Minister školstva obhajoval svoju spochybňovanú diplomovú prácu, PEVŠ nevidí porušenie predpisov či morálne pochybenie Gröhlinga

Minister školstva Branislav Gröhling
Minister školstva Branislav Gröhling / Foto: TASR / Martin Baumann

14.7.2020 - Minister školstva Branislav Gröhling získal magisterský titul za diplomovku, ktorá je kompilátom s prvkami plagiátu, napísal včera Denník N. Minister školstva i univerzita, ktorá mu titul udelila, pochybenie odmietajú.

 

V pondelok (14.júla) prišiel Denník N s informáciou, že aj šéf rezortu školstva Branislav Gröhling získal magisterský titul na Právnickej fakulte Paneurópskej vysokej škole podvodným spôsobom. Po kauze s kvalitou diplomoviek Andreja Danka a Borisa Kollára sa tak stal minister školstva tretím politikom, ktorý v krátkom čase čelí verejným obvineniam z plagiátorstva a z toho, že používa vysokoškolský titul neoprávnene.

 

Iná doba?

Denník N napísal, že analýzou ministrovej diplomovej práce zistili, že je kombináciou kompilátu a plagiátu. Pomocou bakalárskej práce si vraj šéf rezortu školstva uľahčil písanie diplomovky a to tak, že do nej odkopíroval takmer celý text svojej bakalárky.

 

Včera večer šéf rezortu školstva na svojom facebookovom profile objasňoval, že svoju prácu vypracoval v danom čase podľa požadovaných pravidiel a vtedajšie podmienky na udelenie titulu splnil. Moja záverečná práca je spred 11 rokov. Tematicky aj obsahovo nadväzovala na bakalárku. V danom čase smernica dekana povoľovala, aby maximálne 50 % diplomovej práce tvorila bakalárska práca toho istého autora. Túto hranicu som dodržal. Využíval som v nej aj iné zdroje, ktoré uvádzam pod čiarou alebo priamo v texte. Škola vtedy nemala konkrétnu hranicu, ktorá by určovala, aká časť práce môžu byť iné zdroje a aká nový text. Napríklad dnes je niekde určených 40 %, niekde 30 %, niekde nič. My sme nemali žiadnu hranicu,“ obhajoval minister svoje konanie.

 

Diplomovej práce sa zastala aj Paneurópska vysoká škola (PEVŠ), ktorá Gröhlingovi magisterský titul udelila. „PEVŠ nevidí po posúdení diplomovej práce ministra školstva, vedy, výskumu a športu Branislava Gröhlinga v kontexte času jej vzniku žiadne porušenie predpisov a morálne pochybenia autora, ktoré by odôvodňovali výzvy na jeho odstúpenie,“ informovala škola TASR.

 

Prečo diplomovka záhadne zmizla

Po tom, ako sa začala kauza diplomovej práce Borisa Kollára, Gröhling dal iniciatívne preveriť svoju diplomovú prácu antiplagiátorským systémom. Dal som si ju do systému a zhodu som mal 31 %. Aj podľa dnešných pravidiel je to pre oblasť práva v poriadku,“ napísal na svojom facebookovom profile minulý týždeň. Denník N si však tiež dal námahu s kontrolou jeho práce a uvádza, že cez český systém Odevzdej.cz zhoda vyšla 57 percent.

 

Na transparentnosť ministra však nevrhá dobré svetlo fakt, že jeho záverečné práce, ktoré boli dostupné online od jeho ukončenia školy, náhle po kauze s diplomovkou Borisa Kollára zmizli. Minister to vysvetlil novinárom na dnešnej tlačovej konferencii tak, že licenčná zmluva, ktorú uzatvoril so školou, zverejnenie týchto záverečných prác online neumožňovala a ich cieľom bolo iba dodržať podmienky existujúcej zmluvy. Pri kontrole originality prišli na toto pochybenie, a preto záverečné práce stiahli. „Moja práca je však dostupná stále v knižnici a ktokoľvek do nej môže nahliadnuť,“ povedal dnes minister školstva.

 

Samotný rektorát školy v stanovisku zaslanom TASR zdôraznil, že autor nikdy nepožiadal o utajenie svojej záverečnej práce.

 

Odstúpiť neplánuje

Od ministra školstva sa očakáva, že bude jednoznačným vzorom pre študentov. Takéto pochybnosti o jeho získanom vzdelaní ale podnecujú množstvo ďalších závažných otázok. Jednou z nich je, či by mal zotrvať vo svojej funkcii. Branislav Gröhling je ale presvedčený, že v danom čase konal podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia, a preto sa svojho postu vzdať nemieni. „Študoval som päť rokov na tejto vysokej škole, mám za sebou 10 semestrov, skúšky, viem tieto skúšky vydokladovať,“ povedal na dnešnej tlačovej konferencii minister. Dodal tiež, že niektoré skúšky musel rovnako ako ostatní študenti opakovať, pretože ich na prvýkrát neurobil. Nepochybuje, že titul používa opodstatnene, nakoľko vysokoškolské štúdium sa nerovná jednej diplomovej práci, ale obnáša počas piatich rokov množstvo povinností a nakoniec zvládnutie štátnych skúšok s obhajobu záverečnej práce. Tvrdí, že všetky tieto povinnosti si podľa platných pravidiel plnil.

 

Podľa Gröhlinga verejnosť momentálne ani nerieši, či má používať titul, ale to, či je jeho práca dosť dobrá na to, aby bol ministrom školstva. „Chcem pokračovať v reformách, ktoré sme s mojím tímom na ministerstve školstva začali. Viem, že sa budem musieť postaviť pred mladých ľudí, rektorov, ale reálne pôjdem do toho. Bude ma to ešte viac motivovať, aby sme školstvo rýchlejšie posúvali dopredu,“ uviedol minister.

 

Branislav Gröhling upriamuje v týchto chvíľach pozornosť verejnosti na to, že hoci sa médiá snažia poukazovať na pochybenia v diplomových prácach spred niekoľkých rokov, pod jeho vedením dnes dochádza k pozitívnym zmenám, na ktoré sa čakalo roky. V dnešnej tlačovej správe ministerstvo uvádza, že pod vedením B. Gröhlinga rezort investoval 82 miliónov eur na podporné tímy v školách, 66 miliónov eur na Prvú pomoc pre materské školy, 11,4 milióna eur na otvorený trh s učebnicami (a dodatočných 3,6 milióna na druhý stupeň), 5,9 milióna eur na vzdelávanie pedagógov, 1,7 milióna eur na transparentné financovanie športu, pol milióna eur na letné školy či 375 000 eur na tlač materiálov pre žiakov bez internetu. Aktuálne sa tiež chystá navýšenie financií na asistentov o 3 milióny eur.

 

Aj v oblasti skvalitnenia vysokoškolského štúdia rezort plánuje výrazné zmeny. Po vzore Česka nachystal zákon, ktorým bude možné do budúcnosti odoberať tituly. Minister na Facebooku napísal, že Masarykova univerzita takto preverila 125-tisíc prác. Z nich vybrala 1200, ktoré mali vyššiu zhodu. Z nich 10, pri ktorých kontrolovali, či sa odoberie titul a následne takto odobrali 2 tituly. Takéto zmeny plánuje ministerstvo školstva zaviesť aj u nás a preverovať dôsledne originalitu odovzdávaných prác.

 

Minister uviedol, že napriek týmto okolnostiam sa chce uchádzať o dôveru školskej obce, dôveru všetkých ľudí, ktorým záleží na budúcnosti školstva, petože chce pokračovať v reformách, na ktorých mesiace so svojím tímom pracoval a plánuje ich v septembri prezentovať.

 

Pozrite si celú tlačovú konferenciu Branislava Gröhlinga, ako reagoval na kauzu ohľadne svojej diplomovej práce:

 

Zdieľať na facebooku