Články: Pre študentov
O projekte

 

Máte deti prilepené k obrazovkám? Vedci tvrdia, že najdôležitejšie je obmedziť im prístup v týchto 4 prípadoch

Martina Matejová
Autor článku
Foto: Bigstock
Vedci vyšpecifikovali štyri zásadné momenty, kedy by deti obrazovky nemali mať v dosahu. / Foto: Bigstock

Odtiahnuť deti od obrazoviek televízora, tabletu, či mobilu je náročné. Vedci radia rodičom neseknúť s touto zábavkou detí úplne, ale vyšpecifikovali štyri zásadné momenty v každodennom živote, v ktorých by mali trvať na tom, aby deti odložili moderné technológie bokom.


Mnoho odborníkov sa zhoduje v tom, že prílišné vystavovanie detí obrazovkám televízorov, počítačov, tabletov, či mobilov, je prinajmenšom, rozporuplný, ak nie úplne negatívny jav a prikláňajú sa k názoru, že je potrebné čo najdlhšie uchrániť deti pred takouto zábavou. Nie vždy sa to však podarí a vyčerpaní rodičia majú často pocit zlyhania, keď zistia, že ich dieťa sedí pred obrazovkou už minimálne vyše pol hodiny v kuse a nedokáže sa od nej odtrhnúť. Podľa najnovších výskumov však kľúčové obmedziť pozeranie v štyroch vybraných prípadoch, aby ste dosiahli maximálny efekt odstránenia negatívneho dopadu na deti. Týmito pravidlami zároveň pomôžete nielen deťom, ale aj celej rodine.

Ešte pred tým, ako sa s nadšením vrhnete na stanovovanie nových pravidiel vo vašej domácnosti, prejdite si zamýšľané zmeny so svojim potomkom. Zdôvodnite svoje rozhodnutie a vysvetlite mu negatívne dopady elektronickej zábavky, napríklad nedostatok spánku a z neho vyplývajúce zdravotné komplikácie, klesajúcu schopnosť sústrediť sa počas vyučovania, ale aj nedostatok času na spoločný rozhovor v rámci rodiny. Nechajte dieťa, aby vyjadrilo svoj názor. Samozrejme, očakávajte odpor, ale dôverujte svojmu potomkovi, že nové pravidlá zvládne. Skúste nájsť také riešenie, ktoré bude vyhovovať obom stranám. Keď si stanovíte zásady, ktoré budete dodržiavať, už zo svojej pozície neustupujte. Prvé dni očakávajte frustráciu, hnev, možno aj zúrivosť, ale tieto emócie časom ustúpia, keď sa dieťa presvedčí, že to naozaj myslíte vážne a hlavne dobre.

 

Spálňa je miestom oddychu

Ako prvé miesto, respektíve čas, kedy váš syn či dcéra nebude mať prístup k žiadnej obrazovke, by mala byť chvíľa pred spánkom. Výskum týkajúci sa vplyvu elektronických zariadení tesne pred tým, než idú deti, ale aj dospelí, spať, hovorí jednoznačne. Spánok sa posúva do neskorších hodín, je nedostatočný a menej kvalitný. Vedci upozorňujú, že modré svetlo z obrazoviek zabraňuje prirodzenej tvorbe melatonínu, a preto sa nám ťažšie zaspáva a spánok máme menej kvalitný. Z tohto dôvodu by sme nemali byť pri obrazovkách minimálne hodinu pred tým, než sa uložíme do postele. Deti strácajú schopnosť riadiť sa svojimi vnútornými hodinami a nedokážu zachytiť okamihy únavy, pokiaľ majú pred sebou v posteli mobil či tablet. Niet sa čo diviť, že sa nám ťažko odkladajú elektronické zábavky z rúk a chatovanie, sledovanie videí, či písanie si s kamarátmi trvá bez problémov do neskorých nočných hodín.

Spravte teda z postele zónu bez elektroniky. Ak deti chcú, nech majú svoju zábavku v kuchyni alebo v obývačke. Na budenie ráno nepotrebujú mobil, dajte im staromódny budík. Faktom je, že až 87 % tínedžerov nespí potrebných osem až desať hodín. Dôvodom je množstvo vecí, ale obrazovky sú jedným z tých, ktorý sa dá poľahky odstrániť. Tým, že nebudú mať elektroniku večer pri sebe, pomôžete im so spánkom, čo sa prejaví napríklad v lepšej pozornosti v škole, pozornejšom a dlhšom sústredení sa a celkovej lepšej nálade.

Niektoré rodiny si zaviedli každodenné odkladanie mobilov a tabletov pred spaním na kuchynský stôl. Robia to deti i rodičia a podľa mnohých sa im to výborne osvedčilo.

 

Foto: Shutterstock

 

Ranný zhon bez rušivých vplyvov

Druhým krokom je odstránenie týchto zariadení pred tým, než deti odchádzajú ráno z domu. Iste, v prvom momente nám veľmi pomohlo, keď sme drobcov posadili ráno pred obrazovku, pustili im rozprávku a našli čas na to, aby sme rodinku vychystali do škôlky, školy, či do práce. Lenže, ako sa vraví, cesta do pekla býva dláždená dobrými úmyslami. V snahe získať pokoj na prípravu raňajok, rannú hygienu, prípravu oblečenia a podobne, sme naučili drobcov, že jediné, čo od nich počas hektického rána chceme je, aby boli ticho, neplietli sa nám pod nohami a nechali nás lietať po byte bez toho, aby od nás niečo žiadali. Deti však rýchlo rastú a v istej chvíli sú schopné umyť si zuby, obliecť sa a najesť sa. Vtedy zisťujeme, že namiesto toho, aby robili to, čo už dokážu, ranné povinnosti neplnia, pretože sedia pred obrazovkami, prípadne sledujú uštvaných rodičov, ako všetko robia za nich za častého okrikovania, aby sa pohli a s niečím pomohli. To, čo sa pôvodne zdalo ako dobrý nápad a istým spôsobom šetrilo čas, nám zrazu život nesmierne komplikuje. Doprajte radšej deťom pocit uspokojenia z toho, čo dokážu, že sa vedia postarať samy o seba, obliecť a obuť sa, pripraviť si veci do škôlky, či do školy, vypraviť sa z domu. Obrazovka vás hneď po prebudení núti od rána deti okrikovať, vytvára chaos a v konečnom dôsledku je kontraproduktívna. Navyše, tým, že deti sledujú osud rozprávkových charakterov, ich deň začína tak, že sa zaoberajú niekým iným a cudzími problémami. Kreslená postavička im určuje, čo je dôležité a čomu sa majú venovať. Nebolo by lepšie, aby mali čas pre seba a venovali sa svojim myšlienkam, aby samy určili, aký bude ich deň?

Detský mozog by sa mal ráno pripravovať na to, čo ho čaká. Rozprávková zábava po zobudení má však negatívny dopad na neskorší výkon detí, znižuje ich pozornosť a pamäť. Neuberajte z ich potenciálu tesne pred tým, ako ich pošlete do škôlky či do školy, kde sa musia sústrediť a plniť zadané úlohy. Zaveďte si pevné pravidlo, že žiadne obrazovky ráno, pred odchodom do školy či škôlky, nebudú zapnuté.

 

Využite čas bez obrazoviek na rozhovor

Počas dňa sa prirodzene vytvára priestor na to, aby sme sa plne venovali deťom. Ideálny je napríklad čas počas večere. Vedci už dlhodobo poukazujú na to, že spoločná rodinná večera v pravidelnom čase pozitívne pôsobí na rozvoj detí. Zlepšuje ich výsledky v škole, zvyšuje sebavedomie, znižuje depresiu a riziko nevhodného sociálneho správania. Výskum tiež dokázal, že prítomnosť telefónu počas tejto podvečernej chvíle zásadne mení domácu atmosféru. Ľudia okolo stola nemajú pocit spolupatričnosti a ťažko rozvíjajú témy do hĺbky.

Posledným miestom, ktoré by malo byť nedotknuté elektronikou, no často je práve opakom, je auto. V aute môžeme jednoducho a prirodzene nadviazať kontakt s dieťaťom aj na náročnejšie témy, lebo neudržujeme pravidelný očný kontakt, čo môže deťom pomôcť. Ak ich vyzdvihujete po škôlke alebo vyučovaní, pýtajte sa, aký mali deň, čo zažili, čo sa im páčilo a s čím neboli spokojné. Sami buďte vzorom a počas jazdy netelefonujte. Autá a telefóny jednoducho k sebe nepatria. Čas v aute je tiež vhodný na vypnutie po celom náročnom dni v škôlke či škole. Ak váš potomok nechce rozprávať, nechajte ho a doprajte mu čas vypnúť, prejsť si svoje myšlienky a spracovať zážitky. Aj pre jeho mozog je dobré dopriať si pokoj bez neustálej stimulácie.

 

Viac sa o zodpovednom používaní technológií dočítate aj v článkoch TU.

 

Ako obmedziť prístup k obrazovkám pre tínedžerov?

Nie je to len o obmedzení času, ktorý deti trávia pred obrazovkami. Ide najmä o učenie, čo elektronika dokáže, ako nám slúži a pomáha. Je pravdepodobné, že ju raz budú mladí ľudia nutne potrebovať k pracovnému životu. Preto je kľúčové, začať ich učiť pravidlá používania čo najskôr.

 

1. Dajte im slovo. Keď väčšie deti cítia, že vám záleží na ich názore a môžu sa spolupodieľať na tvorbe domácich pravidiel, máte väčšiu šancu, že ich aj budú dodržiavať. Sú to majstri v používaní informačných technológií, využite ich schopnosti vo svoj prospech a spolu vytvorte stratégiu, za ktorú budú niesť časť zodpovednosti aj ony.


2. Naučte ich, ako fungujú marketingové triky. Tínedžeri, ktorí poznajú základné pravidlá marketingu a práce médií, skôr odolajú lákadlám spoločností predávajúcich hry. Pýtajte sa detí, na čo ich asi chce predávajúci nalákať, aké spôsoby si vyberá a ako sa na ne ony dívajú? Takto ich naučíte základom kritického myslenia, namiesto pasívneho vnímania.


3. Odolajte tomu, byť v ich očiach cool. Tínedžeri spájajú technológie so sociálnym statusom. Ukážte im, že hodnota človeka nesúvisí s tým, čo vlastní. Je dôležité vysvetliť im, že niečo iné je poznať vlastnú hodnotu a niečo iné je mať napríklad najnovší Iphone.


4. Pri používaní elektroniky neplatí pravidlo všetko alebo nič. Dohodnite sa tak, ako to vyhovuje vám a vašej rodine. Môžete napríklad stanoviť časové obdobia bez obrazoviek, ale nech s tým súhlasia obe strany, vy, aj deti.


5. Nahraďte technológie niečím iným. Buďte kreatívni a improvizujte. Trávte voľný čas spoločne.

6. Pripravte sa na odpor. Vraví sa, že keď deti nesúhlasia a svoj postoj dávajú razantne najavo, vlastne skúšajú, ako obhájiť svoju pozíciu, čo sa im zíde v budúcnosti, keď už budú dospelí. Rodičia sú ten najbezpečnejší a najistejší múr, na ktorom si môžu svoje schopnosti trénovať, pretože ich milujú bezpodmienečne. Využite to ako príležitosť na učenie dialógu, vyjasnenie rôznych pozícií a uzatváranie dohôd.

7. Spravte zo zlozvyku výhodu. Možno vášho syna, či dcéru technológie fascinujú natoľko, že stojí za zváženie dať ich na kurz programovania, animovania alebo dizajnovania aplikácií.

 


Zdroj: Bill Ratner, Parenting for the Digital Age, Familius I.L.C., 2014
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Technológie
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.