Bratislava, 24. 9. 2016
„Keď tých 5-6 hodín denne využijem na niečo produktívne, tak možno o päť rokov vyjdem zo školy a budem jazdiť na mercedese, proste budem mať život úplne v pohode. Verím, že sa to dá aj v mladom veku, len fakt tomu treba venovať čas.“ Takáto je predstava 17-ročného študenta Jara o živote, ktorú má pred sebou po účasti na workshope v programe New Notion.
Program New Notion (Nová predstava) je program podpory sociálno-finančnej gramotnosti mladých ľudí pred odchodom do reálneho života, ktorý Nadácia pre deti Slovenska naštartovala koncom roka 2015 v spolupráci s NN Životnou poisťovňou a dôchodkovými spoločnosťami. Projekt vznikol ako odpoveď na identifikované nové potreby mladých ľudí pred ich odchodom do reálneho života. „Mnohí študenti majú v súčasnosti problém nájsť si prácu po škole. Naším primárnym zámerom bolo motivovať stovky ďalších mladých ľudí, ktorí si uvedomujú, že život sa dá zmysluplne uchopiť do vlastných rúk,“ priblížila zámer donora Daniela Guťanová, tlačová hovorkyňa NN Životnej poisťovne a dôchodkových spoločností.
Kvalifikovaní lektori interaktívnym spôsobom priblížili mladým ľuďom riziká a situácie z finančného sveta, ktoré väčšina z nich v krátkom časovom období zažije. Snažili sa vytvoriť realistickejší a komplexnejší pohľad na ich ďalší život a doplniť im finančné vzdelanie, ktoré im umožní úspešne zvládnuť súčasnú etapu ich života pre ich budúcnosť. Dôležitou súčasťou workshopov bolo aj rozvíjanie kritického myslenia a nadobudnutie schopností reálneho zhodnotenia situácie a vyhľadania pomoci v ťažkých finančných rozhodnutiach.
„Mení sa koncept mladosti. Mladí ľudia však stále potrebujú našu pozornosť a náš čas,“ zdôraznila Aneta Chlebničanová, manažérka vzdelávacích programov Nadácie pre deti Slovenska pri hodnotení prvej série workshopov. Na 18 tréningoch sa doteraz zúčastnilo 414 mladých ľudí zo stredných a vysokých škôl v rámci celého Slovenska.
„Cítite sa byť pripravení?“ znela otázka na konci každého dvojdňového seminára, kde mladí ľudia interaktívnym spôsobom riešili otázky, problémy a modelové situácie, ktoré ich pripravia na reálny život. „Po tréningu viem toľko o poisťovaní, že môžem ísť maturovať,“ odpovedala Katka, študentka Obchodnej akadémie v Trenčíne. Rado, študent gymnázia z Banskej Bystrice si pochvaľoval, že: „V oblasti financií sme riešili všetko, čo sa týka môjho života, mám pocit, že po týchto prednáškach sa vo svete nestratím!"
Nadácia pre deti Slovenska je mimovládna nezisková organizácia s celoslovenskou pôsobnosťou, ktorá už viac ako 20 rokov iniciuje a podporuje trvalé a pozitívne zmeny v živote detí a mladých ľudí prostredníctvom grantových a vzdelávacích programov. Od roku 2001 rozvíja aj úspešné programy finančnej gramotnosti (Poznaj svoje peniaze, Škola rodinných financií...), ktoré získali ocenenia na medzinárodnej úrovni a akreditáciu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.