Vedci vytvorili nový druh plastu, ktorý sa na slnku a vzduchu rozloží

Čínski vedci vynašli plast, ktorý sa  degraduje vďaka kyslíku a slnečnému žiareniu.
Čínski vedci vynašli plast, ktorý sa degraduje vďaka kyslíku a slnečnému žiareniu. / Zdroj: circularonline.co.uk

Skupina čínskych vedcov vytvorila nový druh plastu, ktorý sa dokáže rozložiť, ak bude vystavený slnečnému žiareniu a vzduchu. Nový ekoplast by mohol byť prelomom v boji proti plastovému odpadu.

V čínskom Wu-chane vedci z Univerzity vedy a technológie Huazhong pôvodne experimentovali s plastom, ktorý dokáže meniť farbu. Neskôr však spozorovali i ďalšie výhody materiálu, ktorý vytvorili. Nový plast po týždni na svetle a vzduchu zbledol a rozpadol sa.

Plastový odpad je globálnym problémom

Plastovým odpadom sú zamorené pobrežia, moria a oceány, hlavným problémom je to, že sa plastové polyméry nerozkladajú ľahko, preto sa kopy odpadu iba nabaľujú. Nový ekoplast by to však mal zmeniť. Recyklácia plastov nie je na takej svetovej úrovni, akoby sa očakávalo, preto by mohlo vynájdenie nového plastu pomôcť redukovať odpad.

Boj s plastovým odpadom je celosvetovým problémom. Každoročne vyprodukujeme zhruba 300 miliónov ton plastového odpadu. Mali by sme sa preto zameriavať na jeho zníženie a riešiť problém s jeho recykláciou. Nový ekoplast nie je náhradou za denne používané plastové predmety, ako sú fľaše alebo nákupné tašky, ak sa však stane komerčne dostupným, mohlo by to zredukovať množstvo odpadu. Avšak táto cesta je ešte dlhá a ako informuje portál PNAS môže trvať až 10 rokov.

Využitie v elektrických zariadeniach

Spoluautor Liang Luo, vedecký pracovník v oblasti organických materiálov na Univerzite vedy a technológie Huazhong pre portál PNAS uviedol, že by ekoplast mohol nájsť potenciál v elektronike. Plast pripomína typ filmu, je flexibilný a bol by vhodným materiálom do elektronických zariadení. Polymér nachádzajúci sa vo vnútri mobilného telefónu alebo iného elektronického zariadenia, môže vydržať roky, plast je totiž izolovaný od svetla a kyslíka, poznamenáva pre portál PNAS Luo a zároveň uľahčuje likvidáciu smartfónov na konci ich života. Vedľajší produkt kyselina jantárová, ktorá vznikne po degradovaní by sa mohla využívať vo farmaceutickom alebo potravinárskom priemysle.

"Predpokladaný mechanizmus degradácie nového plastu je úplne odlišný od rozkladu iných, už známych degradovateľných plastov, my však budeme pokračovať v jeho skúmaní," uviedol Luo.

Čítajte viac o téme: Výskum