Nový výskum zistil, že robenie populárnych selfies a ich zdieľanie s priateľmi, robí ľudí šťastnejšími. Je to jednoduchá každodenná aktivita, po ktorej sa ľudia cítia sebavedomo, príjemne a pociťujú uznanie.
Participanti experimentu sa odfotili každý deň počas niekoľko bežných týždňov. Selfie však neboli jediným typom fotografie, ktorá ich rozveselila. Výskumníci zistili, že na lepšiu náladu ľudí vplýva aj zdieľanie obrázkov, ktoré vytvoril samotný autor. Tak isto to platí aj pri zdieľaní obrázkov, o ktorých vieme, že učinia šťastnými ostatných ľudí.
Yu Chen, prvá autorka štúdie, povedala: „Náš výskum ukázal, že cvičenie prostredníctvom vytvárania a zdieľania obrázkov pomocou smartfónov, môže viesť k zvýšeniu množstva pozitívnych pocitov u ľudí, ktorí sú v tomto cvičení zapojení.“
Experiment bol zrealizovaný na študentoch strednej školy, ktorí sa často cítia napäto pri prvej návšteve.
Slečna Chen hovorí: „Dobrou správou je, že napriek ich náchylnosti k napätiu, väčšina študentov stredných škôl neustále pri sebe nosí mobilné zariadenie, ktoré môže byť použité na odbúranie stresu. K tomu sú v ňom rozličné aplikácie, sociálne a mediálne pomôcky, ktoré uľahčujú produkciu a posielanie obrázkov.“
Tu sú tri typy fotografii, ktoré ľudia vytvárajú, s jemne odlišnými efektom:
- Robenie selfies je spojené s pocitom sebavedomia a pohodlia.
- Fotografovanie vecí, ktoré ich robia šťastnými, je spojené s pocitmi uznania a odrážajú stav mysle.
- Fotografie, ktoré majú robiť ostatných šťastnými, navodzujú u autora pocity pokoja a menšieho napätia a takisto posilňujú sociálne spojenie s priateľmi.
No všetky tri typy majú spoločné to, že robia ľudí šťastnejšími.
Profesorka Gloria Mark, spoluautorka štúdie, vraví: „Môžeme vidieť množstvo správ v médiách o negatívnom dopade používania moderných technológii a my v UCI sa na tieto záležitosti pozeráme veľmi opatrne. No za posledné desaťročie bola rozšírená snaha venovať sa niečomu, čo poznáme ako „pozitívna práca s počítačom“ a ja si myslím, že táto štúdia ukazuje, že niekedy môžu naše zariadenia poskytovať ich užívateľom aj výhody.“
Štúdia bola publikovaná v časopise Psychology of Well-Being