Protestujú proti testovaniu piatakov a vyzývajú rodičov, aby deti nechali doma

S testovaním piatakov sa nestotožňuje viacero učiteľov i rodičov od jeho začiatku.
S testovaním piatakov sa nestotožňuje viacero učiteľov i rodičov od jeho začiatku. / Foto: Shutterstock

Spoločenstvo učiteľov a priateľov slovenčiny vyzýva riaditeľov škôl a učiteľov, aby protestovali proti Testovaniu 5, ktoré sa bude konať v stredu 22. 11. 2017. Vyzývajú aj rodičov piatakov, aby nechali v tento deň svoje deti doma.


Mnohí učitelia s testovaním piatakov nesúhlasia už od jeho začiatku. Celoplošné testovanie vedomostí má veľa nedostatkov a v takejto podobe podľa nich neprimerane a zbytočne stresuje malé deti a vytvára nereálny obraz o úrovni škôl. Tento raz šíria internetom výzvu, aby rodičia v deň testovania piatakov zo slovenčiny a matematiky nechali svoje deti doma. Ministerstvo školstva však upozorňuje riaditeľov, že neprítomnosť žiakov v škole spôsobí problémy nielen im, ale aj deťom a ich zákonným zástupcom.

 

Testovanie byť nemalo

Učitelia argumentujú aj tým, že s tohtoročným testovaním piatakov už nepočítali. Ministerstvo školstva naň totiž pôvodne pod vedením Petra Plavčana nevyčlenilo v rozpočte financie. Nástupom novej ministerky Martiny Lubyovej do funkcie však médiá tému testovania otvorili a Lubyová sa pokúsila chýbajúcich 160 000 eur nájsť. Termín testovania stanovili na 22. novembra. Neskoršie riešenie situácie nevnímala ako problém. „Deti sa nemusia na testovanie extra pripravovať, pretože sa testujú vedomosti, ktoré získali v prvom až štvrtom ročníku, takže ani učitelia piatych ročníkov sa nemusia obávať, že je to nejaké konkrétne hodnotenie, že to bude individualizované alebo zosobnené,“ uviedla ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová. Učitelia však vo svojej internetovej výzve oponujú a tvrdia, že so žiakmi si učivo z predchádzajúcich ročníkov prechádzať musia a už bez toho čelia intenzívnemu tlaku preplnených osnov. Navyše tvrdia, že testovanie prebieha v rozpore s metodickými pokynmi a odporuje akýmkoľvek zásadám psychohygieny, akú im bežne nariaďujú dodržiavať – deťom v tomto veku by sa nemalo dávať viac ako jedna veľká písomka za deň. Počas celoplošného testovania sú to až dve. Deti sú podľa nich vyčerpané, čo má tiež negatívny dopad na ich výsledky a teda aj zníženú vypovedaciu hodnotu celého testovania.

Čítajte viac o téme: Testovanie 5
Zdieľať na facebooku