Ako sa učiť dvak­rát rých­lej­šie?

Vedci neustále hľadajú spôsoby, ako sa učiť rýchlejšie a hlavne efektívnejšie.
Vedci neustále hľadajú spôsoby, ako sa učiť rýchlejšie a hlavne efektívnejšie. / Foto: Bigstock

Osvojovanie nových zručností je niekedy dosť náročné. Väčšinou si osvojujeme opakovaním tých istých úkonov, ale práve kvôli opakovaniu sa činnosť môže stať nudnou. Nuda potom spôsobuje to, že mnohí ľudia už nemajú chuť sa v činnosti zdokonaľovať. Proces učenia sa im zdá  príliš pomalý a nudný.

Výskumníci z Hopkinsovej univerzity sa preto rozhodli zistiť, či by sa učenie nových zručností nedalo zvládnuť aj rýchlejšie a zároveň efektívnejšie. Výsledky ich zistení sú prinajmenšom povzbudzujúce. „Prišli sme na to, že ak pri precvičovaní vaše úlohy mierne obmeníte, pomôže vám to naučiť sa viac rýchlejšie, než keby ste stále dokola opakovali tú istú činnosť,“ približuje výsledok výskumu Pablo Celnik, riaditeľ oddelenia fyzikálnej medicíny a rehabilitácie na Hopkinsovej univerzite.

Výskumu sa zúčastnilo 86 dobrovoľníkov, ktorí sa učili novú zručnosť – ovládanie kurzora na obrazovke počítača stáčaním malého zariadenia. Dobrovoľníci boli následne rozdelení na tri skupiny a každá skupina mala na precvičenie novej zručnosti 45 minút. O 6 hodín neskôr jedna zo skupín svoju úlohu zopakovala. Druhá skupina si úlohu zopakovala taktiež, ale s malou obmenou. Na stláčanie zariadenia, pomocou ktorého bol ovládaný kurzor na počítači, bolo potrebné viac sily. Tretia skupina, ktorá slúžila ako referenčná, cvičenie praktizovala iba jedenkrát.

Po ukončení tréningu výskumníci  pri každej skupine preverili, ako rýchlo a účinne si jednotliví účastníci osvojili novú zručnosť. Referenčná skupina dopadla vo výsledkoch testovania najhoršie, čo výskumníci očakávali. Výsledky ostatných dvoch skupín ich však prekvapili. Skupina, ktorá pri tréningu pracovala s obmenenou úlohou, preukázala až dvakrát lepšie výsledky v porovnaní s druhou skupinou.

Podľa odborníkov tento typ učenia využíva tzv. rekonsolidáciu. Rekonsolidácia je proces, pri ktorom sú oživené naše staré spomienky a spolu s novými vedomosťami sa modifikujú a lepšie uložia v pamäti. Dôležitá je aj šesťhodinová  prestávka, pretože podľa neurológov je náš mozog až po šiestich hodinách schopný modifikovať a lepšie využiť nové poznatky.

Vedci sa už dlho domnievali, že rekonsolidácia dokáže upevniť a zlepšiť naše zručnosti, ale výskum uskutočnený na Hopkinsovej univerzite sa touto problematikou zaoberá ako prvý. Navyše otestoval len základný predpoklad, preto je pre úplné otestovanie všetkých hypotéz potrebné uskutočniť ešte ďalšie výskumy. Existuje však vysoká pravdepodobnosť, že práve táto technika osvojovania nových činností je rýchlejšia a efektívnejšia. Výhodou je aj to, že  nie je komplikovaná a zvládne ju takmer  každý človek.

Čítajte viac o téme: Efektívne učenie
Zdieľať na facebooku