http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Nomofóbia: Rastúci trend u študentov

Zuzana Gránska
Autor článku

  

To, že má dnes telefón takmer každý, nie je nič neobvyklé, no to, že si k nemu vytvárame i silné psychické väzby začína byť hodné povšimnutia.

 

Závislosť na smartfónoch

Nomofóbia je termín opisujúci stále rastúci strach v dnešnom svete  - strach z bytia bez mobilu či iného elektronického zariadenia. Skratka pochádza z anglických slov no-mobile-phone-phobia. Nomofobici majú chorobný strach, že zostanú mimo dosahu, vybije sa im batéria, či niekde zabudnú telefón.

Symptómy zahŕňajú pocity paniky alebo depresie, ak sú oddelení od smartfónu či iného mobilného zariadenia. Nie sú schopní sústrediť sa na konverzáciu alebo prácu a pravidelne kontrolujú telefón za účelom kontroly nových notifikácií. Niektorí ľudia si dokonca myslia, že ich telefón zvoní, i keď nezvoní alebo že im prišla sms. Tento problém sa nazýva cellphone vibration syndrom a podľa vedcov môže byť práve príznakom oveľa vážnejšej závislosti na technológiách.

Podľa Dr. Davida Greenfielda, asistenta na Psychiatrii na University of Connecticut School of Medicine, vzťah k smartfónu je podobná závislosť ako akékoľvek iné závislosti, ktoré zahŕňajú dereguláciu dopamínu. Dopamín je neurotransmiter, ktorý reguluje odmenovú oblasť mozgu v zmysle, že motivuje ľudí robiť určité veci, o ktorých si myslia, že za ne budú odmenení.

 

Študenti sú ohrození najviac

Medzi dnešnými stredoškolskými a vysokoškolskými študentmi je táto fóbia na vzostupe. Rastúci počet mobilných zariadení doslova zasypal dnešných študentov. Priemerný tínedžer by radšej stratil svoj malíček ako telefón. Rovnako narastá percento sms alebo tweetov namiesto skutočnej komunikácie s inými.

Podľa profesora Alberta Benschopa, vidíme mobil ako rozšírenie seba samého a našich emócií. Väčšina nomofobikov je vo veku 18-24 (77%). K rozvoju tejto novodobej fóbie prispieva aj nuda, samota alebo neistota. Pre 80 percent ľudí je úplná samozrejmosť mať mobil zapnutý prakticky neustále.

Počas roka 2010 bol vo Veľkej Británii organizovaný organizáciou  YouGov výskum na vzorke 2 163 respondentov za účelom bližšieho preskúmania, akými pocitmi trpia ľudia pri strate mobilu. Táto štúdia zistila, že celkovo až 58% mužov a 47% žien trpí touto fóbiou. Tiež prirovnala stresový level, ktorý prežívajú nomofobici k stresu, ktorý prežívajú ľudia vo svoj svadobný deň či k návšteve u zubára.

V Amerike je situácia ešte horšia:

  1. 65% alebo jeden z troch ľudí spí s alebo vedľa svojho smartfónu. ( Medzi študentmi je toto číslo dokonca vyššie ).
  2. 34% priznalo, že zdvíha mobilný telefón aj počas intímnych chvíľ so svojím partnerom.
  3. Jeden z piatich ľudí by radšej chodil týždeň bez topánok ako mal pauzu od svojho telefónu.
  4. Viac ako polovica ľudí nikdy nevypína svoj telefón.
  5. A celých 66% dospelých ľudí trpí nomofóbiou.

Je čas na pauzu

Napriek tomu, že mnohé veci nám prichádzajú do života, aby nám slúžili, pomáhali a uľahčovali život, neraz sa stávame práve my ich otrokmi. Je čas na pauzu. Čas na uvedomenie si toho, kde je hranica, kedy sa už prestávame sami cítiť dobre vďaka tejto technike a kedy nám ešte prináša úžitok. Nemali by sme byť pod kontrolou žiadnej veci. Technológie nám majú v budúcnosti slúžiť, aby sme boli viac efektívni a nie, aby sme neboli schopní robiť nič iné iba kontrolovať notifikácie na facebooku, twitteri a pod.

Čo môžu študenti urobiť pre vyváženejší život so smartfónom?

  • Vyberte si počas dňa chvíle, kedy vždy budete vypínať telefón a nenecháte sa rušiť. Jednoducho sa budete sústrediť na to, čo potrebujete, prípadne si užijete sústredenú konverzáciu tvárou tvár.
  • Vyvážte čas, ktorý strávite pred obrazovkami ( TV, počítačom, tabletom, smartónom ) a priamym kontaktom s ľuďmi. Za každú hodinu, čo strávite pred obrazovkou by ste mali stráviť hodinu tvárou tvár s ľuďmi.
  • Odložte večer svoj telefón najmenej 4,5 metra od miesta svojho spánku. Je to určite zdravšie a váš spánok bude pokojnejší.

 

Pozorujete u seba príznaky nomofóbie? Čo by ste ešte pridali medzi príznaky, ktoré ste našli vyššie? Podeľte sa v komentoch pod článkom.


Zdroj: psychologytoday.com // Foto: Deviantart gezelligheid_by_nicpi

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Smartfóny
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Si vysokoškolák? Prihlás sa do nášho newslettru a získaj novinky a zaujímavé informácie z oblasti vzdelávania.