Bratislava 3. decembra (TASR) - Asociácia pre umelú inteligenciu na Slovensku (ASAI) v spolupráci s vybranými slovenskými vysokými školami, ako aj so Študentskou radou vysokých škôl spúšťa prieskum s cieľom získať prehľad o súčasnom stave výučby a implementácii nástrojov umelej inteligencie (AI), identifikovať výzvy, ktorým čelia študenti a pedagógovia, a navrhnúť možnosti spolupráce a podpory pre ďalší rozvoj tejto oblasti na Slovensku. TASR o tom informovala členka Správnej rady ASAI Miroslava Šáchová.
"Umelá inteligencia sa pomaly dostáva aj do škôl. Myslím si, že väčšinu učiteľov už neprekvapuje, čo všetko dokáže. Avšak v školách i na univerzitách sa stále ešte len učíme, ako k AI pristupovať - kde pre nás môže byť užitočným pomocníkom a kde sa, naopak, dostávame na tenký ľad či už z hľadiska etiky alebo zanedbávania samostatného premýšľania. Tento prieskum nám pomôže pochopiť, v akej fáze osvojenia si technológie sa jednotlivé školy nachádzajú," ozrejmil prodekan pre rozvoj a vzťahy s verejnosťou z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave Peter Murár.
Šáchová podotkla, že AI umožňuje identifikovať príležitosti na zlepšenie administratívy, riešiť bariéry, ako sú nedostatok zdrojov či odborníkov, zabezpečiť strategické plánovanie ďalšieho rozvoja. Rovnako pomáha vysokým školám efektívne reagovať na etické výzvy spojené s ochranou údajov a digitálnou inklúziou, čím sa zabezpečuje, že AI prináša rovnaké príležitosti pre všetkých študentov a zamestnancov.
"Zistenie úrovne implementácie a využívania AI na vysokých školách je kľúčové pre mapovanie súčasného stavu a následnú podporu inovácií vo vzdelávaní, prípravu študentov a študentiek na technologicky vyspelý trh práce a posilnenie výskumu v tejto oblasti," dodala podpredsedníčka pre sociálne záležitosti Študentskej rady vysokých škôl Lucia Spodniaková.
ASAI poznamenala, že umelá inteligencia už mení spôsob, akým školy a univerzity fungujú. V rámci Európskej únie sú školy podporované aj etickými usmerneniami Európskej komisie, ktoré zdôrazňujú potrebu zodpovedného a spravodlivého využívania AI, ozrejmila Šáchová. "Našou snahou je čo najefektívnejšie zmapovať potreby priamo z trhu a v spolupráci s odborníkmi z viacerých oblastí a usmerneniami Európskej komisie nastaviť efektívny rámec vzdelávania a implementácie nástrojov AI do vyučovania," dodala.
Asociácia verí, že výsledky prieskumu poskytnú cenné informácie pre tvorbu stratégií na podporu vzdelávania v oblasti umelej inteligencie na Slovensku. Tiež, že prieskum pomôže otvoriť dôležité otázky a navrhnúť konkrétne opatrenia.