Potrebujete zaujať veľké množstvo ľudí? Využite flash mob

Niektoré flash moby sú plánované dlho dopredu, častejšie vznikajú na základe momentálnych zhromaždení ľudí, ktorí si stretnutie dohodnú len krátko pred samotnou akciou prostredníctvom mobilov alebo sociálnych sietí.
Niektoré flash moby sú plánované dlho dopredu, častejšie vznikajú na základe momentálnych zhromaždení ľudí, ktorí si stretnutie dohodnú len krátko pred samotnou akciou prostredníctvom mobilov alebo sociálnych sietí. / Foto: Unsplash

Výraz „flash mob“ (predvádzajúci sa dav) sa prvýkrát objavil v roku 2003. Tento pojem označuje skupinu ľudí, ktorí sa náhle zhromaždia na verejnosti, predvedú niečo neobvyklé, teatrálne alebo zdanlivo nezmyselné a potom rýchlo zmiznú.

 

Podstata flash mobu spočíva v jeho spontánnosti. Niektoré flash moby sú plánované dlho dopredu, častejšie vznikajú na základe momentálnych zhromaždení ľudí, ktorí si stretnutie dohodnú len krátko pred samotnou akciou prostredníctvom mobilov alebo sociálnych sietí. Flash mob je blesková zábavná akcia, kedy sa na jednom mieste stretne viac ľudí, urobia niečo bizarné, absurdné alebo vtipné a potom sa bez ďalších komentárov rozídu. Medzi časté scenáre flashmobu patrí:

  • zamrznutie (osoba zrazu zastane v pohybe - freeze mob),
  • vankúšová bitka (pillow fight),
  • tanec (napríklad flash rave),
  • prestrelka s ukazovákom (flash mob bang).

 

Flash mob má dva druhy účastníkov. Jednak sú to aktívni hráči, ktorí sú realizátormi scenára. Na druhej strane je tu anonymný dav či osoby, ktoré o akcii dopredu nevedia, s ktorých reakciami ale počítajú aktívni hráči. Pri veľkej časti scenárov je dôležité nenápadne splynúť s náhodným davom, aby sa tak zaručil moment prekvapenia. Pokyn na ukončenie a začatie akcie dáva väčšinou jedna osoba. Všetci vopred poznajú dohodnutý signál. Obľúbenými kulisami pre flashmob sú rušné verejné priestranstvá ako napríklad stanice, námestia a nákupné centrá. Dôležitou podmienkou je aj dostatok náhodne prítomných osôb. Aby bol flash mob čo najefektnejší, často vyžaduje dôraz aj na správne ukončenie. Cieľom je ukončiť bizarné, absurdné, či vtipné konanie rovnako prekvapivo, ako sa s ním aj začalo. Napríklad účastníci freeze mobu po rozmrznutí pokračujú vo svojej chôdzi, ako keby sa nebolo nič udialo. Často je dôležité opäť sa rozptýliť medzi anonymný dav tak, ako keby aktívni hráči nemali medzi sebou žiadne zvláštne väzby. Tak sa posilní dojem, že flash mob je organickou súčasťou miesta a času, kde sa odohral, rovnako ako aj dojem, že bol súčasťou života skupiny ľudí, ktorí sa na danom mieste vyskytli v pozícii náhodného pozorovateľa.

Autorom myšlienky flash mobu je Bill Wasik, vedúci redaktor časopisu Harper´s Magzine z New Yorku. On sám hovorí: „Flash mob je nový spôsob hľadania publika a zároveň je to nový druh zábavy.“

 

Jeho prvý pokus sa nevydaril, lebo vedenie obchodného domu na Manhattane dostalo varovanie, že niečo sa ide diať. Wasik na základe tejto skutočnosti pochopil, že časový odstup môže všetko pokaziť. Jeho ďalším cieľom bolo, aby sa celkovo 130 účastníkov zhromaždilo v 4 rôznych baroch. Nikto nepoznal konkrétne miesto, nevedel, čo tam bude robiť, kým neprišli na prípravné miesto. Odtiaľ išli na 9 poschodie obchodného domu Macy´s, kde všetci predstierali, že si chcú kúpiť jeden nádherný koberec. Úspech tohto flash mobu odštartoval trend, ktorý sa rozšíril po celom svete. Verejné nadšenie pre túto činnosť však v určitých obdobiach ochladlo po tom, čo sa vyskytli davové krádeže, pri ktorých sa veľká skupina ľudí zhromaždila v obchode, využila početnú prevahu nad zamestnancami a kradla.

 

V súčasnosti sa flash mob používa aj ako forma reklamy. Medzi najznámejšie flash moby patria napríklad tieto:

1. Liverpool Street Station, Londýn

V januári 2009 dav pozostávajúci zo 400 ľudí na stanici Liverpool Street náhle začal spievať a tancovať. Výkon týchto ľudí bol taký fantastický a zábavný, že sa spoločnosť T-Mobile rozhodla použiť tento flash mob na svoju reklamnú kampaň.

 

2. Filipínska väznica

Väzni filipínskeho väzenia v Cebu sa spojili, aby pripravili flash mob podľa  thrilleru M. Jacksona.  V tej chvíli sa väzenie stalo turistickou atrakciou, pretože turisti sa zhromaždili, aby sledovali, čo robí 1500 väzňov. Táto udalosť dokonca inšpirovala tvorcov k natočeniu filmu s názvom „Dance of the Steel Bars".

 

3. Ohio State University

Študenti, profesori a zamestnanci Štátnej univerzity v Ohiu pripravili flash mob s  klasickým začiatkom jedného tanečníka, ktorý najprv tancuje sám a potom sa k nemu pridávajú ďalší. Nakoniec tancuje veľká masa ľudí.

 

4. Cidade do México

Tento flash mob patrí medzi  jeden z najväčších hitov na YouTube a získal tiež zápis do ho Guinessovej knihy rekordov. Zúčastnilo sa ho takmer  14 000 ľudí, ktorí sa inšpirovali thrillerom Michaela Jacksona.

 

5. Berlín

Pod vedením Kent Nagana 950 amatérskych hudobníkov a 50 profesionálov uskutočnilo flash mob koncert v obchodnom centre na Leipziger Straße. Zákazníci boli milo prekvapení a koncert sa im veľmi páčil.

Čítajte viac o téme: Kreativita
Zdieľať na facebooku