne posilnilo ich jazykové sebavedomie.
Rovnaké sny, iné krajiny
V rámci výmeny vznikli nielen pekné spomienky, ale aj nové vzťahy. „Stretli sme sa s islandskými rovesníkmi, spoznali ich životný štýl, názory a zvyky. Mnohé kontakty pretrvávajú aj po návrate domov – cez sociálne siete, spoločné projekty či plány na ďalšie stretnutia,“ zhodujú sa študenti. Koordinátorka partnerského konzorcia Daniela Čorbová je presvedčená, že práve takéto priateľstvá sú základom pre budovanie európskej identity, solidarity a spolupráce medzi krajinami.
Nájsť samého seba medzi lávou a ľadom
Cestovanie, samostatnosť, nové výzvy – to všetko pomohlo účastníkom lepšie spoznať samých seba. „Museli sme sa prispôsobiť inému prostrediu, riešiť nečakané situácie, pracovať v tíme s rôznymi typmi ľudí. Tento proces nám ukázal, aké máme silné stránky, čo zvládneme, aj na čom môžeme ešte pracovať,“ myslí si študent Maroš Ružička. Daniela Čorbová videla zmenu aj v tom, ako sa začali po tejto skúsenosti mladí ľudia vnímať. Mnohí sa podľa nej vrátili domov s väčším sebavedomím, motiváciou a pocitom, že dokážu viac, než si predtým mysleli.
Zážitok, ktorý inšpiruje ďalej
Projekt nebol len o tom, čo sa udialo na Islande. „Pre mnohých bol štartovacím bodom k niečomu novému. Inšpiroval ich k ďalšiemu štúdiu, cestovaniu, k zapojeniu sa do ďalších medzinárodných programov alebo k vlastným projektom. Možnosť zažiť úspech v zahraničí mladým ľuďom ukázala, že hranice sú často len v našich hlavách,“ hovorí Daniela Čorbová.
Viacerí sa na túto skúsenosť pozerali ako na niečo, čo nás všetkých môže inšpirovať v každodennom živote. Študenta Jakuba Gajdoša napríklad zaujali islandské lesy, ktoré sadia dobrovoľníci. „Fascinovalo ma, že majú dokonca aj les priateľstva, ktorý je vysádzaný hlavami štátov, ktoré Island navštívia. Je symbolom priateľstva a mieru vo svete,“ hovorí. Študenta Gregora Vargu a Alicu Matisovu zase oslovilo, ako lekár a dídžej Victor Gudmundsson myslí dôsledne na rovnováhu vo svojom živote a drží sa pravidla „stoličky“, teda žiadna zo štyroch nôh ( mentálne zdravie, spánok, pohyb, strava) nesmie byť podlomená a treba sa o ňu starať, aby sme boli spokojní.
Pozrite si pútavý dokument, ktorý vznikol v spolupráci mladých ľudí zo Slovenska, profesionálov STVR a konzultantov z jednotlivých oblastí islandskej kultúry:
Zmysluplný čas a pozitívny dopad
Namiesto pasívneho trávenia voľného času sa mladí ľudia rozhodli zapojiť do niečoho, čo má hlbší význam. Ich práca mala reálny výstup – reportáže, ktoré budú slúžiť ako inšpirácia pre ďalších. Žiadny z účastníkov neľutoval, že svoj voľný čas strávil prácou. Jednou z reakcií, ktoré opakovane zaznievali bola, že by ocenili, ak by projekt trval dlhšie, pretože hoci viacerí boli študentmi mediálnych štúdií, až pri tejto skúsenosti pocítili intenzívne prepojenie s praxou.
Pre koordinátorku projektu je skúsenosť z tejto iniciatívy ďalším dôkazom, že mladí ľudia môžu byť aktívnou súčasťou spoločnosti, prispievať k porozumeniu medzi kultúrami a byť nositeľmi pozitívnej zmeny.
Iniciatíva „ŠTÚDIO 25: ISLAND“ je financovaná z Fondu pre bilaterálne vzťahy na národnej úrovni, ktorý je spolufinancovaný z Finančného mechanizmu EHP a Nórskeho finančného mechanizmu na roky 2014 – 2021.