Bratislava 4. apríla (TASR) – Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR eviduje požiadavku a nároky vysokých škôl a zamestnávateľov na kvalitnejšie vedomosti a schopnosti absolventov stredných škôl v oblasti matematiky. Preto sa rezort školstva rozhodol riešiť túto požiadavku otvorením diskusie, ktorá sa bude zameriavať na skvalitnenie matematického vzdelávania žiakov.
Rezort školstva poznamenal, že priebežne eviduje zvyšujúci sa počet maturantov z matematiky. "S tým súvisí aj pripravované zavedenie povinnej maturity z matematiky pre gymnázia a vedné STEM odbory (prírodné, technické a lekárske vedy) v dvoch úrovniach – akademickej a aplikovanej," uviedol pre TASR odbor komunikácie a protokolu rezortu školstva. V prípade aplikovanej úrovne by podľa MŠVVaŠ malo ísť o maturitu v kontexte matematickej gramotnosti. "Ide nám o to, aby absolventi stredných škôl získali matematickú a finančnú gramotnosť predovšetkým pre bežný život," priblížil rezort školstva. Momentálne je táto myšlienka v štádiu zasadnutí odbornej komisie.
Vysoké školy a zamestnávatelia v posledných rokoch registrujú klesajúcu úroveň matematickej gramotnosti absolventov stredných škôl. Kritická situácia je najmä v STEM odboroch na vysokých školách. Podľa predsedu Výboru Národnej rady SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Ľubomíra Petráka (Smer-SD), ak nechceme byť na konci celoeurópskeho vývoja, musíme k zmenám pristúpiť čím skôr.
Dušan Šveda zo Slovenskej matematickej spoločnosti poznamenal, že cieľom je skvalitniť matematické vzdelávanie tak, ako to požadujú vysoké školy a zamestnávatelia. "V prvom rade chceme zmeniť spôsob vyučovania. Matematika sa má tvoriť, matematika sa nemá učiť," povedal Šveda s tým, že takýchto opatrení je viac. Ide napríklad aj o vzdelávanie učiteľov. "Povinná maturita je v tomto procese niekde na konci. Ak sa nám podarí kroky, ktoré navrhujeme, urobiť, potom na konci tohto procesu môžeme zaviesť povinnú maturitu z matematiky," poznamenal Šveda. Podľa neho by jej povinnosť mala byť zavedená najneskôr do roku 2025 s tým, že by bola dvojúrovňová.
Prvý viceprezident Republikovej únie zamestnávateľov Mário Lelovský uviedol, že zamestnávatelia registrujú výrazný rozdiel medzi požadovanou úrovňou a reálnym stavom v matematickej gramotnosti zamestnancov pri vstupe na trh práce. Poznamenal, že "absolventi majú slabé analytické a kritické myslenie, neovládajú postupy a stratégie riešenia problémov. Bez matematiky skrátka nedosiahneme výrazný pokrok v digitálnych zručnostiach." Podľa neho ak chceme zvládnuť digitálnu transformáciu, musí sa skvalitniť matematické vzdelávanie.