14.6.2022 - Prehliadku programátorských úspechov detí na základných a stredných školách sme si mali možnosť pozrieť vďaka ENTER Olympiáde v programovaní. Úlohou študentov bolo vypracovať projekt, ktorý by mal priniesť zlepšenie vo vybranej oblasti.
Aplikácia, ktorá privolá pomoc pri páde z bicykla, inkubátor, vďaka ktorému má rastlina vždy dosť vody a svetla či hry, ktoré rozvíjajú motoriku alebo len jednoducho zabávajú. To sú niektoré projekty, ktoré programovali študenti a študentky základných a stredných škôl a s ktorými sa zapojili do ENTER – Olympiády v programovaní.
Olympiáda bola vyvrcholením projektu ENTER spoločnosti Telekom, v rámci ktorého 570 škôl na Slovensku získalo mikro-bity – jednoduché mikropočítače, menšie ako mobily, vhodné na programovanie aj pre úplných začiatočníkov. Víťazov ENTER Olympiády v programovaní spoznala verejnosť 9. júna na slávnostnom vyhlásení, ktoré sa konalo v Zážitkovom centre vedy Aurélium v Bratislave.
Celý záznam z podujatia si môžete pozrieť tu:
Od hier ku asistentom pre znevýhodnených študentov
Z pätice finalistov sa víťazstvu v kategórií základných škôl tešil tím Jakubovskí roboti žiakov ZŠ v Jakubove. Traja len 14-roční chlapci naprogramovali pomocou micro-bitov „asistentov asistentov “, teda zariadenie, ktorým môže učiteľ privolať do svojej triedy asistenta učiteľa pre zdravotne znevýhodneného študenta práve vtedy, keď ho potrebuje. Tento projekt bol zaujímavý aj tým, že žiaci tvorili pomôcku pre reálne využitie na Spojenej škole Mokrohájska v Bratislave, ktorá vzdeláva deti so zdravotným postihnutím.
Na druhom mieste skončil tím Stemfi zo ZŠ Cyrila a Metoda v Košiciach. Jeho členov priviedla k nápadu skúsenosť s pandémiou. „Počas pandémie sme videli plné nemocnice, ľudia ležali na lôžkach aj na chodbách, preto sme naprogramovali zariadenie, ktoré pomáha personálu komunikovať s pacientami. Jedno dostane pacient a môže s jeho pomocou privolať sestru, alebo si sám zmerať teplotu. A keďže čas v nemocnici plynie pomaly, naprogramovali sme do zariadenia aj hru,“ predstavila zariadenie študentka Eva. Z tretieho miesta sa tešil tím ZŠ Zoltána Kodálya v Galante, ktorý zostrojil zábavnú hru Pinball. S nápadom im pomohol učiteľ, no zábavnú hru si užívala vďaka tímu celá škola.
Pomoc pre cyklistov aj ekológia
Spomedzi stredoškolských tímov sa víťazstvu tešila dvojica študentov Ján a Jerguš - „Oravskí junáci“ z Gymnázia Martina Hattalu v Trstenej. „Obaja sme cyklisti, tak sme premýšľali, čo nám môže pomôcť zvýšiť bezpečnosť. Naprogramovali sme výrazne smart osvetlenie na bicykel a keďže občas aj padáme, tak sme sa rozhodli vytvoriť aj aplikáciu, ktorá v prípade pádu cez bluetooth odošle sms správu s vašimi súradnicami a privolá k vám pomoc,“ vysvetlili finalisti.
Na druhom mieste skončil tím BitGames z Gymnázia Dominika Tatarku v Poprade. Pohrával sa z myšlienkou, že počítačové hry môžu aj pomáhať, a tak naprogramoval rovno štyri hry, ktoré rozvíjajú motorické zručnosti, napríklad detí so znevýhodnením či starších ľudí.
Tretia cena neskončila ďaleko – odniesol si ju tím Incubáci, ktorí tvorili študenti Gymnazium sv. J. Pavla II v Poprade. Tento projekt je príkladom toho, že programovanie nepatrí len na hodiny informatiky, ale môže pomôcť aj pri iných predmetoch, v tomto prípade pri biológii. Študenti v rámci vyučovania zasadili jačmeň a potrebovali vyriešiť jeho zavlažovanie počas víkendov a prázdnin. Programovanie pomohlo situáciu vyriešiť – „inkubátor“ s pomocou senzora sníma vlhkosť pôdy a keď treba, posiela cez microbit signál pumpe, ktorá rastlinku zaleje. O tieň sa starajú automatické roletky a rovnomenný prísun svetla zabezpečuje to, že sa rastlina otáča. Niektorých členom tímu práca s micro.bitmi nadchla natoľko, že rovno hovoria, že sa chcú stať programátormi.
Prehľad všetkých projektov v semifinále: https://enter.study/olympiada-v-programovani
Programovanie aj vzdelávanie učiteľov
Olympiáda v programovaní bola vyvrcholením dvojročného programu ENTER, v rámci ktorého prostredníctvom dvoch grantových výziev v hodnote viac ako 390-tisíc eur získalo vyše 570 škôl micro-bity pre programovanie. Zároveň bolo vyškolených 600 učiteľov, z ktorých každý v priemere odučil ďalších 90 žiakov. Spolu sa tak s micro:bitmi mohlo učiť programovať až rekordných 54-tisíc žiakov základných a stredných škôl.
„Oblasť digitálnej gramotnosti je jedna z najväčších slabín v našom školstve, preto sme s partnermi vymysleli Projekt ENTER, v rámci ktorého distribuujeme na školy mico-bity, ale aj vzdelávame učiteľov ako viesť hodiny informatiky -a nielen tie, iným zábavným a praktickým spôsobom. Uvedomujeme si, že deti budú na trhu práce potrebovať úplne iné zručnosti, ako sme potrebovali my a práve programovanie sa stáva naliehavou a žiadanou zručnosťou. Ak vie človek s technológiami správne narábať a používať ich na užitočné veci, tak môže úplne zmeniť svoje smerovanie a kariéru,“ povedala počas finále olympiády Petra Novotná zo spoločnosti Telekom. Petra Kotuliaková z Aj Ty v IT, ktoré bolo jedným z partnerov projektu vyzdvihla, že medzi tímami bol i jeden čisto dievčenský a viaceré tímy boli zmiešané a dievčatá v nich boli plnohodnotnými členkami či líderkami.
„Projekty, ktoré sme videli, boli ukážkou toho, ako môže byť edukácia zábavou. Keď sa budete venovať tomu, čo vás baví, nemusíte pracovať ani jeden deň v živote, pretože vaša práca bude pre vás zábavou,“ odkázal na záver študentom a študentkám youtuber Daniel „Gogo“ Štrauch, ktorý mal nad ENTER Olympiádou v programovaní záštitu.
Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Telekom.