Bratislava 5. januára (TASR) - Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR mení organizačnú štruktúru v rámci ktorej ruší Inštitút vzdelávacej politiky (IVP).
Podľa vyjadrenia komunikačného odboru ministerstva školstva tým chce zabezpečiť efektívnejší chod rezortu, posilnenie analytického útvaru aj zníženie počtu administratívnych zamestnancov. Medzi prvými by mal vzniknúť nový odbor celoživotného vzdelávania a analýz vzdelávacej politiky (OCŽVaAVP). A to zlúčením doterajšieho Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) a odboru celoživotného vzdelávania.
"Jedna z prvých úloh, ktorú som si dala po mojom nástupe na pozíciu ministerky, bola personálna analýza fungovania rezortu. Výsledkom toho je nová organizačná štruktúra, ktorej cieľom je premeniť ministerstvo na moderný a efektívny úrad poskytujúci dobrý servis pre občanov a naše partnerské inštitúcie," uviedla ministerka školstva Martina Lubyová (nom. SNS).
Nový odbor celoživotného vzdelávania a analýz vzdelávacej politiky má podľa nej skvalitniť a posilniť oblasť celoživotného vzdelávania, v ktorom rezort dlhodobo pociťoval rezervy. To kritizovala aj Európska únia.
Ministerstvo uvádza viaceré dôvody, pre ktoré pristúpilo k zmenám. Chce naplniť Stratégiu 2020, ktorá sa týka účasti dospelej populácie na celoživotnom vzdelávaní. Hovorí aj o analytickej podpore pri novelizácii zákona o odbornom vzdelávaní, o príprave zrušenia projektu Národného ústavu celoživotného vzdelávania (NÚCŽV).
Zmeny si vyžiadala aj analýza vzdelávacích programov, ako aj potreba zefektívnenia fungovania analytických a výskumných inštitúcií financovaných z verejných zdrojov v rámci rezortu. "Táto problematika bude riešená v rámci Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania v oblasti hodnotenia a zvyšovania kvality," doplnilo ministerstvo.
Dodáva, že tak vznikne výskumné pracovisko, pričom počet zamestnancov sa z pôvodných piatich navýšil na 13. "Nový analytický odbor bude mať súčasne väčšie kompetencie v centrálnom aparáte rezortu školstva. V ďalších krokoch bude odbor rozdelený tak, aby bola značka Inštitútu vzdelávacej politiky zachovaná a aby sa oddelenia odboru funkčne optimalizovali," vysvetlil odbor komunikácie ministerstva.
Zrušenie IVP kritizujú
Novú organizačnú štruktúru, ktorú ministerka predstavila, kritizujú viacerí odborníci i verejnosť.
Riaditeľka projektu To dá rozum a analytička Renáta Hall považuje zrušenie IVP za zlý krok. "Úlohou Inštitútu vzdelávacej politiky bolo poskytovať ministerstvu analýzy dát. Pozitívom bolo, že otváral rôzne dôležité otázky ako optimalizácia siete škôl, platy učiteľov, či liberalizácia trhu s učebnicami. Čo som vnímala dlhodobo ako nedostatok, bolo, že výstupy z analýz sa nepretavovali do politík, ktoré ministerstvo prijímalo. Čiže dopad jeho analýz bol len v rovine tlaku informácií, ktoré zverejňoval prostredníctvom médií."
V stredu na brífingu kritizovali toto rozhodnutie ministerky predstavitelia hnutia Progresívne Slovensko. Pripomenuli, že inštitút bol kľúčovým pri príprave programu Učiace sa Slovensko. Jeho zánik preto vnímajú ako "podlomenie nôh pripravovanej reforme". Za koncentráciou moci v rukách ministerky vidia potom eurofondový balík v objeme 400 miliónov eur, ktorý sa bude prerozdeľovať.
"Máme polovicu volebného obdobia za sebou, sľubovaná najväčšia reforma za posledných 25 rokov bola pichnutá do šuflíka, inšitucionálne je ministerstvo v rozvrate, mnoho kvalitných ľudí odchádza, mnoho organizácií nemá poriadne vedenie, a do toho sa ešte dozvedáme, že tie malé kúsky, ktoré dobre fungovali, dostávajú na frak," kritizoval na brífingu pred budovou ministerstva poslanec Národnej rady Martin Poliačik (nezaradený).
Podľa odborníka hnutia na školstvo Fedora Blaščáka je nepochopiteľné zrušenie IVP zo strany ministerky, ktorá prišla z prostredia akadémie vied a mala by odborné a analytické prístupy k riešeniam skôr podporovať. "Namiesto toho podlamuje nohy odbornému tímu, ktorý garantoval ohlasovanú reformu školstva," povedal Blaščák. Odmietol pritom argument Lubyovej, že počet analytikov sa v konečnom dôsledku zvyšuje. "Posilňujete personálne kapacity odboru, ktorý zrušíte? Tomuto nerozumiem, to nedáva zmysel," reagoval Blaščák, ktorý to nepovažuje za nateraz dôveryhodné vysvetlenie. Naopak si myslí, že ministerkino rozhodnutie zníži kvalitu odbornej diskusie vo vnútri rezortu, vytvorí väčší priestor pre politickú svojvôľu a antisystémové opatrenia. "Je to o to nebezpečnejšie, o čo viac peňazí stále zostáva v operačnom programe Ľudské zdroje na reformu vzdelávania. Je tam okolo 400 miliónov eur a práve o ne ide," doplnil s tým, že práve výstupy IVP mohli skvalitniť rozhodnutia o použití týchto prostriedkov.
"Rušenie analytických inštitútov na ministerstvách je nesystémovým krokom, ktorý bude mať negatívny vplyv na kvalitu rozhodnutí v rezorte. V konečnom dôsledku takýto krok žiadne financie neušetrí," reagovala líderka OĽaNO Veronika Remišová. Ako príklad uviedla ministerstvo dopravy, ktoré zrušilo analytický Inštitút stratégie. "Rušenie týchto analytických útvarov považujeme za obrovskú chybu," doplnila.
Miroslav Sopko vidí za rušením IVP "vybavenie si účtov s neposlušnými analytikmi, vrátane ich dnes už bývalého šéfa Mateja Šiškoviča, ktorí navrhovali v poslednej revízii verejných výdavkov opatrenia vedúce k úspore vyše 80 miliónov". Obyčajní žiadajú ministerku, aby opäť zriadila samostatný analytický útvar.
Zrušenie IVP kritizoval aj poslanec Národnej rady SR za SaS Branislav Gröhling. "Ministerstvo opätovne dokazuje, že SNS o reformu školstva nemá najmenší záujem. Ministerka Lubyová spravila ďalší krok k tomu, aby sa na ministerstve školstva o žiadnych reformných snahách alebo návrhoch na zlepšenie ani len nehovorilo," uviedol Gröhling. Cieľom rušenia IVP je podľa neho "vypudiť z procesu rozhodovania vládnych politikov odbornosť".
K opatreniu ministerky sa vyjadrila aj Študentská rada vysokých škôl (ŠRVŠ) vníma rozhodnutie zrušiť IVP taktiež negatívne. V stanovisku, ktoré TASR poslala Michaela Miženková za ŠRVŠ, sa uvádza, že slovenské školstvo akútne potrebuje nastaviť zrkadlo a vychádzať z konštruktívnej kritiky podloženej kvalitne spracovanými dátami a analýzami. "Zrušenie nezávislého analytického inštitútu, ktorý sa v iných rezortoch osvedčil, naznačuje iný trend. Školstvo stojí pred reformou, ktorá aj za nového vedenia ministerstva doposiaľ stagnuje," uvádza sa v stanovisku.
ŠRVŠ zastáva názor, že IVP ako analytický útvar bol garantom odbornosti a nezávislej práce s dátami, ktoré sú pre úspešnú reformu školstva kľúčové.
Zdroj: TASR