Články: Pre študentov
O projekte

 

Chráňte deti pred modrým svetlom. Prečo je to dôležité?

Foto: Bigstock
Modré svetlo, ktorému sú deti nadmerne vystavené, môže mať negatívne dopady na ich zdravie.  / Foto: Bigstock

Vo svete vyrastajú celé generácie detí prilepené na displejoch digitálnych zariadení. Majú neustály prístup k obrazovkám či už ide o televízor, notebook, tablet alebo smartfón. Modré svetlo, ktorému sú nadmerne vystavené, môže mať negatívne dopady na ich zdravie. 

 

Denný čas používania obrazoviek u detí sa za posledné mesiace navyše dramaticky zvýšil. Teraz, keď sa deti musia učiť online sú ich mladé oči a mozog neustále bombardované umelým vysokoenergetickým modrým svetlom. Spoločnosť EyeJust predstavila štúdiu z roku 2019 s názvom Nový štandard: Rodičia, dospievajúci, obrazovky a spánok, podľa ktorej:

 

  • 36% dospievajúcich sa zobudí aspoň raz za noc, aby skontrolovali svoje mobilné zariadenia. Výskum ukazuje, že tento druh prerušovaného spánku má negatívny vplyv na pohodu detí a dokonca aj na akademické výsledky.
     
  • 68% detí spí so svojimi telefónmi na dosah ruky alebo priamo v posteli.
     
  • 40% tínedžerov a 26% rodičov uviedlo, že do piatich minút od zobudenia použili mobilné zariadenie, napríklad smartfón alebo tablet.

 

Čo je to modré svetlo?

Modré svetlo je prirodzenou súčasťou spektra viditeľného svetla a vlnovou dĺžkou nadväzuje na ultrafialové svetlo, čo znamená, že je nositeľom značnej energie, ktorá sa dostáva do oka. Pôsobí na naše oči cez deň i v noci, vnútri i vonku. Prirodzené modré svetlo je potrebné na reguláciu nášho denného rytmu - cyklu spánku – bdenie, reguluje spánok aj hormóny, ktoré sa v našom tele tvoria. Aj vďaka prísunu modrého svetla teda vieme, kedy máme ísť spať alebo kedy zbystriť pozornosť či zrýchliť reflexy. Umelému modrému svetlu sme však v čoraz väčšej miere vystavení z umelého svetla (napríklad LED svetlá) a samozrejme z digitálnych zariadení, ako sú smartfóny, tablety a počítače.

 

Prečo je modré svetlo problém?

Problémy so spánkom

Modré svetlo, ktoré pochádza z obrazoviek, môže oddialiť uvoľnenie melatonínu vyvolávajúceho spánok, zvýšiť bdelosť a resetovať vnútorné hodiny tela (alebo cirkadiánny rytmus).

Vedci z Harvardu a ich kolegovia uskutočnili experiment, v ktorom porovnávali vystavenie modrému a zelenému svetlu po dobu 6,5 hodiny. Ukázalo sa, že modré svetlo potláčalo tvorbu melatonínu asi dvakrát dlhšie ako zelené svetlo a cirkadiánne rytmy posúvalo o dvojnásobok  (3 hodiny oproti 1,5 hodiny).

Toto je obzvlášť veľký problém pre dospievajúcich, ktorých cirkadiánne rytmy sa prirodzene menia, čo spôsobuje, že sa neskôr v noci cítia vyspatí. Dôvod, prečo je modré svetlo také problematické, je ten, že má malú vlnovú dĺžku, ktorá ovplyvňuje hladiny melatonínu viac ako ktorákoľvek iná vlnová dĺžka. Rovnaký efekt môže mať aj svetlo žiaroviek a LED svetiel. Normálne epifýza v mozgu začne uvoľňovať melatonín niekoľko hodín pred spaním a melatonín dosiahne svoj vrchol uprostred noci. Keď dospievajúci večer pozerajú na zariadenie vydávajúce modré svetlo, zaspanie im trvá dlhšie; navyše majú tendenciu mať menej REM spánku a prebúdzať sa ospalí - dokonca aj po ôsmich hodinách spánku.

 

Poškodenie očí

Modré svetlo môže preniknúť hlboko do oka a zasiahnuť sietnicu. Modré svetlo z obrazoviek sa ľahko rozptýli, čo pri neustálom zaostrovaní predstavuje pre oči obrovský stres. Podľa vedeckých dôkazov vedie nadmerný čas strávený pred obrazovkou k namáhaniu očí u detí. To vyvoláva problémy ako pálenie, boľavé a unavené oči, bolesti hlavy, rozmazané videnie a problémy so sústredením. Štúdie tiež preukázali, že príliš časté vystavovanie sa svetlu z obrazoviek, nedostatok prirodzeného osvetlenia a používanie umelého sveta súvisia s rastúcou mierou krátkozrakosti u detí.

 

Starnutie pokožky

 Výskum ukazuje, že modré svetlo z elektronických zariadení môže viesť k zmenám v kožných bunkách, vrátane ich zmršťovania a úmrtia buniek. Tieto procesy následne urýchľujú proces starnutia. Takéto zmeny môže vyvolať dokonca už 60 -minútové vystavenie modrému svetlu.

 

Ďalšie problémy

Štúdia Harvardovej lekárskej školy poukazuje na dôkazy, že modré svetlo z elektronických zariadení môže byť spojené so vznikom cukrovky, obezity a srdcových chorôb.

 

Ako ochrániť svoje deti pred modrým svetlom?

1 | Vymeňte žiarovky

Jasné biele LED svetlá vo vašej domácnosti sú hlavným zdrojom modrého svetla. Aj keby boli oči vášho dieťaťa chránené pred takýmto svetlom, na pokožke sa stále nachádzajú receptory, ktoré detekujú jasné svetlo. Bežné formy umelého osvetlenia miestnosti teda narušia ich cirkadiánny rytmus, narušia spánok a ovplyvnia ich duševné a fyzické zdravie. Ideálne je vymeniť bežné LED žiarovky s modrým svetlom za žiarovky s teplým svetlom. Uistite sa, že do detskej izby, obývacej izby, kuchyne a všetkých miestností, v ktorých sa dieťa hrá a robí si domáce úlohy, umiestnite žiarovky bez modrého svetla. Tieto žiarovky nielenže eliminujú vystavenie modrému svetlu, ale aj dodajú vášmu domovu príjemnú teplú atmosféru, zatiaľ čo stále poskytujú dostatok osvetlenia.

 

2 | Obmedzte deťom čas pred obrazovkami

Stanovte deťom časové limity pred rôznymi obrazovkami počas dňa. Uistite sa, že sú všetky obrazovky vypnuté dve hodiny pred spaním a že sú rôzne LED prístroje odstránené zo spálne či z detskej izby. Podporujte svoje dieťa, aby počas dňa trávilo čo najviac času vonku, mimo obrazoviek, aby bolo čo najviac vystavené vlnám prirodzeného modrého svetla. To zvýši ich celkovú energiu, bdelosť a zlepší náladu.

 

3 | Použite dostupné ochranné pomôcky

Zabezpečte vašim deťom pomôcky, ktoré chránia ich zrak pred modrým svetlom. Takými sú aj okuliare na modré svetlo. Ich ochranné sklá dokážu odfiltrovať až 40% modrého svetla. Ďalšou z možností je na zriadenia nainštalovať aplikácie, ktoré slúžia na filtráciu modrého svetla. Jednou z nich je napríklad aplikácia Filter modrého svetla, ktorý môžete vypnúť či zapnúť podľa potreby, ale aj automaticky nastaviť na konkrétny čas.

Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.