Pandémia spôsobila nárast závislosti na internete

Foto: Pexels
Pandémia spôsobila nárast závislosti na internete. / Foto: Pexels

Používanie technológií v každodennom živote sa počas pandémie covid-19 zvýšilo takmer u každého. Kedy už hovoríme o probléme a ako sa vynúť závislosti?

 

Štúdia publikovaná v Psychiatry International zistila, že viac ako polovica dospelých v USA je buď vystavená riziku závislosti, alebo je vážne závislá od internetu.

Táto národná výskumná štúdia sa uskutočnila s 1 305 účastníkmi s cieľom preskúmať vzťah medzi závislosťou od internetu a duševným zdravím rok po pandémii a zistilo sa, že ľudia so závislosťou od internetu mali desaťkrát vyššiu pravdepodobnosť depresie, deväťkrát vyššiu pravdepodobnosť úzkosti a 14-krát vyššiu pravdepodobnosť depresie a úzkosti. Pandémia COVID-19 spôsobila narušenie nášho spoločenského života. Pre mnohých je používanie internetu pri práci alebo kvôli škole nevyhnutné, ale zároveň sme ho začali viac využívať  aj z osobných dôvodov.

Táto štúdia zistila, že len 45 % osôb nemalo žiadnu závislosť od internetu, zatiaľ čo 41 % malo pravdepodobnú závislosť alebo zvýšené riziko závislosti a 14 % malo definitívnu alebo ťažkú závislosť, zatiaľ čo 28 % malo depresiu a 25 % úzkosť. Zistilo sa, že jednoznačná alebo ťažká závislosť od internetu silne predpovedá depresiu, úzkosť a duševnú tieseň, zatiaľ čo tí, ktorí boli pravdepodobne závislí alebo im hrozilo riziko závislosti od internetu, častejšie hlásili obavy z depresie alebo úzkosti.

Neurovedná výskumníčka Renetta Weaver, vysvetľuje, že pre mnohých pandémia vyvolala zvýšené používanie internetu doma spôsobmi, ktoré možno predtým nepoznali. „Hranice medzi začatím a ukončením práce, či školy, získavaním aktuálnych informácií a spoločenským životom online sú pre mnohých nejasné.“ Mnohí ľudia majú v reakcii na pandémiu pocity úzkosti a stresu. Mnoho ľudí sa cíti  beznádejne a neisto, či sa ich životy ešte niekedy vrátia do normálu.

 

Príznaky závislosti na internete

Podľa American Journal of Psychiatry je závislosť od internetu procesom, na rozdiel od závislostí na drogách a alkohole. Takéto procesné závislosti sa sústreďujú okolo kompulzívneho správania, ktoré sa časom zmení na obsedantné správanie. Závislosť od internetu najviac charakterizuje celkové ignorovanie negatívnych dôsledkov. Aké sú príznaky? Príznaky a symptómy závislosti od internetu sa môžu prejavovať fyzickými aj emocionálnymi prejavmi. 


 

Niektoré z emocionálnych symptómov poruchy závislosti od internetu môžu zahŕňať:

  • Depresia.
  • Pocity viny.
  • Úzkosť.
  • Pocity eufórie pri používaní počítača.
  • Neschopnosť určiť priority alebo dodržiavať plány.
  • Izolácia.
  • Žiadny zmysel pre čas.
  • Defenzívnosť.
  • Vyhýbanie sa práci.
  • Výkyvy nálad.
  • Strach.
  • Osamelosť.
  • Prokrastinácia.

 

Fyzické príznaky poruchy závislosti od internetu môžu zahŕňať:

  • Bolesť chrbta.
  • Syndróm karpálneho tunela.
  • Bolesti hlavy.
  • Nespavosť.
  • Nedostatočná osobná hygiena.
  • Bolesť krku.
  • Suché oči a iné problémy so zrakom.
  • Priberanie alebo strata hmotnosti.

 

Ako sa vyhnúť závislosti na internete

Život počas pandémie v podstate zvyšuje riziko používania internetu a závislosti od internetu. Závislosť od internetu zvyšuje riziko depresie a úzkosti. Každý však môže okamžite začať robiť zmeny, aby zabránil závislosti od a zlepšil svoj život. Je potrebné si uvedomiť, že používanie internetu nie je samo o sebe zlé, ale dôležitý je spôsob, akým ho používame. Táto štúdia dokazuje, že to, čo robíme so svojím časom, výrazne ovplyvňuje našu náladu a celkové duševné zdravie. Ak napríklad trávime všetok čas sami a sme závislí na internete, je pravdepodobnejšie, že budeme depresívni a úzkostní. Dodržiavaním niektorých pravidiel sa tomu však dá vyhnúť.

 

  1. Nastavte si hranice. Postupom času závislosť na internete zaberá čoraz viac času, pretože mozog je čoraz viac závislý od chemických účinkov, ktoré so sebou prináša online prostredie. Človek časom stráca kontrolu nad svojou schopnosťou obmedziť čas strávený za počítačom či telefónom. Stanovenie hraníc používania internetu môže pomôcť v boji proti závislosti od internetu. Jedným zo spôsobov, ako obmedziť čas, ktorý strávite na internete, je nastaviť 1-2 hodinový časový blok, počas ktorého máte povolený prístup na internet mimo pracovných či školských povinností a použiť časovač na jeho sledovanie. Môžete napríklad obmedziť používanie internetu denne od 15:00 do 17:00 alebo môžete svoje používanie internetu rozdeliť do 2 časových blokov, napríklad denne od 9:00 do 10:00 a od 19:00 do 20:00. Samozrejme to závisí od vašich ostatných povinností.
     
  2. Odstráňte aplikácie sociálnych médií z telefónu. Ak zistíte, že vždy, keď dostanete upozornenie, bez ohľadu na činnosť, ktorú robíte hneď skontrolujete telefón, odstráňte zo svojho telefónu aplikácie sociálnych médií, ktoré pravidelne pútajú vašu pozornosť. 
     
  3. Vypnite wifi. Toto môže byť dobré riešenie, ak zistíte, že nedokážete ovládať svoje nutkanie kontrolovať svoj telefón mimo vyhradených hodín alebo v noci.
Zdieľať na facebooku