Čo robiť, ak ste na skúške všetko zabudli?

Každému sa občas môže stať, že na skúške na niečo zabudne. Ako reagovať v takejto situácii?
Každému sa občas môže stať, že na skúške na niečo zabudne. Ako reagovať v takejto situácii? / Foto: Bigstock

Študenti to poznajú veľmi dobre. Učili sa, na skúšku sa dobre pripravili, nastane deň D a zrazu majú pocit, že nič nevedia. Na skúške majú „ okno“. Existujú možnosti, ako si môžu poradiť v tejto situácii?

 

Okno môže mať každý. Požiadajte skúšajúceho o trochu času, zavrite oči a pomaličky si nadýchnite  vydýchnite. A zachovajte pokoj. Premyslite si novú taktiku. Možno vám pomôže niektorá z nasledujúcich stratégií.

 

Získajte čas

Požiadajte skúšajúceho, aby vám otázku zopakoval inými slovami. Použite vety: „Čo myslíte tým XY?“ Nechápem úplne súvislosti, čo ste mali na mysli?“

 

Niečo rozprávajte

Začnite zoširoka. Môžete povedať napríklad toto: „Tento aspekt by som teraz nechcel spomínať, chcel by som začať faktom, ktorý je podľa môjho názoru veľmi dôležitý.“ Niekedy si človek pri rozprávaní spomenie i na ďalšie dôležité veci.

 

Zmeňte smer

Keď máte okno počas písomky, urobte si myšlienkovú mapu alebo prejdite k ďalšej otázke. Niekomu zase pomáhajú malé náčrty.

 

Využívajte asociácie

Ak si nemôžete na skúške spomenúť na nejaký pojem, väčšinou sa sústreďujete len naň. Ale to nemá zmysel, pretože práve to, čo chcete,vám nemôže napadnúť. Prichádza ešte väčší stres. Lepšie je spomenúť si na hľadané slovo asociáciami, ktoré sú s ním spojené.

1.Zamyslite sa, v akom kontexte ste sa pojem učili. Kedy a kde to bolo? Čo ste robili pred učením? Ako vyzeral papier, na ktorom bol pojem napísaný? Bol napísaný hore alebo dole? Vľavo alebo vpravo? Čo ste v ten deň ešte robili?

2. Ešte stále ste si nespomenuli? Povedzte si v duchu abecedu. Často nám hľadané slovo napadne, keď si povieme písmeno, na ktoré sa začína.

3. Ak ste si ešte stále nespomenuli, požiadajte o čas na premyslenie.Povedzte: „ Mám to na jazyku, hneď si spomeniem, mohli by sme, prosím, medzi tým hovoriť o inom aspekte?“

 

Uhýbací manéver

Môžete sa pokúsiť od témy odbočiť napríklad aj pomocou vety: „Mohli by sme túto otázku vnímať aj takto.“

1.Môžete povedať: "Otázku X by sme mohli intepretovať tak a tak. Ja si myslím, že na druhý aspekt sa neprávom zabúda. Je to z dvoch dôvodov..." Dôležité je, aby ste  do svojho prejavu vložili emócie, to je naozaj zásadné, aby vaša obhajoba bola naozaj zapálená. Vaša šanca bude dobrá, keď skúšajúcemu bude vaša myšlienka pripadať zaujímavá.

2.Skúste otázku opísať, opakujte ju nahlas inými slovami, nahlas ju vysvetlite a povedzte ďalšie doplňujúce otázky. „ Ak som vás dobre pochopil, myslíte...“

3. Nahlas premýšľajte o riešení. Napríklad: „Teraz by pripadalo do úvahy X alebo Y, to je ale vylúčené, lebo...“ Sledujte reakciu skúšajúceho. Získate čas a možno na riešenie prídete formou asociácií.

 

Frontálny útok

Radšej hovorte viac ako málo. V prípade potreby odbočte od témy, uvádzajte viac príkladov, rozprávajte o podobnej téme. Urobte aspoň dojem, že viete rozprávať a skúšajúci bude mať menej času na naepríjemné doplňujúce otázky.

 

Hrajte o čas

Ak viete na niektorú otázku odpovedať výborne, ale s inými máte problémy, o tej, ktorú viete, rozprávajte čo najdlhšie. Rozprávajte rozvláčne a uvádzajte veľa príkladov. Ak vediete so skúšajúcim rozhovor, snažte sa ho nasmerovať k témam, ktoré ovládate. Urobíte dobrý dojem tým, že máte prehľad o témach a je tu šanca, že k ťažším témam sa ani nedostanete.

 

Využite taktiku: To, samozrejme, tiež

V spoločenských vedách často neexistuje objektívna skutočnosť. Jeden názor je správny, ale iný môže byť tiež. A preto si vždy nechajte únikovú cestu a pripustite, že môže existovať aj niečo ďalšie okrem toho, čo ste povedali.

 

Zmeňte tému

Keď sa vás niekto opýta na nejaký ďalší aspekt, v ktorom však máte slabiny, skúste nasmerovať rozprávanie na iný čiastkový aspekt alebo do všeobecnej roviny. Vysvetlite všeobecné princípy na príklade, v ktorom ste si istí, tu a tam naznačte paralelu s otázkou, ktorú ste si vytiahli.

V súvislosti s touto stratégiou medzi študentami koluje táto vtipná príhoda:

Študent sa na skúšku z biológie naučil všetko o červoch, ostatným témam sa až tak veľmi nevenoval. Na skúške mu učiteľ hovorí: „Povedzte nám všetko, čo viete o slonoch.“ Študent sa zapýri, zamyslí a začne: „ Slony sú veľké zvieratá, ktoré žijú v stádach v džungli. Majú štyri nohy, veľký chobot a chvost. Chobot a chvost vypadajú ako červy. I červy existujú tenké a tučné. Červy sú...“

 


ZDROJ: M. Krengel: Tajemství efektívního učení
Čítajte viac o téme: Úspech, Testy
Zdieľať na facebooku