http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url= http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.cerstvehlavicky.sk/?utm_campaign=cerstve_hlavicky&utm_medium=mobile_branding&utm_source=eduworld&utm_content=300x300&utm_term=kaufland
Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako „hacknúť“ mozog a zlepšiť učenie a koncentráciu

Kornélia Ďuríková
Autor článku
Foto: Bigstock
Zlepšiť koncentráciu pri učení pomáhajú aj drobnosti. / Foto: Bigstock

Autorka je školská psychologička a špecialistka na pozitívnu edukáciu.

 

Ako si poradiť s návalom učenia na skúšky či testovania?

 

Blíži sa obdobie testovaní, maturitných skúšok, či prijímačiek na stredné a vysoké školy. Žiaci snívajú o tom, že existuje „tajná zbraň“, ktorá im pomôže rýchlo a ľahko sa naučiť potrebné učivo. Učitelia, či rodičia zasa hľadajú stratégie, ktoré pomôžu deťom lepšie udržať vedomosti v hlave alebo zlepšiť koncentráciu. Vieme náš mozog „hacknúť“ a zlepšiť schopnosť učiť sa, či koncentráciu? Možno. Ponúkame pár netradičných, no zaujímavých tipov, ako učeniu pomôcť.

 

Žuvačka 

Jedna z najbizarnejších stratégií, ktorá údajne funguje, je žuvanie žuvačky počas štúdia. Existujú výskumy, ktoré využitie žuvačky na zlepšenie koncentrácie a zapamätanie si učiva potvrdzujú. Nedávno bol zverejnený výskum profesora Paula Ginnsa a jeho spolupracovníčok Theresy Kim a Eleni Zervos z Univerzity v Sydney, ktorý dokázal pozitívny dopad žuvania žuvačky počas učenia.

Zrealizovali dva experimenty. V prvom požiadali skupinu študentov, aby žuvali žuvačku počas 20-minútovej prednášky z fyziológie a porovnávali ju so skupinou, ktorá žuvačku nežuvala. Zistili, že žuvajúca skupina dosiahla lepšie výsledky pri testovaní vedomostí, no neboli viac koncentrovaní, ako predpokladali. Druhý experiment, ktorí následne zrealizovali, však ukázal zlepšenie v oboch parametroch, zapamätanie si vedomostí z hodiny, ako aj zlepšenie koncentrácie študentov. Tento experiment sa týkal žuvania žuvačky počas 9 minút na hodine matematiky.

 

Berúc do úvahy spomenuté výskumy, ako aj situácie v živote, napríklad odporúčanie žuvania žuvačky počas dlhého šoférovania, nás môže viesť k tomu, aby sme sa predsa len zamysleli nad tým, či na tých žuvačkách predsa len niečo nebude. Samozrejme, že  túto stratégiu treba brať s nadhľadom, pretože skúste si predstaviť, ako by vyzerala disciplína v triede, kde máte 24 žuvajúcich deviatakov. Ako tip na domáce učenie to však môže stáť za vyskúšanie.

 

Bobuľové ovocie

Čučoriedky, černice, maliny, či akékoľvek bobuľové ovocie obsahujú látky a antioxidanty, ktoré pomáhajú funkcii nervových buniek a dokážu mozog naštartovať.  Je veľa výskumov, ktoré dokazujú pozitívny dopad bobuľového ovocia na zdravie človeka, pamäť nevynímajúc.

Nedávno bol zverejnený výskum, v časopise Americkej neurologickej asociácie, ktorý hovoril o tom, že vyššia konzumácia bobuľového ovocia zlepšuje kognitívne funkcie ľudí. 

 

Raňajky

Správna strava a dostatočné množstvo tekutín už nepatria do kategórie nezvyčajných tipov na zlepšenie schopnosti učiť sa, no určite netreba na to zabudnúť. Aj na túto tému existujú relevantné štúdie. Počas jedného výskumu rozdelila skupina odborníkov školopovinné deti do troch skupín. Jednu skupinu tvorili deti, ktoré mali zdravé raňajky, druhé mali sladký nápoj a tretia raňajky nemala. Následne po 30, 60, 90 a 210 minútach robili merania zamerané na koncentráciu a pamäť. Zistili, že deti, ktoré mali sladký nápoj alebo boli bez raňajok, zaznamenali významný pokles v oboch sledovaných indikátoroch (koncentrácia a pamäť).

 

Ďalší výskum bol zameraný na tých študentov, ktorí raňajky vynechali alebo ich nahradili energetickým nápojom. Ukázalo sa, že študenti, ktorí raňajkovali energetický nápoj alebo neraňajkovali vôbec mali neskôr počas dňa zníženú schopnosť koncentrácie. Zdravé raňajky sú teda veľmi dôležitou súčasťou učenia a schopnosti koncentrovať sa.

 

Dostatočné množstvo tekutín

Pravidelné dopĺňanie tekutín patrí k všeobecne známym faktom. Vplyvu tekutín na kognitívne funkcie a pozornosť detí vo veku 7 až 9 rokov sa venoval výskum Davida Bentona. Ten zistil, že nedostatok tekutín má zásadne negatívny dopad na uvedené oblasti. Čiže, je to naozaj „voda, čo nás drží nad vodou.“ Preto nezabúdajme, aby naše deti pili pred ako aj počas učenia, či testovania.

 

Všetky spomenuté tipy vedia byť šikovným doplnkom k zlepšeniu schopností učenia sa a koncentrácie. Nesmieme ale zabudnúť, že ak sa chceme učivo dobre naučiť, uspieť v testovaniach, na skúškach, či prijímačkách nepomôže nám ani vagón žuvačiek, kvantum bobuľového ovocia, litre vody či mega zdravé raňajky. Nikde sa nepohneme bez známeho „učiť sa, učiť sa, učiť sa.“

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Si stredoškolák? Prihlás sa do nášho newslettru pre stredoškolákov a žiadna novinka ti neunikne.