Čoskoro mnohí z vás nastúpia do svojho prvého zamestnania, alebo možno už popri škole svoje prvé pracovné skúsenosti získavate. Ak premýšľate nad tým, ako dobre zapôsobiť, aby si vás aj starší kolegovia obľúbili, stačí sa sústrediť na pár vecí. I keď sú v dnešnej dobe pracovné vzťahy niekedy komplikované, mnohí sa boja o svoje pracovné pozície a kvôli tomu prevláda na pracoviskách tlak a napätie, nenechajte sa odradiť ani touto dusnou atmosférou a svoju kariéru sa snažte naštartovať pozitívne. Je veľmi dôležité nezostať v kariérnom živote na jednom mieste. Napredovanie v kariére neprináša len uspokojenie, rozširuje okruh vašich príležitostí a robí z vás dôležitého zamestnanca v spoločnosti, pre ktorú pracujete. Treba si však uvedomiť, že vám nestačia len vaše vedomosti, tituly alebo maturitné vysvedčenie. Na to, aby ste chodili s chuťou a radi do práce, aby ste v nej boli úspešní, potrebujete ešte niečo viac.
Sústreďte sa na to, ako komunikujete a pôsobíte na okolie
Poznám veľa šikovných mladých ľudí, ale kvôli svojmu pôsobeniu na okolie a spôsobu komunikácie si hneď po nástupe na pracovisko znepriatelili veľa kolegýň a kolegov. Čo to spôsobilo? Predovšetkým arogancia a namyslenosť. Ja viem, že ste plní energie, elánu a v hlave nosíte veľa vedomostí, tvorivých myšlienok a plánov, ako zmeniť svet. Keď však prídete po škole do určitého už zabehnutého kolektívu, budete musieť prílišnú energiu nechať bokom. Ak by ste začali hneď organizovať život po novom na pracovisku, všetci by sa proti vám postavili. Prvé týždne sa snažte dôsledne sledovať situáciu, správania ľudí, ich priority, spôsoby, ale aj intrigy či zákulisné vojny. Staňte sa dobrým pozorovateľom a dávajte si hlavne pozor na to, čo, kde a komu poviete. Nikdy neviete, ktorá veta sa môže otočiť proti vám. Snažte sa zaujať neutrálny postoj. Neprestávajte sa však snažiť, dôsledne pracujte, vyhýbajte sa však konverzácie zameranej na klebetenie a ohováranie. Prvé týždne sa tiež obliekajte skôr nenápadnejšie ako výstredne a nepreháňajte to ani s make-upom či extravagantnými účesmi. Buďte dôslední, pracovití, komunikujte len o pracovných záležitostiach. Občas sa usmejte, starších kolegov za niečo pochváľte a hlavne sa ich pýtajte na ich vlastné skúsenosti z práce, ktorú robia. Urobí im to radosť. Takto sa vám v pohode a v zdraví podarí prežiť prvé týždne na novom pracovisku.
Aj v práci nezabudnite ďakovať
Málokto pracuje úplne sám. Mnohí z nás musia pracovať vo väčších či menších kolektívoch, a preto si treba uvedomiť, že v kolektíve človek musí spolupracovať. Možno budete potrebovať podporu a pomoc od vašich kolegov, preto je dôležité budovať si s nimi dobré vzťahy. Vďaka nim vám totiž budú ochotne pomáhať. Naučte sa preto povedať aj slovo ďakujem. A aj vy sa staňte ľuďmi, ktorí sú pripravení pomôcť kdekoľvek je to potrebné. Tým vo firme ukážete, že ste ochotní, viete nasledovať iných, ale v prípade potreby sa viete stotožniť aj s vedúcou pozíciou.
Naučte sa počúvať
Vedieť počúvať je dôležité v akejkoľvek oblasti pracujete. Avšak iba niektorí to vedia. Pre väčšinu ľudí je počúvanie veľmi náročné, nedovolia iným dorozprávať informáciu, často skáču do reči. Niektorí sa nevedia vôbec sústrediť na druhého človeka a aj pri počúvaní sledujú vlastný vír myšlienok v hlave. Skutočné počúvanie znamená, že sa chcete priblížiť tomu, čo vám druhá strana hovorí a názor iných beriete ako formu novej perspektívy. Ak sa naučíte počúvať, budete tiež vedieť lepšie riešiť vzniknuté problémy a konflikty na pracovisku.
Sústreďte sa aj na seba
Je výborné mať dobré vzťahy v kolektíve a občas aj mimo pracoviska sa niekde stretnúť, porozprávať sa, zašportovať si, ísť na chatu alebo spoločnú dovolenku. Je však veľmi nebezpečné venovať sa týmto záležitostiam každý deň a ešte k tomu niekoľko rokov. Dôležité je zachovať si aj určitý odstup a vedieť odlišovať prácu od rodiny a vlastného súkromia. Prílišné rozptyľovanie by vás mohlo odviesť od vašich vlastných cieľov. Je dôležité vedieť, k čomu smerujete, čo chcete dosiahnuť a čím sa chcete stať. Zároveň sledujte, či sa vám darí napĺňať svoje ciele. Je tiež dobré vedieť, že ak chcete byť v práci úspešní, musíte si svoje povinnosti rozvrhnúť a naplánovať. Ak nestíhate odovzdávať úlohy načas, alebo ak sedíte v práci do neskorého večera, pretože nestíhate, problém môže byť niekde inde, napríklad aj v zlom časovom manažmente. Naučte si stanoviť priority aj v tejto oblasti a vyhnite sa aktivitám, ktoré vás odpútavajú od práce – napríklad neustále kontrolovanie e-mailov či komunikácia na sociálnych sieťach.