Učenie je proces bez prestávok a hraníc

Lucia Gomez so svojou rodinou
Lucia Gomez so svojou rodinou / Zdroj: Youtube

BRTISLAVA, 19. DECEMBRA 2019 – Súkromné jasle a škôlky sú prvým krokom slovenských rodičov, ktorí majú obavy z verejných vzdelávacích inštitúcií alebo im neumožňujú zosúladenie rodinného a pracovného života. Neskôr takýto rodičia často uprednostnia súkromné školy, individálne študijné plány alebo domáce vzdelávanie. Na stretnutí rodín z celého sveta v španielskej Granade bola zakladateľka Aliancie súkromných jaslí a materských škôl Lucia Gomez so svojou rodinou.

 

Lucia Gomez má tri deti. So svojím kolumbíjskym manželom ich vzdelávajú doma. Deti Gomezovcov sú vychovávané v prirodzene multikultúrnom prostredí, rozprávajú tromi jazykmi a vzdelávajú sa so sebaregulujúcou motiváciou. Domáce vzdelávanie je alternatíva k povinnej školskej dochádzke. Takýto spôsob vzdelávania detí je právne upravený rôzne od krajiny ku krajine. V niektorých krajinách je vyslovene zakázaný. Medzi štáty nepovoľujúce domáce vzdelávanie patrí Holandsko, Nemecko, Švédsko, či Španielsko. Aj slovenským rodičom často nie je jasné, čo je ešte legálne a čo už nie.

 

Špecifickým prístupom k nepretržitému vzdelávaniu je cestovanie s deťmi po celom svete, tzv. world-schooling. "Keď som sa prvýkrát stretla s worldschoolermi z celého sveta, mala som pocit, že sa konečne cítim sama sebou. Moje deti v tomto prostredí mohli nachádzať svoje vzory a stretávali sa s ľuďmi s podobnými príbehmi,“ rozpráva o svoje skúsenosti Lucia Gomez. Na jednom s takýchto stretnutí, ktoré sa koná dvakrát ročne v rôznych častiach sveta, bola Lucia Gomez s rodinou túto jeseň v Španielsku.

 

Práve na summite worldschoolerov v Granade vznikol tento spot - ďalšie z videí projektu „Deti nepočkajú“ - Akú školu by priala deťom na Slovensku Lucia Gomez?

 

„Vzdelávanie sa nedá vypnúť. Deti sa učia každú chvíľu, v každom okamihu, v ktorom sú. Želám si pre deti viac zážitkového vzdelávania.“

 

 

Lucia Gomez zriaďuje materskú školu a vedie alianciu predškolských zariadení, ktoré stoja mimo školského systému. S aliancou podporujú čo najmenšie zariadenia, aby sa čo najviac podobali domácemu prostrediu. Pracujú na legislatívnych zmenách, pretože súčasné zákony sú nastavené pre veľké neosobné zariadenia z minulosti. Zákony by mali zohľadňovať aj malé jasle a škôlky, kde sa jednoduchšie integrujú aj deti s nejakou poruchou alebo oslabením. Také zariadenia sa vedia tiež lepšie prispôsobiť rodičom zlaďujúcim svoj pracovný a rodinný život.

Čítajte viac o téme: Domáce vzdelávanie | Homeschooling
Zdieľať na facebooku