11.5.2017
Nováky 11. mája (TASR) - Základná škola (ZŠ) v Novákoch nemôže získať asistentov pre pedagógov. Tvrdí, že problém je ich v nedostatku a tiež, že na dofinancovanie ich miezd nemá financie. Problém vyriešila nezamestnanými cez projekt úradu práce. Absolventky psychológie a pedagogiky však teraz v máji v budú musieť v škole skončiť.
"V našej škole máme asi 50 až 60 detí, ktoré majú rôzne poruchy, niektoré ich majú väčšie, niektoré menšie. A tak v spolupráci s centrom pedagogicko-psychologickej poradne sme integrovali 26 detí a pre desať z nich by sme potrebovali asistenta učiteľa. Každoročne na to žiadame z ministerstva školstva financie, žiaľ, situácia je taká, že nám nikdy peniaze na desať asistentov neboli pridelené," vysvetlila riaditeľka nováckej školy Anna Chlupíková.
Škola je podľa nej asi jedinou v okolí, ktorá má vďaka financovaniu z mesta vytvorené miesto špeciálneho pedagóga, z ministerstva školstva má jednu asistentku, ktorá tam pôsobí päť rokov. Novácka ZŠ sa môže zapojiť do projektu Európskej únie na získavanie asistentov, podľa Chlupíkovej je tam však nutná spoluúčasť na ich mzdy, na čo však vzhľadom na prostriedky z terajšieho mzdového normatívu škola nemá financie. "Išli sme teda cestou cez úrad práce, kde sme využili projekt zamestnávania schopných absolventov, cez takzvanú dobrovoľnícku činnosť. Máme zamestnané teraz tri slečny, ktoré pracujú 20 hodín týždenne a sú nám veľkou oporou. Žiaľ, táto práca je len na polroka, čo opäť je dosť nesystematické riešenie hlavne kvôli deťom, ktoré si na tú pomoc trošku zvyknú, aj na konkrétneho asistenta," priblížila s tým, že po polroku bude škola musieť opäť žiadať pomoc, nevie však, či niekoho dostane.
Chlupíková podľa svojich slov nerozumie, prečo sa nespojí ministerstvo školstva s ministerstvom práce a nevytvoria jeden balík na asistentov, keďže to ide aj takýmto spôsobom. "Nás sa v škole nikto nepýta, ako by nám to vyhovovalo, že by bolo lepšie mať asistenta na desať mesiacov, alebo sa dohodnúť, že keď máme jedného na päť mesiacov, druhého vám dáme hneď po ňom. Pre nás je to veľmi komplikované aj z hľadiska byrokracie. Činností nám pribúda, ale peňazí nie. Stále sa podľa mňa točíme v jednom kruhu, kde sa zabúda práve na to najpodstatnejšie, na deti," dodala.
Za aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby, ktorá sa vykonáva v rozsahu 20 hodín týždenne, najviac počas šiestich kalendárnych mesiacov, dostávajú nezamestnaní paušálny príspevok vo výške životného minima. "V súčasnosti je však dostatok voľných pracovných miest, preto je v našom záujme hľadať a ponúkať uchádzačom o zamestnanie najmä plnohodnotné pracovné pozície. Tento nástroj aktívnych opatrení trhu práce je preto využívaný len v minimálnej a nevyhnutnej miere, a to aj pre potreby škôl na činnosti súvisiace so zvýšenou starostlivosťou a pomocou niektorým žiakom. Žiadateľmi sú najmä obce, školy a neziskové organizácie," konkretizoval riaditeľ Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny Prievidza Radko Gavliak s tým, že aktuálne je v okrese Prievidza takto zapojených 37 uchádzačov o zamestnanie. "Ide o nástroj, ktorý je spravidla financovaný zo štátneho rozpočtu. Pokiaľ sú však pridelené finančné prostriedky z národných projektov spolufinancovaných z Európskeho sociálneho fondu, tak sú využívané aj na úhradu takýchto príspevkov," dodal Gavliak.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR má na tento rok vyčlenených na asistentov učiteľa v rozpočte asi 15 miliónov eur, tento rok dosiaľ dostalo na tento účel zo štátneho rozpočtu 10,3 milióna eur, pričom takto financuje 1715 asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, uviedla pre TASR hovorkyňa rezortu Ivana Skokanová s tým, že prostriedky na tento účel sa každoročne navyšujú, v roku 2015 to bolo 13,5 milióna eur, v roku 2016 zase 14,6 milióna eur. "Aby sme mohli uspokojiť ďalšie požiadavky škôl v počte 2185 asistentov učiteľa, chýba nám v rozpočte asi 20 miliónov eur," vyčíslila. Skokanová pripomenula, že tvorba rozpočtu pre školy vychádza aj z počtu žiakov so zdravotným znevýhodnením, pričom na nich sú určené vyššie koeficienty, ktorých hodnota vychádza z druhu a stupňa zdravotného znevýhodnenia. "Pri rozplánovaní finančných prostriedkov pridelených na rozpočet školy je potrebné, aby školy so svojimi zriaďovateľmi využívali prideľované prostriedky do ich rozpočtu podľa potrieb," ozrejmila.
Okrem financií zo štátneho rozpočtu môžu školy o finančné prostriedky na asistentov učiteľa požiadať aj v rámci otvorenej výzvy "V základnej škole úspešnejší", financovanej z fondov Európskej únie, kde je alokovaných 50 miliónov eur. "Ministerstvo tiež vyhlásilo vyzvanie pre národný projekt "Škola otvorená všetkým", v rámci ktorého sa plánuje podporiť viac ako 500 nových pracovných miest pedagogických asistentov a odborných zamestnancov v materských a základných školách. Veríme, že aj takéto projekty môžu situácii pomôcť," dodala hovorkyňa rezortu školstva.