Články: Pre študentov
O projekte

 

Na zamyslenie: Obchod splnených prianí

Redakcia
Autor článku

  

Niekde ďaleko vo vesmíre bol jeden malý obchod. Tabuľku so svojím názvom už dávno nemal. Kedysi dávno ju odniesol uragán a novú si už majiteľ nezaobstaral, pretože každý miestny obyvateľ vedel, že v obchode sa predávajú priania.

Obchod ponúkal obrovský sortiment. Kúpiť sa tu dalo prakticky všetko: velikánske jachty, byty, manželstvo, miesto korporátneho viceprezidenta, peniaze, zaujímavú prácu, peknú postavu, víťazstvo v súťaži veľké auto, moc, úspech a mnoho iného. Nepredával sa tu iba život a smrť. Tým sa zaoberali v centrále, ktorá bola v inej galaxii.

 

Každý, kto do obchodu prišiel ( boli totiž aj takí, ktorí si síce niečo priali, ale nikdy neprišli, zostávali sedieť doma a len tak si po niečom túžili ), teda každý, kto prišiel, najprv sa zaujímal o cenu svojho priania.

 

Ceny boli rôzne. Napríklad zaujímavá práca stála stabilitu a predvídateľnosť, možnosť nezávisle si plánovať život, vieru vo vlastné sily a možnosť pracovať tam, kde sa mi páči a nie tam, kde ma práve potrebujú.

Moc bola o niečo drahšia. Bolo potrebné sa zriecť niektorých zásad, nájsť pre všetko racionálne vysvetlenie, vedieť odmietať, poznať svoju vlastnú cenu ( a tá musela byť dosť vysoká ), dovoliť si hovoriť „JA“ a dávať o sebe vedieť bez ohľadu na to, či to okolie schvaľuje alebo nie.

 

Niektoré ceny sa zdali byť v celku podivné. Napríklad také maželstvo bolo možné v podstate získať zadarmo, ale šťastný život bol drahý. Stál osobnú zodpovednosť za vlastné šťastie, umenie tešiť sa zo života, znalosť vlastných prianí, zrieknutie sa snahy o zapáčenie sa svojmu okoliu, umenie vážiť si to, čo máme, umenie dovoliť sám sebe byť šťastný, vedomie vlastnej hodnoty a významu, zrieknutie sa bonusu „obete“, riziko straty niektorých priateľov a známych.

Nie každý, kto do obchodu prišiel, bol hneď pripravený kúpiť si to, po čo prišiel. Niektorí len čo uvideli cenu, hneď sa otočili a odišli. Iní dlho zamyslene stáli, počítali hotovosť a premýšľali, kde by získali dostatočné množstvo prostriedkov. Niekto sa začal zase sťažovať na príliš vysoké ceny, žiadal zľavu alebo sa zaujímal o výpredaj.

 

Ale boli aj takí, ktorí vybrali všetky svoje úspory a získali vytúžené prianie zabalené do krásneho šušťavého papiera. Po týchto šťastlivcoch závistlivo pokukovali iní zákazníci, ktorí si hovorili, že majiteľ obchodu je asi šťastlivcov známy a on svoje prianie získal iba tak – bez námahy.

Majiteľa obchodu často vyzývali, aby znížil ceny, že bude mať viac zákazníkov. On ale vždy odmietol, pretože tým by podľa neho utrpela kvalita prianí.

Keď sa majiteľa opýtali, či sa nebojí úpadku obchodu, pokrútil hlavou a povedal: „V každej dobe sa nájdu odvážlivci pripravení riskovať a zmeniť svoj život, ochotní zriecť sa všedného predvídateľného života, schopní veriť si, majúci dosť síl a prostriedkov k tomu, aby zaplatili i vysokú cenu za splenenie svojich prianí."

 

A na dverách obchodu už dobrú stovku rokov visel oznam: „Pokiaľ sa tvoje prianie neplní, znamená to, že ešte nie je zaplatené.“

 


Foto: Deviantart by M1kikey
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Príbehy, Šťastie, Úspech
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.