PISA nehovorí o vedomostiach, ale o práci s faktami

Výsledky medzinárodnej štúdie OECD PISA 2015 nehovoria o vedomostiach žiakov, ale o tom, ako mládež dokáže pracovať s faktami, prepájať ich a vyvodzovať z toho hodnotiace súdy.
Výsledky medzinárodnej štúdie OECD PISA 2015 nehovoria o vedomostiach žiakov, ale o tom, ako mládež dokáže pracovať s faktami, prepájať ich a vyvodzovať z toho hodnotiace súdy. / Foto: Shutterstock

26.1.2017

Bratislava 26. januára (TASR) - Výsledky medzinárodnej štúdie OECD PISA 2015 nehovoria o vedomostiach žiakov, ale o tom, ako mládež dokáže pracovať s faktami, prepájať ich a vyvodzovať z toho hodnotiace súdy. Na pôde Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport to dnes vyhlásil minister školstva Peter Plavčan (nominant SNS), ktorý poslancom priniesol informáciu o výsledkoch tohto testovania.
Na Slovensku sa uskutočnilo v apríli 2015 na 292 školách. Celkovo bolo testovaných 6350 15-ročných žiakov na základných školách, gymnáziách alebo stredných odborných školách. Výsledky slovenských žiakov v matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti boli významne nižšie, ako je priemerný výkon žiakov z krajín OECD. "Ukázali sa všetky neduhy, ktoré v oblasti školstva v tejto vekovej kategórii máme. Spoločne pripravujeme reformný zámer a pokúšame sa s tým niečo urobiť. Správa je veľmi významným podnetom, budeme sa tým musieť zaoberať a niečo urobiť," povedal minister.
Podľa jeho slov aj keď sa počet hodín prírodovedných predmetov zvyšuje, bude potrebné urobiť niečo s motiváciou učiteľov aj žiakov. "Zníženie úrovne slovenských žiakov oproti predchádzajúcemu obdobiu v roku 2012 nebolo markantné, ale s ohľadom na medzinárodné porovnanie s tým musíme niečo robiť," priznal Plavčan.
Predseda výboru Ľubomír Petrák upozornil, že klesáme pomalšie ako v predchádzajúcom období, ale rýchlejšie, ako klesá priemer OECD. "Nožnice sa nám stále otvárajú. Musíme prijať razantné opatrenia, inak sa nám môže celý proces vymknúť z rúk. Klesáme vo všetkých oblastiach, klesáme výrazne v regiónoch, kde je sociálne znevýhodnené obyvateľstvo. Je to veľmi varovný signál. Je to skupina ľudí, ktorá sa stane nevychovateľná, nezamestnateľná a neuplatniteľná v reálnom živote a bude pravdepodobne len prijímateľom sociálnych dávok," varoval Petrák.
Podľa neho sa treba zamyslieť, či nie je čas, aby jednou zo súčastí hodnotenia práce pedagógov neboli tabuľky, ale variabilná zložka, teda hodnotenie podľa ich výkonu. "Pripravujeme rad opatrení, ale kľúčový je učiteľ. Tam asi bude jeden z významných prvkov toho, ako sa vyvíja úroveň slovenského školstva. Zvyšovanie platov učiteľov je prostriedkom na zvyšovanie kvalitatívnej úrovne školstva," myslí si Petrák.
Aj podľa podpredsedníčky výboru Veroniky Remišovej (OĽaNO-NOVA) je alarmujúce, že najviac sa výsledky zhoršili v rizikových skupinách obyvateľstva. "Zdá sa mi, že s týmto faktom nič nerobíme. Nenašla som žiadne špecifické opatrenia pre túto rizikovú skupinu," povedala.
Výbor napokon vzal Plavčanovu informáciu o testovaní PISA 2015 na vedomie. Slovenskí žiaci dosiahli v prírodovednej gramotnosti výkon na úrovni 461 bodov, priemerný výkon krajín OECD bol 493. V matematickej gramotnosti dosiahli výkon na úrovni 475 bodov, priemer bol 490 bodov. V čitateľskej gramotnosti zas dosiahli naši žiaci 453 bodov, priemer krajín OECD sa vyšplhal na úroveň 493 bodov.
Štúdia PISA sa uskutočňuje od roku 2000 v trojročných cykloch. Slovenská republika, už ako členská krajina OECD, sa prvýkrát zúčastnila na štúdii PISA v roku 2003. Hlavnou sledovanou oblasťou posledného cyklu PISA 2015 bola prírodovedná gramotnosť.

Čítajte viac o téme: PISA testovanie
Zdieľať na facebooku