Články: Pre študentov
O projekte

 

Vedia naši učitelia kriticky myslieť? A učia to naše deti?

TS
Autor článku
Ilustračné foto: Unsplash
Kritické myslenie je dôležité učiť deti už v školách. / Ilustračné foto: Unsplash

Kritické myslenie  by malo byť základom každého nášho rozhodnutia. O čo väčší počet informácií a kanálov, cez ktoré k nám nonstop prúdia, tým dôležitejšie je analyzovať ich, pozerať sa pod povrch. Biela totiž vôbec nemusí byť biela, alebo iba biela. V Nitre sa preto vzdelávali aj učitelia, aby túto formu zmýšľania a pozerania sa na veci okolo nás dokázali odovzdať aj svojim žiakom.

 

Skôr ako zjeme niečo, čo sme našli v chladničke, skôr ako začneme pripravovať mäso alebo zeleninový šalát, zapojíme všetky svoje zmysly a preveríme, či sú dané potraviny dobré, či mäso nesmrdí, paradajky nechytajú hnilobu, pozrieme sa, či pod vekom jogurtu nie je viac živej kultúry ako deklaruje výrobca. Jednoducho, nevložíme do úst niečo, čo by negatívne ovplyvnilo náš tráviaci systém. Prečo sme potom ochotní skonzumovať čokoľvek, čo môže negatívne ovplyvniť  celý náš život, náš postoj, naše rozhodnutia? Informácie, na rozdiel od jedla, neskúmame, neriešime ich pôvod. Výsledkom je prejedanie sa dezinformáciami a klamstvami.

 

Kým sa nenaučíme kriticky myslieť, pozerať sa počutému a videnému pod povrch, skúmať pôvod „zaručených faktov“, ktoré sa na nás valia z každej strany, nebudeme vedieť rozlišovať pravdu od lží, staneme sa obeťami konšpiračných teórií, ovcami, ktoré nasledujú stádo a nedokážu samostatne rozmýšľať, robiť vlastné, uvážené rozhodnutia, vytvárať si vlastné postoje, vychádzajúce z dlhodobého sledovania, skúmania, prežívania. Na vine nie sme my, na vine je naša nedokonalá a pohodlná myseľ, ktorá je ochotná uveriť čomukoľvek, čo nám vyhovuje. Potom sa však jednoducho stávame obeťami podvodníkov a manipulátorov.

 

V polovici decembra sa v Nitre konal druhý workshop v rámci projektu Na každej škole záleží, na ktorom sa 26 učiteľov učilo kriticky myslieť, a to formou cvičení, hier, pri ktorých zistili, že na každú jednu vec sa dá pozerať z viacerých uhlov pohľadu. „Workshop bol veľmi zaujímavý a prínosný, bárs by sa konalo aj viac podobných, aby čo najviac učiteľov a pedagogických zamestnancov získalo nové poznatky a postupne ich prenášali aj do praxe,“ znela jedna zo spätných väzieb skupiny učiteľov.

 

Pri riešení zadaní od lektorky z Komenského inštitútu postupne prichádzali na to, že každá minca má minimálne dve strany.  V skupinách nachádzali súvislosti, ktoré ich priviedli k skutočnému poznaniu, a to bolo väčšinou na míle vzdialené od prvotného videnia či pochopenia situácie. „Keď pred nás postavila niekoľko rôznych nápojov, od koly, cez džús, energetický nápoj až po minerálku a našou úlohou bolo zoradiť ich podľa množstva cukru, urobili sme tak na základe toho, čo sa o nich doteraz traduje, čomu sme uverili bez toho, aby sme si to preverili. Keď sme si potom na etikete prečítali informáciu o obsahu cukru, zistili sme, že to máme zle. Až vďaka kritickému mysleniu, vyhľadaniu ďalších faktov sme prišli k správnemu poznaniu,“ uvádza účastníčka workshopu z jednej nitrianskej základnej školy.

 

Workshop o kritickom myslení bol druhým zo štyroch, ktoré môžu absolvovať učitelia z Nitrianskeho kraja v rámci druhé ročníka projektu Na každej škole záleží. Komenského inštitút ho organizuje s podporu Poštovej banky s cieľom vzdelávať pedagógov v oblasti aktuálnych pedagogických tém a naštartovať tak potrebnú reformu nášho školstva. „Veríme, že na každom dieťati a každej škole záleží, a preto chceme priamo v regiónoch ukázať možnosti a priniesť inšpiráciu, ako sa dá robiť zmena školstva zdola. Po Banskobystrickom kraji sme priniesli inšpiratívne workshopy aj do Nitry,“ dodáva hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

 

Prihlásených učiteľov v januári čaká školenie na tému Učiteľ ako sprievodca, kde si spoločne s lektorkou vyskúšajú prácu s rôznymi koučingovými technikami (napr. parafrázovanie, práca s tichom), objavia potenciál i silu otázok a poučia sa z najčastejších chýb pri ich kladení. Na poslednom workshope sa naučia ako si stanoviť dobrý cieľ, aký je rozdiel medzi zámerom, cieľom a aktivitou a čo má byť prvé? Jednoducho, naučia sa všetko o projektovej logike. Viac informácií nájdete na www.kazdaskola.sk.

 


Článok vznikol v spolupráci s Poštovou bankou.
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Si učiteľ? Prihlás sa do nášho newslettru a získaj novinky a inšpirácie z oblasti vzdelávania.