Kto prvý vyrobil papier, čo bolo jeho predchodcom a kedy sa začal vyrábať vo veľkom? Deti si informácie lepšie zapamätajú, keď ich môžu zažiť. Aj preto na Základnej škole v Brehoch rozbiehajú projekt zážitkového a rovesníckeho učenia.
Taká bežná záležitosť v živote, že si ani neuvedomujeme, koľko ho minieme. Len v Európe sa v roku 2017 spotrebovalo viac ako 80 miliónov ton papiera a kartónu. Keď to vydelíme počtom obyvateľov, vyjde nám, že každý Európan minie ročne približne sto kíl papiera.
Prvý papier sa začal vyrábať už pred približne 2100 rokmi v Číne. Avšak až keď sa v polovici 19. storočia prešlo z ručnej výroby na strojovú, stal sa papier dostupnejším tovarom. Ešte začiatkom 20. storočia však naši prarodičia písali v škole grifľom na tabuľku.
Suché fakty versus zážitkové učenie
Učitelia môžu deťom v škole rozprávať pred tabuľou tieto suché fakty, je však veľmi pravdepodobné, že si o pár dní už nič z toho nebudú pamätať. V Základnej škole v Brehoch sa preto rozhodli, že si deti vyrobia svoj vlastný papier vonku v školskom altánku. A rozprávať zaujímavosti si o ňom budú deti navzájom. Pôjde o takzvané zážitkové a rovesnícke učenie dejepisu. „Výhoda rovesníckeho vyučovania spočíva v tom, že si žiaci informácie sprostredkúvajú medzi sebou spôsobom, ktorý im je blízky a zrozumiteľnejší,“ vysvetľuje výhody projektu „Outdoorová trieda“ riaditeľka ZŠ Brehy Petra Belanová. Škola dostala na realizáciu projektu dvetisíc eur od Poštovej banky v rámci programu Na každej škole záleží.
Podľa riaditeľky základnej školy je dôležité, že formou rovesníckeho učenia sa deti učia samostatnosti, slobode, spolupráci a zodpovednosti pri príprave na danú tému, ktorú idú rovesníkov učiť. V tomto prípade budú „vyučujúcimi“ ôsmaci a deviataci. Informácie, ktoré si pripravia posunú prvákom a druhákom Gymnázia z Novej Bane. „Uskutočnením štyroch zaujímavých aktivít naši žiaci zážitkovou formou priblížia žiakom gymnázia svoje nadobudnuté poznatky z hodín dejepisu, geografie, ukážu im ako kriticky myslieť a ako v škole predchádzať šikane,“ vysvetľuje Petra Belanová, ktorá je presvedčená, že aj mladší žiaci môžu naučiť starších.
Aj pre iné školy
O grant mohli požiadať školy, ktorých učitelia sa zúčastnili aspoň dvoch zo štyroch workshopov organizovaných Komenského inštitútom s podporou Poštovej banky podľa vlastného výberu. Z 11 škôl vybrala banka piatich víťazov. „Všetky projekty boli veľmi zaujímavé. Víťazné však prinášali ešte niečo naviac, čo nás presvedčilo o ich vysokej kvalite a najmä, že ich budú vedieť zrealizovať aj iné školy,“ konštatuje hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.
Škola v Brehoch podľa nej využila pri projekte aj vedomosti z realizovaných workshopov. „Školenia boli zamerané na mentoring tímov, zážitkovú pedagogiku a kritické myslenie. Všetky tieto aspekty sú aplikované aj do projektu „Outdoorová trieda“,“ dodáva Lýdia Žáčková.