Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako za jednu minútu môžete znížiť svoj stres?

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Bigstock
Prvým krokom k zvládnutiu stresu je uvedomenie si, čo ho zapríčiňuje. / Foto: Bigstock

Príčiny stresu sú rôzne. Niektorých trápi zdravie, iných zase peniaze, vzťahy, pracovné vyťaženie alebo škola. Viacerí študenti ťažko zvládajú obdobie skúšok i štátnic. Vedci objavili metódu, ktorá pomáha stres zvládnuť aj za jednu minútu.

 

Určite poznáte situácie pred písomkami alebo nejakými skúškami, keď sa vám zle spí, zviera vám žalúdok, ste podráždení,  rýchlejšie vám búcha  srdce, cítite úzkosť alebo únavu. Za toto všetko môže predskúškový stres. Treba rozlišovať eustres (pravý stres podporujúci výkonnosť) a distres (rušivý stres, vyvádzajúci z rovnováhy). Mierny stres pred písomkami a skúšaním je  potrebný, aby vás mobilizoval. Často sa však stane, že stres vám prerastie cez hlavu a necítite sa dobre. O strese hovoríme vtedy, keď intenzita situácie, ktorá stres vyvoláva, je vyššia ako schopnosť alebo možnosť človeka túto situáciu zvládnuť. Zvládanie stresu je vedomý, racionálny spôsob ako sa vysporiadať s nepríjemnými situáciami a ťažkosťami v živote. Prvým krokom k zvládnutiu stresu je uvedomenie si toho, čo ho zapríčiňuje. Ďalej je potrebné pozorovať, ako vás ovplyvňuje, čo sa deje s vaším organizmom. Nasledujúcim krokom je naučiť sa myslieť pozitívne a vnímať každú stresovú situáciu ako určitú príležitosť k vlastnému rozvoju, vyťažiť z nej niečo pozitívne. A čo je najdôležitejšie, nezabúdajte sa systematicky učiť. Tí, ktorí ovládajú učivo, majú najmenej dôvodov na stres.

 

Pomyslenie na partnera / partnerku ako liek na stres

Práve zameranie mysle vo forme spomienky na partnera/partnerku podľa najnovších výskumov je výborný spôsob, ako redukovať hladinu stresu a ihneď sa upokojiť. Veľmi dobre to funguje hlavne vtedy, keď prežívate pekný romantický vzťah. Funguje vraj presne tak účinne, ako hlboké dýchanie. Podľa najnovšej štúdie z Arizonskej univerzity môže byť predstavovanie si vášho partnera presne tak účinné, akoby bol celú dobu počas stresujúcej situácie s vami. Vedci dosiahli nezvyčajné výsledky, kedy aj takáto predstava dokázala zmierniť hladinu stresu.

 

Experiment so studenou vodou

Aby vedci  podporili svoje tvrdenia, uskutočnili experiment, v ktorom boli účastníci vystavení stresujúcej a nezvyčajnej úlohe. Museli si ponoriť nohu do ľadovej vody po dobu štyroch minút. Kyle Bourassa, vedúci výskumník, neskôr dodal, že to bolo úplne bezpečné, len trochu nepríjemné. Pred samotným ponorením boli účastníci náhodne rozdelení do troch skupín. Pri prvej skupine sedeli v miestnosti počas plnenia tejto úlohy aj ich partneri. Druhej skupine povedali, aby na svojho partnera počas úlohy mysleli, no partneri prítomní neboli. Tretej skupine povedali, aby premýšľali o bežných veciach, napríklad o svojom dni a ich partneri taktiež neboli prítomní. Vedci následne merali krvný tlak účastníkov a srdcovú frekvenciu pred, po a počas experimentu.

 

Čo potvrdil výskum?

Vedci zistili, že tí, ktorí mali svojich partnerov v miestnosti, mali omnoho nižšiu hladinu stresu než účastníci z tretej skupiny, ktorí mali premýšľať o svojom dni. A čo je ešte zaujímavejšie, je to, že tí, ktorí mali na svojho partnera iba myslieť, no fyzicky prítomný tam nebol, vykazovali porovnateľné výsledky s prvou skupinou. Z uvedeného teda vyplýva, že ak sa chcete počas stresu trochu upokojiť, stačí si predstaviť svojho partnera alebo partnerku. Je to rovnako účinné, ako by tam bol s vami.

 

A čo ak niekto nemá partnera/partnerku?

Samozrejme, nie každý v každom období života musí byť zamilovaný. Ak teda nemáte momentálne nejakú lásku, koho si máte predstaviť? Kyle Bourass tvrdí, že myslenie na každého, ku komu cítime určitú náklonnosť, môže byť skvelou technikou v boji proti stresu. Pokojne môžete myslieť aj na vašich priateľov, súrodencov, rodičov alebo iných blízkych ľudí, ba dokonca aj na vášho psa. Keď si ich budete predstavovať aspoň na jednu minútu, pomôže vám to prekonať stresujúce chvíle.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Stres
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Si vysokoškolák? Prihlás sa do nášho newslettru a získaj novinky a zaujímavé informácie z oblasti vzdelávania.