Téma peňazí je v rodinách tabu, finančnej gramotnosti detí pritom môže pomôcť jednoduchá detská banková aplikácia

Sponzorovaný článok
  Foto: Pexels

Hovoriť o peniazoch je pre rodičov takmer rovnako neobvyklé ako hovoriť s deťmi o sexe. V tabuizovaných témach tápa v priemere 7 z 10 dospelých, no vnímajú pritom potrebu rozprávať sa o nich so svojimi potomkami. Tému peňazí a tak aj zlepšenie finančnej gramotnosti detí môže rodičom pomôcť otvoriť prvá banková aplikácia pre deti SMARTIE od 365.bank. Hravým spôsobom rozvíja debatu o financiách, čím búra zábrany, ale aj nedôveru vo vlastné vedomosti detí v tejto oblasti.

 

Tému peňazí považuje za oblasť, o ktorej sa v rodinách málo hovorí, takmer každý druhý Slovák. Pre sedem z desiatich rodičov je najviac tabuizovanou téma sexu. Napriek tomu, že väčšina rodičov vníma opodstatnenosť sexuálnej výchovy u detí vo veku od 8 do 15 rokov, 34 % sa naopak prikláňa skôr k názoru, že je to priskoro.

„Deti v tomto veku vyhľadávajú informácie na internete alebo od rovesníkov a spravidla nemajú potrebu riešiť tabuizované témy so svojimi rodičmi. Vycítia aj to, že je to pre rodičov nepríjemné. Dospelí by však mali byť proaktívni, využiť každú šancu na úprimný rozhovor a nespoliehať sa na informácie, ktoré deti získajú od spolužiakov. Na začatie diskusií o sexuálnej výchove v prípade mladých vo veku od 8 do 15 rokov je už prevažne neskoro. Deti pohlavne dozrievajú a často sa medzi sebou porovnávajú a súperia,“ hovorí psychologička Júlia Šichmanová. 

Podľa jej názoru je dôležité, aby sa rodič na rozhovor pripravil, pričom je podstatné začať už v prvých rokoch dieťaťa a vytvoriť dôverné a bezpečné prostredie na túto komunikáciu. Pri témach sexuálnej výchovy je tiež potrebné prihliadať na aktuálne vývojové obdobie dieťaťa a podľa toho korigovať kvantitu a kvalitu informácií. 

 

Tému peňazí brzdí nízka sebadôvera

Dospelí však odkladajú aj rozhovory s deťmi o téme peňazí. Kým pri tabuizovaní sexuálnej výchovy sú dôvodom najmä zábrany či nekomfortnosť samotnej problematiky, v prípade financií si rodičia uvedomujú svoje vlastné medzery a pociťujú nedôveru v samých seba. Tá sa však môže prenášať aj do zníženého finančného sebavedomia ich detí.

„Vysvetľovať deťom tému peňazí si netrúfa až sedem z desiatich dospelých. A to aj napriek tomu, že štatistiky ukazujú, že deti, ktorým sa rodičia v tomto smere venujú, dosahujú lepšie výsledky v oblasti finančnej gramotnosti. Najlepšou finančnou výchovou je pritom prax. Vďaka konkrétnym nástrojom, ako sú mobilná aplikácia či platobná karta sa deti môžu rýchlejšie (na)učiť narábať s peniazmi. Rodičom zas pomôžu tému vzdelávania lepšie uchopiť,“  hovorí Linda Valko Gáliková, PR manažérka 365.bank. Aj podľa PISA testovania dosahujú lepšie výsledky v oblasti peňazí tie deti, ktoré majú skúsenosť s konkrétnymi bankovými produktmi.   

Preto 365.bank prináša prvú detskú mobilnú bankovú aplikáciu SMARTIE, ktorá je určená pre deti vo veku od 8 do 15 rokov. Banka prispôsobila aplikáciu čiastočne postavenú na gamifikácii detskému spotrebiteľovi, ktorý vďaka nej môže platiť kartou, sledovať si históriu transakcií či založiť si sporenie na konkrétny účel. Dieťa k nej dostane platobnú kartu a náramok, ktorým môže platiť bezkontaktne a súčasťou aplikácie sú aj kvízy v oblasti finančných pojmov. Vďaka ich vypĺňaniu si dieťa môže prispôsobovať dizajn rozhrania svojej SMARTIE aplikácie. Každý krok dieťaťa má pritom pod dohľadom jeho rodič prostredníctvom vlastnej rodičovskej verzie tejto apky. 

 

Zdroj: Pexels

 

Spojenie technológií a vzdelávania pre lepšiu finančnú gramotnosť

Ako prieskum 365.bank ukázal, väčšina rodičov si uvedomuje dôležitosť finančného vzdelávania, nájdu sa však aj takí, ktorí túto problematiku zatiaľ odkladajú. Štvrtina rodičov sa prikláňa k názoru, že deti vo veku od 8 do 15 rokov majú ešte čas riešiť peniaze, kým vyrastú, a necelá pätina dokonca, kým začnú zarábať. Tretina rodičov svojim ratolestiam nedôveruje natoľko, aby im financie zverila. Budovať finančnú gramotnosť od základu je však dôležité už v detstve, vďaka čomu si dieťa môže budovať aj sebadôveru pri narábaní s peniazmi, zároveň to však vytvára vzájomnú dôveru medzi deťmi a rodičmi v oblasti financií. 

V tom môže pomôcť práve spojenie inovatívnych technológií a poskytnutia slobody dieťaťu v rozhodovaní sa o svojich financiách, čo nachádzajú rodičia práve v aplikácii SMARTIE od 365.bank. Stáva sa tak nástrojom, ktorý pomáha deťom nadobudnúť finančné sebavedomie a vzdelanie a dospelým zas prináša spôsob ako mať financie svojich detí plne pod kontrolou za každých okolností a pritom aj cestu ako doma prirodzene otvárať tému peňazí.

Čítajte viac o téme: Finančná gramotnosť
Zdieľať na facebooku