Na zasadnutí miestnej školskej rady na strednej škole začiatkom novembra v Tennessee vystúpil stredoškolský študent so svojím stručným a neuveriteľne výstižným komentárom k problémom týkajúcich sa štandardov a súčasnej podstaty vyučovacieho procesu v Amerike. Jeho vystúpenie obletelo mnohé médiá a rozvírilo opäť diskusiu, či sa naozaj americký vzdelávací systém uberá správnym smerom.
Ethan Young, študent Farragut High School in Knox County v Tennessee, konkrétne pomenoval problém prečo verí, že sa školy uberajú nesprávnym smerom. Viní za to nové národné vzdelávacie štandardy, súbory príručiek o ktorých sa nikdy nehlasovalo v kongrese, na Ministerstve vzdelávania ani na miestnych alebo štátnych zasadnutiach.
Aby jednotlivé štáty akceptovali implementáciu vzdelávacích štandardov, prezident ich podplatil a ponúkol 4,35 miliardy dolárov všetkým zúčastneným štátom. Mladík dodal, že z toho išlo 500 miliónov dolárov pre Tennessee. A rovnako ako v programe „Žiadne dieťa nezostane pozadu“, program sľúbil národné testovanie a univerzálne vzdelanie, pretože to už výborne fungovalo prvý krát.“
Študent vyjadril obavu, že štandardy, ktoré sa zavádzajú nie sú dostatočne vedecky podložené a tak študenti a školy pôsobia ako testovacie zariadenia. „Ak nič iné, tak tieto štandardy sú žiariacim konfliktom záujmov a chýbajú výskumy, ktoré vraj získali,“ dodal. Rovanko ako v našej krajine, aj v Amerike sú učitelia preťažovaní získavaním, zapisoavním dát, vyhodnocovaním a míňaním energie, ktorú by mali investovať práve do nadšenia študentov: „Spýtajte sa kohokoľvek z týchto učiteľov, kamarátov, samých seba: Nezašli sme priďaleko s tými dátami?“, pýta sa študent.
Myslí si, že spoločnými silami sú schopní opraviť vzdelávanie a zaväzuje sa, že sa osobne vkladá do tejto úlohy. "Nemôžete ignorovať mňa, mojich učiteľov alebo pravdu. Títo subjektívni, strach vyvolávajúci zákonodarci spôsobujú viac škody na sebavedomí učiteľov než si viete predstaviť." Študent ďalej tvrdil, že vzdelávacie štandardy zobrazujú „nedôveru k učiteľom“. Táto replika vyvolala u prítomných veľký aplauz.
„Stojím pred vami, pretože mi záleží na vzdelávaní, ale aj preto, že chcem podporiť mojich učiteľov. A tak ako oni bojujú za môj akademický pokrok a výsledky, rovnako ja chcem bojovať za ich schopnosť učiť. Tento vzťah je v srdci výučby, pokým tu nebude systém, ktorým to bude presne merané,“ dodal.
Teraz sa odvážne pýta: „Prečo?“ „Idem odpovedať na otázku „byrokratickej pohodlnosti“, dodal. "Funguje to s nukleárnymi reaktormi, s biznis modelmi, prečo by to nemalo so študentmi? Myslím tým presné pohodlné počítanie toho, kto čo vie a čo kto potrebuje. Myslím tým, prečo nevyrábame iba roboty namiesto študentov? Vydržia dlhšie a vždy urobia, čo poviete.“
Problém je úplne jasný, pokračuje študent, „vzdelávanie je odlišné od ostatných byrokratických inštitúcií v štátnej správe pretože práca učiť nikdy nebude kvantifikovateľná.“
„Ak je všetko, čo som sa naučil na strednej škole merateľný cieľ, nenaučil som sa nič ,“ prehlásil mladík. Štátny úradníci nikdy nedokážu zmerať „kreativitu, porozumenie, zvedavosť“ , ale práve oni sú „účelom vzdelávania“, pripomenul.
„Naši otcovia sa obracajú niekde v hrobe- prosia, kričia a skúšajú nám povedať, že učíme slobodné mysle. Učíme inšpirovať. Učíme pripravovať, aby k nám kariéra prišla prirodzene.“
Pozrite si výstup inšpiratívneho mladíka: