Nikto nemá rád kritiku, ale ak sa budete pýtať tie správne otázky a budete kritiku chápať, môže vás posunúť dopredu.
Nezávisle od toho, či si feedback pýtate alebo nie, určite ho raz za čas dostanete. Existujú dve formy feedbacku, a to konštruktívny feedback a deštruktívny feedback. Ak dostanete konštruktívny feedback, tak vám je povedané, čo máte robiť v budúcnosti, aby ste nabudúce niečo urobili lepšie. Po konštruktívnom feedbacku sa cítite dobre, ste povzbudení a viete, že ste na správnej ceste. Avšak veľmi často sa ľudia stretávajú s deštruktívnym feedbackom. Deštruktívny feedback vám nič dobré neprinesie, pretože sa iba dozviete, čo robíte zle, namiesto toho, čo by ste mohli zlepšiť. Táto forma feedbacku je v podstate kritizovanie, napríklad ak vám niekto povie, čo je zle na vašom oblečení, ale nepovie vám, ako by to mohlo vyzerať lepšie. Alebo niekto skritizuje uvarenú večeru, ale opäť nepovie, ako ste to mohli urobiť lepšie.
Existuje vôbec adekvátna reakcia na kritizovanie? Väčšina ľudí inštinktívne zaujme obranný postoj alebo vymyslí si výhovorku. Avšak existujú aj iné spôsoby, ako na takýto druh feedbacku zareagovať.
Pýtajte sa špecifické otázky
Správne otázky vedú k tomu, čo chcete vy. Ak chcete vedieť konkrétnu informáciu, nepýtajte sa všeobecnú otázku. Ak chcete konštruktívny feedback, namiesto kritizovania, pýtajte sa otázky, ktoré k nemu povedú. Musíte danej osobe povedať, na čo sa má sústrediť. Pýtajte sa na konkrétne situácie, napríklad, čo ste mohli urobiť inak pri danej úlohe.
Pýtajte sa objasňujúce otázky
Keď dostanete kritický feedback a nie je vám úplne jasný, pýtajte sa ďalej, nech ste si istí, že chápete všetko, čo vám daná osoba chce povedať. Ale, ak nechcete vyzerať defenzívne, dávajte si pozor na tón hlasu a reč tela. Nenechajte sa hneď ovládnuť emóciami. Neurazte sa hneď na začiatku, namiesto toho sa snažte pochopiť, čo daná osoba myslí. Nespochybňujte, pýtajte sa na príklady, kedy ste niečo urobili zle.
Opýtajte sa na zlepšenie
Všetci radi kritizujú bez toho, aby museli dávať konštruktívne rady, pretože je to jednoduchšie. Ak vás niekto kritizuje a už plne chápete prečo, opýtajte sa, ako by ste to mohli do budúcna zlepšiť, čo by mohlo byť inak, čo by osoba, ktorá vás kritizuje urobila v danej situácii.
Myslite na to, s kým sa rozprávate
Ak vás niekto kritizuje, myslite na to, kto to je. Je rozdielne, keď vás kritizuje šéf v práci, rodina alebo priatelia. Je to niekto, kto je dostatočne kvalifikovaný na to, aby vám mohol dať feedback? Rešpektujete danú osobu? Ak je to niekto, kto si užíva to, že má nad vami moc, je len na vás, ako to vezmete. Možno sa daná osoba cíti príliš neisto, a preto si vylieva svoju zlosť na vás. Často vás môže kritizovať osoba za veci, ktoré robí sama. Určite sú okolo vás osoby, ktoré za váš čas a námahu ani nestoja.
Počúvajte
Keď vám niekto niečo hovorí, tak sa inštinktívne začnete brániť. No namiesto toho skúste iba počúvať, čo vám chce daná osoba povedať. Zhlboka sa nadýchnite a počúvajte, pretože možno aj v tom negatívnom prejave na vašu adresu nájdete niečo, čo vás posunie dopredu. Ak budete pozorne počúvať, taktiež ľahšie určíte, či je kritizovanie oprávnené, alebo riadené emóciami. Ľahšie sa potom rozhodnete, ako zareagovať. Ak je kritizovanie riadené emóciami, za námahu to nestojí.
Určite si, či je pre vás feedback relevantný
V tomto bode už viete, kto vás kritizuje a čím je kritika riadená. Vy sami si musíte určiť, či je to pre vás podstatné, alebo nie. Ak je kritika dôležitá a od osoby, na ktorej vám záleží či ju rešpektujete, budete to brať inak, ako keby vás kritizoval niekto, kto pre vás dôležitý nie je. Ak sa kritika týka problému, ktorý je podstatný a sami cítite, že na tom potrebujete zapracovať, tiež feedback vnímate inak.
Rozuzlite problém
Keď už rozumiete tomu, čo je problém, je pre vás nutné kritiku zhodnotiť. Je to niečo, čo potrebuje zmenu? Alebo len jednorazová záležitosť? Ak problém potrebujete adresovať, máte plán, ako to urobiť? Pokiaľ po feedbacku nemáte odpovede na všetky tieto otázky, vráťte sa za danou osobou a ešte raz si problém objasnite. Na to, aby bola pre vás kritika aspoň trochu užitočná, potrebujete ju plne chápať, aby ste sa z nej mohli poučiť.
Vyhodnoťte feedback
Vy sami pre seba musíte vedieť feedback vyhodnotiť. Je to niečo, na čom potrebujete pracovať? Súhlasíte so všetkým, čo vám bolo povedané? Zvážte zdroj kritiky a všetky dostupné informácie. Musíte vedieť, čo chcete s kritikou robiť. Pokiaľ ste pri tom, ako ste boli kritizovaní, vykonali všetky predchádzajúce kroky, mali by ste mať odpovede na tieto otázky. Viete vyhodnotiť, či bol pre vás feedback hodnotný a prospešný, alebo to bola strata času, nezávisle od toho, či bol pozitívny alebo negatívny. Pokiaľ ste nasledovali všetky kroky, malo by tam byť aj niečo pozitívne a konštruktívne. A na ceste k zlepšovaniu sa nie je nič lepšie, ako užitočný feedback. Nemusí to byť presný obraz toho kto ste, ale je to obraz toho, ako vás a vaše činy vnímajú ľudia okolo vás. Pravda môže byť nepríjemná a krutá, ale môže vám výrazne pomôcť.
Ak je to nevyhnutné, kritizujte tiež
Ak sa aj po všetkých predošlých krokoch rozhodnete, že vašou odpoveďou na kritiku bude tiež iba kritika. Ale musíte si byť istí, že chcete v kritizovaní pokračovať.