Učte sa, ako keby ste sa hnali za niekým, koho nemôžete dohoniť, a ako keby to bol niekto, koho nechcete stratiť!
(Konfucius)
V dnešnej dobe už neplatí, že po skončení školy sa človek nemusí viac učiť. Práve naopak. Proces celoživotného vzdelávania je viac ako nutný, a tak sa naň od detstva musíme pripravovať. Učenie by sa malo pre nás stať samozrejmou súčasťou života, no ak keď si vieme vybrať naozaj to, čo nás baví, učenie môže byť pre človeka aj veľkou radosťou. Mnoho žiakov, študentov, ale aj pracujúcich ľudí má problém urobiť si v tejto činnosti „poriadok“. V súvislosti s vlastným učením si potom vymýšľame rôzne výhovorky, dôvody, ktoré nám práve túto činnosť majú odďaľovať. Jednoducho, učenie odsúvame na posledné miesto v živote a často sa preto pre nás stáva až utrpením. Aby sme mohli ospravedlniť svoju nečinnosť, máme vždy po ruke dôvody, ktoré nám v učení bránia. Ak ich odstránime, učenie sa stane pre nás činnosťou, ktorú nebudeme spájať so žiadnymi negatívnymi emóciami. Dokonca ho možno budeme mať radi. Aké výhovorky by ste teda mali odstrániť, ak sa chcete efektívne učiť?
1. Nemám na učenie čas
Niekedy je to aj pravda, že je času málo a z objektívnych dôvodov sa človek nemá kedy učiť. Ale zväčša si za nedostatok času môžeme sami. Zlá organizácia povinností a voľného času je u mnohých z nás realitou. Ktoré faktory nás najvýraznejšie oberajú o čas? Je to hlavne časté telefonovanie, počúvanie hudby, sledovanie televízie, hranie počítačových hier, časté návštevy a neschopnosť iným povedať nie. Dôležitým predpokladom úspechu je dobré zorganizovanie si študijného a voľného času. Práve ľudia, ktorí majú problém s plánovaním, majú rovnako problém s učením.
TIP: Najdôležitejšie je určiť si v diári presný čas, ktorý si vyhradíte napr. na štúdium. Správne plánovanie sa tak stane polovicou vášho úspechu.
2. Neviem sa sústrediť
Neustále na nás vplýva veľa podnetov. A to si vyžaduje veľkú sebadisciplínu. Často si z veľkého množstva ponúk a informácií nevieme vybrať tie, ktoré sú pre nás najlepšie. Sme rozptýlení, nerozhodní, blúdime v spleti rôznych možností. Naraz premýšľame nad viacerými vecami. Nesústredenosť sa nám potom prenáša aj do učenia, lebo si nevieme stanoviť priority. Ak sa celou svojou mysľou sústredíte na jednu činnosť v jeden čas, bude váš výkon efektívnejší, ako keď máme svoju myseľ rozhodenú na všetky možné smery.
TIP: Jasne stanovte svoje priority. Striktne oddeľte učenie a relax, povinnosť učiť sa od povinnosti upratať svoju internátnu izbu či domácnosť. Vyhraďte si stále miesto, kde sa vždy budete učiť a nikdy ho nemeňte. Mozog sa ľahšie prepína do aktivity „nasávania informácií“, aj vďaka vhodne pripravenému prostrediu. A posteľ ním určite nie je. Počas tejto doby nesmiete robiť nič iné. To znamená, že tento čas bude neprerušovaný facebookom, twitterom, telefónom, či akýmikoľvek „odôvodniteľnými“ pauzami.
3. Nemám stanovené ciele
Ak nemáme cieľ, nevieme, kam smerujeme. Ak naopak máme cieľ, máme 95% väčšiu šancu, že sa dostaneme tam, kde chceme byť. Alebo sa aspoň posunieme týmto smerom. Bez cieľa nemôžeme očakávať efektivitu nášho snaženia.
TIP: Naplánujte si, koľko toho v daný deň musíte splniť a dodržte to. Bohužiaľ, iná cesta neexistuje.
4. Budem sa učiť neskôr
Bez poriadneho plánu zostanete tam, kde sme teraz. Nepohnete sa z miesta. Určite je veľmi príjemné robiť len zábavné a jednoduché veci, ale tie vás neposunú nikam. A nezažijete ani krásny pocit z dobre vykonanej práce. A preto, zobuďte sa každé ráno s odhodlaním urobiť potrebné veci a každý večer pôjdete spať s pocitom, že ste niečo dokázali. Budujte si disciplínu a úlohy začnime robiť presne a načas. Nielenže sa vám nebudú zbytočne hromadiť, ale sami seba odmeníte dobrým pocitom.
TIP: Vylúčte zo svojho slovníka slovo „zajtra“ a „neskôr“. Dokončite to bezpodmienečne v ten deň. Vždy sa sústreďte na výsledok a neuspokojte sa iba s časom, ktorý ste nad úlohou strávili. Ak začnete s odsúvaním úloh, stanete sa otrokom tejto závislosti.
5. Nemám na učenie energiu
Človek podvedome túži po ľahkom živote a prekonávanie prekážok ho až tak neláka. Mnohých úloh sa predčasne zľakne a to ho brzdí v dosahovaní vlastného šťastia. Najefektívnejší spôsob, ako sa vyrovnať s tým, čo je potrebné spraviť, je urobiť to. Neočakávajte, že veci sú jednoduché. Nie, nie sú. Nastavte sa tak, že o všetko musíte bojovať a bude to pre vás omnoho jednoduchšie. Život je proste taký, nič nám nedaruje bez "spoteného trička".
Je zmysluplnejšie prepracovať sa cez každú jednu prekážku a popasovať sa s ňou hneď, ako sa objaví. A samozrejme, robte to najlepšie, ako len viete. Využite teda každú prekážku ako príležitosť vytvoriť pre seba a pre druhých niečo pozitívne. Je vhodné, keď si predstavíte, že problém, ktorý vyriešite, vás posunie ďalej, obohatí váš život alebo život niekoho iného. Práve tieto myšlienky sa pre nás môžu stať hnacím motorom, tou zázračnou energiou, ktorá vám dá silu pokračovať.
TIP: Skúste si sľúbiť nejaký druh odmeny. Len ak stanovenú métu dosiahnete, len v tom prípade si môžete dopriať obed v dobrej reštaurácii, návštevu kina, či večer s kamarátmi.
6. Bojím sa nových možností
Život vás niekedy stavia pred nové výzvy, možnosti a úlohy. Často však práve strach a neistota vás brzdia v ich realizácii. Nebojte sa preto experimentovať a pustiť sa aj do učenia pomocou nových techník, využívaní rôznych aplikácií, programov, aj keď nie ste práve technické typy. Dnešná doba ponúka neuveriteľné množstvo možností. Určite medzi nimi všetci dokážete vybrať tie, ktoré vás obohatia. A pri správnom výbere je učenie veľkou radosťou.
Žijeme v storočí vedomostí a myšlienok, ktoré formujú náš život, ovplyvňujú naše rozhodnutia, vytvárajú naše postoje i presvedčenia. Človek bez ochoty na sebe pracovať a vzdelávať sa, je ľahkým terčom pre záujmové skupiny, ktoré ho môžu vo svoj prospech manipulovať. Dnes povzdychnutie: „ Našťastie, že mám maturity (štátnice) za sebou, už nikdy v živote neotvorím žiadnu knihu," nemá reálne opodstatnenie. Proces celoživotného vzdelávania by mal byť hlboko zakorenený v každom z nás. Prečo? Jednoducho preto, že vo vedomostiach je úspech i sila.