Veľa študentov ani tesne pred deadlinom podávania prihlášok na vysoké školy nevie, či chce svoju životnú dráhu pokračovať štúdiom na vysokej škole. Mnoho z tých, ktorí sa pre túto voľbu nakoniec rozhodnú, často nevedia, na akú školu a odbor sa hlásiť. Nie sú si celkom istí tým, čo ich baví a nevedia určiť svoje preferencie. Je však aj veľa študentov, ktorí vedia, že po maturite už nechcú pokračovať v akademickej sfére a chcú sa po strednej škole usilovať nájsť si riadnu prácu na plný úväzok alebo rozmýšľajú nad inými možnosťami, ktoré nespadajú pod predstavu prihlášky na vysokú školu. Portál WeAreTeachers preto vyspovedal výchovnú poradkyňu Laru Gueguen z americkej strednej školy v Buda v štáte Texas, ktorá radí študentom, ako možno pokračovať ďalej po strednej škole.
WAT: Aké percento študentov vašej školy sa hlási na vysokú školu?
LG: Okolo 55 % - 60 % našich študentov pokračuje v štúdiu na vysokej škole.
WAT: Prečo nejdú na vysokú školu aj ostatní?
LG: Je to z viacerých dôvodov. Rolu hrajú náklady (Pozn: v slovenských podmienkach napr. ubytovanie, doprava, a pod. V USA je to i vysoké mesačné školné na univerzitách). Študent berie do úvahy aj svoje schopnosti.
WAT: Aký je najlepší spôsob poradiť študentom?
LG: Najlepšou možnosťou, ako im poradiť, je zistiť aké sú ich plány a ciele. Musíte pracovať prípad za prípadom. Niekedy si individuálne prístup vyžaduje viac času. Sú študenti, ktorí ani nevedia, na čo sa pýtať. Ukážte im, čo robiť. Pomôžte im s prihláškou jednému po druhom. Pokrok najlepšie zbadáte, keď sa študentom veľmi venujete.
WAT: Ako veľmi je podľa vás v dnešnom svete dôležité vysokoškolské vzdelanie?
LG: Myslím si, že je dôležité, aby študenti mali nejakú vyššiu odbbornosť, niečo viac než len maturitný diplom. Nemusí to byť diplom bakalárskeho štúdia z tradičnej univerzity. Nie je to pre každého. Ale myslím si, že každý by mal mať pomaturitný plán. Môže to byť technické či iné odborné vyučenie alebo naštartovanie podnikateľského projektu. Dnes nestačí byť len absolvent strednej školy, veľmi to obmedzuje budúce pracovné príležitosti.
WAT: Čo radíte študentom, ktorí nechcú ísť na vysokú školu?
LG: Ak študenti nemajú záujem hlásiť sa na vysokoškolské štúdium, zisťujeme, aké povolania a profesie by ich mohli zaujímať. Pomáhame im prísť na to, čo sa vyžaduje v rámci týchto profesií. Pomáhame im, aby sa im dostali potrebné školenia, kurzy a zručnosti v povolaní, v ktorom by sa chceli činiť.
WAT: Aké sú alternatívy pre študentov voči vysokej škole?
LG: Odborné školy sú dobrou voľbou. Sú to školy pre študentov, ktorí chcú pokračovať v štúdiu, no nie sú pripravení na riadne vysokoškolské štúdium.
WAT: Aké sú podľa vás pozitíva, keď študent nejde za vysokoškolským diplomom?
LG: Študenti, ktorí sú si vedomí svojich schopností a vedia, že nie sú pripravení na univerzitné prostredie, odloženie alebo zanechanie vysokej školy môže ušetriť veľa frustrácie, sklamania a finančnej núdze. Ak študenti nepôjdu na vysokú školu, v prvom rade si ušetria čas a peniaze.
WAT: Čo by ste poradili výchovným poradcom, ktorí chcú pomôcť študentom pripraviť sa na život po strednej škole?
LG: Dôležité je pamätať si, že najdôležitejšie je to, aké pocity zanecháte v študentoch. Študenti sa ľahko odradia a to, ako sa k nim správate a rozprávate sa s nimi, v nich zanechá silný dojem. Zapamätajú si 10 % z toho, čo ste povedali, 20 % toho, ako vyzerá vaša kancelária a 70 % toho, aké pocity ste v nich zanechali.
Zdroj: weareteachers.com