http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Extroverti s nižším príjmom sa rozhadzujú viac ako introverti

Eliška Herinková
Autor článku
Foto: Shutterstock
Podľa vedcov si ich však extroverti s nižším príjmom doprajú omnoho viac ako introverti v podobnej situácii. / Foto: Shutterstock

Každý si raz za čas dopraje nejaký luxusnejší zážitok. Podľa vedcov si ich však extroverti s nižším príjmom doprajú omnoho viac ako introverti v podobnej situácii.


Hoci majú ľudia málo peňazí, raz za čas ich to láka dopriať si luxusné šaty, topánky či drahšiu dovolenku. Ako táto tendencia „dopriať si, aj keď na to nemám“ vplýva na ľudí, zisťovali Blaine Landis a Joe Gladstone z University College London vo svojej štúdii. Analyzovali dáta z viac ako 700 bankových účtov v roku 2014. Roztriedili nákupy na rôzne kategórie podľa statusov. Do vysokého statusu patrili nákupy elektroniky, hranie golfu, umenie či zahraničné dovolenky, do toho nízkeho zase nákupy v charitatívnych obchodoch a obchodoch so zľavneným tovarom. Od držiteľov účtov získali informácie o ich veku, práci, pohlaví, sociálneho statusu rodičov, príjme, dlhov a sporení. Dr Landis a Dr Gladstone taktiež zmerali aj psychologické črty ľudí, ktorí sa štúdie zúčastnili, na základe dotazníka Veľkej päťky a materializmu.

 

Čím je nižší príjem, tým viac sa človek snaží kupovať si sociálny status

Už dávno sa zistilo, že ľudia s nižším príjmom majú tendenciu minúť viac na produkty a služby, vďaka ktorým sa budú cítiť, akoby patrili do vyššej príjmovej skupiny. Signalizovanie bohatstva cez väčší konzum je spôsobom, ako si zvyšujú pocit vlastnej integrity a osobnej moci. Pomáha zlepšiť status medzi priateľmi a celkovo zlepšiť vzťahy. Na týchto pocitoch najviac záleží ľuďom s nižším príjmom, aj keď ich takéto správanie dokáže najviac zasiahnuť, keďže kvôli míňaniu nemôžu investovať sami do seba. Čím viac sa jedinci zameriavajú na ich relatívny sociálny a ekonomický status, tým častejšie kupujú veci, ktoré nepotrebujú a uspokojujú len ich túžbu po vyššej vlastnej hodnote. Výskumníci ich dlho pozorovali a zistili, že to, ako ľudia reagujú na nižší príjem, súvisí s tým, aký typ osobnosti sú.

 

Extroverti majú tendenciu k spoločenskosti a ambicióznosti. To, ako veľmi je človek extrovert vypovedá o tom, ako veľmi si cení svoj status. Extroverti si ho najviac cenia práve v práci. Ak majú nízky príjem, ich túžba po určitom sociálnom statuse bude silnejšia a minú veľa peňazí na to, aby tento status získali.

 

Rozdiely sú v stovkách libier

Rozdiel v míňaní introvertov a extrovertov sa líši iba o niekoľko stoviek libier, avšak extroverti sú tí, ktorí míňajú viac. Vďaka prechádzajúcim výskumom sa vie, že extrovertom viac záleží na ich statuse v spoločnosti, čiže toto zistenie nie je až tak prekvapivé. Tento rozdiel sa však s pribúdajúcim príjmom začína ešte zmenšovať. Introverti začnínajú míňať peniaze na svoj status tiež, nie však až v takej miere ako extroverti.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Peniaze, Výskum
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Si vysokoškolák? Prihlás sa do nášho newslettru a získaj novinky a zaujímavé informácie z oblasti vzdelávania.