2.3.2023 - Učitelia a učiteľky sú pod neustálym tlakom a hodnotením spoločnosti. Navyše, obdobie pandémie malo výrazný vplyv na ich psychiku, pretože boli vystavení novým podmienkam, na ktoré nikdy neboli pripravovaní. Komenského inštitút CEEV Živica a Centrum vzdelávacích analýz zrealizovali reprezentatívny prieskum o priebehu a dopade dištančnej výučby v školskom roku 2020/2021, z ktorého vyplynulo, že učiteľkám a učiteľom sa najčastejšie zhoršila pracovná pohoda (46 %) a duševné zdravie (41 %) a 77,5 % z nich uviedlo, že ich výučba počas pandémie veľmi vyčerpala.
Riaditeľka Piaristickej spojenej školy sv. Jozefa Kalazanského v Nitre Marcela Jahnová reagujúc na tieto zistenia a tiež na pozorovanie diania vo svojej škole urobila ako projekt v rámci Komenského inštitútu vlastný prieskum medzi pedagógmi. „Vyšlo z neho, že naši pedagógovia sú pod veľkým stresom a najväčšími stresormi sú komunikácia s rodičmi, riešenie problémov medzi žiakmi, nedostatok uznania, medziľudské vzťahy s kolegami a vlastný perfekcionizmus,“ vraví Marcela Jahnová. Riaditeľka dospela k záveru, že na to, aby sa učitelia cítili dobre, musia mať vytvorený systém podpory. „Je dôležité vytvoriť kultúru zdravia a wellbeingu na pracovisku,“ dodáva.
Cieľom jej projektu s názvom „Wellbeing učiteľov alebo Na učiteľoch (nám) záleží“, ktorý je realizovaný v rámci ročného vzdelávacieho programu Komenského inštitútu, je preto podpora duševného zdravia a psychickej odolnosti učiteľov.
„V škole sme vytvorili pracovnú skupinu nazvanú „wellbeing tím“, súčasťou ktorého som aj ja a školská psychologička. Rozanalyzovali sme stav v našej škole a spoločne sme pripravili aktivity, ktorými chceme prispieť k vytvoreniu kultúry duševného a fyzického zdravia a posilniť tak rezilienciu učiteľského tímu voči stresu. Aj školský rok sme začali netradične – duchovným cvičením spojeným s tímbildingom. Zrealizovali sme 2 workshopy, kde mohli pedagógovia nadobudnúť teoretické vedomosti, ale aj praktické zručnosti v oblasti reziliencie a stresmanažmentu,“ vysvetľuje riaditeľka Marcela Jahnová.
Pre zamestnancov poskytuje škola psychologické poradenstvo, ale aj mentoring a koučing. Pracovný priestor zborovne školy sa aktuálne chystajú pretvoriť na priestor, kde môžu učitelia zrelaxovať, prečítať si knihu alebo posedieť pri dobrej káve s kolegami. „Veríme, že náš prístup môže byť inšpiráciou pre iné školy a že bude pre každého pedagóga veľkým prínosom,“ uzatvára Marcela Jahnová.