Emotikony vytláčajú bežnú reč. Mladí ich využívajú stále viac

Emotikony podľa vedcov zhoršujú našu reč.
Emotikony podľa vedcov zhoršujú našu reč. / Foto: Pexels

Ako stále rastúce používanie emotikonov ovplyvňuje náš jazyk? Dokáže nám táto nová forma dorozumievania ponúknuť aj niečo pozitívne?

 

Určite to poznáte vy. Do každej druhej vety online pridáte smajlíka alebo ho používate ako bodku za vetou. Vo vete sa dokonca nachádza aj vtedy, keď sa vôbec neusmievate. Alebo používate emotikony namiesto toho, aby ste museli písať. Veď je to také jednoduché, nie?

Podľa výskumu spoločnosti Google sa mladí ľudia spoliehajú pri komunikácii na smajlíkov. Youtube, ktorý patrí spoločnosti Google, vykonal štúdiu, kde sa spýtal 2000 ľudí vo veku 16 až 65 rokov na to, čo si myslia o súčasnom stave anglického jazyka. Až 94 % respondentov si myslí, že nastal pokles v správnom používaní angličtiny, pričom štyria z piatich opýtaných si myslia, že mládež je na tom najhoršie.

 

Neistota v používaní jazyka

Tento výskum tiež zistil, že viac ako polovica Britov si nie je istá gramatikou, ani správnym hláskovaním slov. Až tri štvrtiny dospelých sa spoliehajú vo svojej komunikácii na emotikony, rovnako ako sa spoliehajú na kontrolu hláskovania a prediktívne klávesnice. Viac ako tretina opýtaných si tiež myslí, že práve emotikony stoja za úpadkom anglického jazyka.

 

Tutoriály anglického jazyka stúpajú na popularite

Hovorca portálu Youtube potvrdil, že tutoriály anglického jazyka zažívajú nárast popularity. Od apríla 2017 nastal až 127-percentný nárast v prezeraní týchto videí na Youtube.

Lucy Earl má vlastný Youtube kanál nazvaný English with Lucy, ktorý má viac ako milión sledovateľov. Vo svojich videách rozdáva tipy a rady pre ľudí, ktorí si chcú zlepšiť svoje jazykové schopnosti. Lucy tvrdí: „Keďže viac komunikujeme cez mobilné telefóny a počítače, je normálne, že náš jazyk sa vyvíja. Digitálna komunikácia by však nemala byť iba výhovorkou, aby ste išli tu ľahšou cestou. Všetci potrebujú poznať základy jazyka.“

 

Emotikony majú zničujúce dôsledky

Emotikony sú populárnou formou neverbálnej komunikácie a používajú sa šesť biliónov krát denne. Boli označené ako najrýchlejšie rastúci jazyk v histórii. Experti však varujú, že používanie emotikonov je najviac zničujúci aspekt komunikačných technológií, napriek tomu, že máte v sebe nejakú povrchnú príležitosť. Bývalý poradca vlády a predseda Kampane pre Reálne Vzdelávanie Chris McGovern povedal : „Nepochybne došlo k vážnemu poklesu schopnosti mladých ľudí používať anglický jazyk a písať správne anglicky. Ideme smerom k obrázkom a obrázkovému jazyku, čo nezvratne ovplyvní gramotnosť. Deti vždy sledujú tú najľahšiu cestu, kde je najmenej odporu. Emotikony dokážu správu odovzdať, ale rodia lenivosť. Ak si ľudia myslia, že všetko, čo musia urobiť, je poslať obrázok, zhoršuje to jazyk a schopnosť vyjadrovania sa.“

Akademici už v minulosti varovali, že časté používanie smajlíkov v emailoch môže poškodiť napríklad ľuďom v práci, pretože kolegovia budú s nimi menej zdieľať informácie. Štúdia publikovaná v žurnály Social Psychological and Personality Science odporúča, aby sa ľudia vyhli používaniu emotikonov v práci, najmä  ak sa s niekým rozprávajú úplne po prvý krát. Dr. Ella Gliskon, expertka na business a manažment na Univerzite Ben-Gurion ba-Negev v Izraeli, povedala, že výskum dokazuje, že používanie emotikonov v práci nepôsobí na ľudí príjemnejšie, ale znižuje vnímanie ich kompetentnosti.

 

Môže mať používanie emotikonov aj pozitívny dopad?

Existujú však štúdie, ktoré na používaní emotikonov našli aj niečo pozitívne. Výskum z University of Edinburgh zistil, že používanie emotikonov pomáha ľuďom na sociálnych médiách, aby cítili, že zapadajú. Keď boli inkluzívne emotikony predstavené po prvý krát v roku 2015, spolu s nimi sa vynorili aj obavy, že by mohli byť používané nevhodne, alebo viesť k rasovému napätiu.  Avšak po analýze vzorke bilióna tweetov sa zistilo, že ľudia, ktorí si personalizujú farbu svojich emotikonov to robia preto, aby to viac sedelo farbe ich pleti. Aj keď v niektorých tweetoch bola u emotikonv použitá iná farba pokožky, než má užívateľ, tieto tweety boli väčšinou pozitívne. Na základe týchto výsledkov, výskumníci navrhujú personalizovať emotikony ešte viac.

 


Zdroj: telegraph.co.uk
Zdieľať na facebooku