9 tipov, ako si zorganizovať svoj život

Tajomstvom zorganizovaného života nie je len vyhodenie nepotrebných vecí, je toho ďaleko viac.
Tajomstvom zorganizovaného života nie je len vyhodenie nepotrebných vecí, je toho ďaleko viac. / Zdroj: Pexels

Poznáte vo svojom okolí niekoho, kto má obrovské množstvo povinností, no napriek tomu vždy stíha všetko načas? Alebo niekoho, kto má vždy vo všetkom poriadok, vie čo kde nájsť, vie, čo od života chce, ale aj vie, ako to dosiahne? Či práve vy ste tá osoba, ktorú za zorganizovanú pokladá nielen bližšie, ale aj vzdialenejšie okolie? Potom iste viete, v čom spočívajú tajomstvá organizácie. Ak ale takouto osobou nie ste, niekedy nestíhate,  alebo sa niekedy cítite strateno, je to úplne normálne. Práve pre vás sú určené nasledujúce riadky, ktoré vám prezradia tipy, ako mať svoj život čo najviac zorganizovaný.

 

1. Neprokrastinujte

Prestať prokrastinovať je asi to najzásadnejšie. O tom, čo vedie k prokrastinácii ste sa už mohli dočítať v jednom z našich článkov.  Treba si uvedomiť, že čím dlhšie budete s niečím čakať, tým ťažšie to budete dokončovať. Prvým krokom k organizácii života je práve prestať odkladať veci na neskôr. Váš život bude menej stresujúci a menej náročný, keď urobíte to, čo urobiť máte, a urobíte to čo najskôr. Energiu, ktorú používate na vymýšľanie výhovoriek použite radšej na to, aby ste veci dokončili.  Ak máte nejaký sen, ktorý chcete v živote dosiahnuť, napíšte si to na papier a k tomu aj všetky kroky, ktoré musíte k dosiahnutiu svojho cieľa podniknúť. Ak si ich viete napísať teraz, viete aj na svojom sne začať pracovať. Tu a teraz.

 

2. Píšte

Pokiaľ nemáte fotografickú pamäť, je veľmi málo pravdepodobné, že si zapamätáte všetko nevyhnutné a nič nezabudnete. Ak máte v rodine tetu, ktorá nikdy na nikoho narodeniny či meniny nezabudne, nemá perfektnú pamäť, len si zapisuje dátumy. Začnite si tie dôležité veci zapisovať aj vy, aby ste si ich nemuseli pamätať a vyhli sa riziku, že niečo zabudnete. To, čo máte na papieri, či uložené v mobile či počítači, sa vám pripomenie aj samé, bez toho, aby ste sa museli učiť čísla či čokoľvek iné naspamäť. Píšte si dôležité dátumy ako narodeniny, výročia, alebo návštevy doktorov, nákupné zoznamy. Už len vďaka tomu, že si ich napíšete, je pravdepodobnejšie, že si ich taktiež aj nenásilnou formou zapamätáte.

 

3. Nestrácajte čas

Vytvorte si svoj vlastný rozvrh a termíny. Keď budete mať zorganizované svoje povinnosti, budete určite aj produktívnejší. Ľudia, ktorí majú svoj život zorganizovaný, si dávajú pravidelne svoje vlastné ciele a termíny. Zároveň ich aj dodržiavajú. Napíšte si zoznam vecí, ktoré chcete dosiahnuť do obdobia jedného roka a takisto si napíšte, čo potrebujete, k ich dosiahnutiu.

 

4. Pravidelne si upratujte

Tak, ako si pravidelne upratujete doma, je nutné aj pravidelne upratovať svoj život. Nestačí, ak si svoj život upracete raz za život. Ak má byť v poriadku, je lepšie, ak si ho upratujete pravidelnejšie. Skúste si určiť aspoň pol hodinu týždenne, ktorá bude vyhradená na upratovanie vášho života.

 

5. Vytvorte si domov

Ak nemáte domov, ľahko sa stratíte. Takisto by aj vaše veci mali byť zorganizované, aby sa nestrácali a mali mať svoje miesto. Aj doma v izbe, ktorá je určená ako skladisko, by mal byť poriadok a poriadne značenie. Pokiaľ máte pocit, že vás obklopuje tak trochu neporiadok, určte si jedno miesto doma, ktoré chcete preorganizovať. Ak sú veci rozhádzané, pretrieďte ich. Ak veci poupratujete do svojich domčekov, označte domčeky a to, čo kde je, aby ste to v prípade potreby vedeli ľahko nájsť. Samozrejme to, čo potrebujete častejšie, si držte blízko a v dohľade. Avšak svoje zošity zo základnej školy nepotrebujete mať na očiach každý deň.

 

6. Niekedy je nutné veci vyhodiť

Je normálne, že počas určitých fáz života sa človeku nazbiera viac vecí, než je nevyhnutné. Naučte sa rozlúčiť sa so svojimi starými vecami, ktoré už nepotrebujete. Čím menej vecí máte, tým ľahšie sa vám bude udržiavať poriadok. Recyklujte, darujte, či predajte. Opäť, vyberte si jedno miesto doma, ktoré poupratujete. Všetko, čo nepotrebujete, dajte bokom a skúste sa toho zbaviť čo najskôr. Ľudia, ktorí žijú skutočne zorganizovaný život vedia čo potrebujú, a čo chcú. Ak máte menej vecí, viete si ich viac užiť. Pokiaľ už nemáte kam dávať nové oblečenie, pravdepodobne je najvyšší čas pretriediť to staré.

 

7. Vyhnite sa ‘‘výhodným kúpam‘‘

Ak ste sa už dostali do fázy, kedy ste sa zbavili všetkých nepotrebných vecí, neskúšajte ich nahradiť len preto, že niečo je vo výpredaji alebo sa to podľa reklamných letákov skutočne oplatí. Skutočne nepotrebujete štyri rôzne páry bežeckých topánok, 50 rôznych tričiek, či viac ako päť párov topánok na opätkoch. Namiesto toho, aby ste sa nechali zlákať výpredajmi, plánujte dopredu, čo chcete kúpiť. Napíšte si zoznam toho, čo chcete, a pravidelne si ho prezerajte. Pokiaľ nájdete na zozname niečo, čo chcete aj po mesiaci, tú vec si kúpte.

 

8. Naučte sa delegovať

Niekto nemá superschopnosti, aby zvládal stíhať úplne všetko. Naučte sa delegovať povinnosti aj na iných členov domácnosti, či na iných členov vo vašom pracovnom tíme. Čím viac povinností a úloh máte, tým viac stresu zažívate a je pravdepodobnejšie, že váš život opäť skĺzne do neorganizovanosti.

 

9. Tvrdo pracujte

Nemôžete čakať, že všetko za vás urobí niekto iný. Pracujte tvrdo vtedy, keď to je nutné. Keď ste splnili všetky predchádzajúce body, môžete pracovať tvrdo na úlohách, ktoré vám zostali a navyše si ešte aj uži domov bez zbytočností.

 


Zdroj: lifehack.org

Zdieľať na facebooku