Medici na UK sa učia pracovať s ultrazvukom vďaka simulátoru

Medici z UK sa učia pracovať s ultrazvukom pomocou simulátora.
Medici z UK sa učia pracovať s ultrazvukom pomocou simulátora. / Foto: Bigstock

Bratislava 12. novembra (TASR) - Ultrasonografia je jednou z najčastejšie využívaných diagnostických metód, ktorá umožňuje zobrazovanie vnútorných orgánov, ich veľkosti a patologických zmien. Študenti Lekárskej fakulty (LF) Univerzity Komenského (UK) v Bratislave majú od akademického roka 2018/2019 možnosť naučiť sa pracovať s ultrazvukom oveľa rýchlejšie a bez rizika pre pacientov vďaka novému ultrazvukovému simulátoru. TASR o tom informovala Lenka Miller z oddelenia vzťahov s verejnosťou UK.  


"Ide o inovatívnu ultrazvukovú tréningovú platformu, ktorá umožňuje študentom naučiť sa techniku ultrasonografie oveľa rýchlejšie bez akéhokoľvek rizika smerom k pacientom. Pri práci s ním sa využívajú rovnaké sondy ako v reálnej praxi," priblížil Pavol Vitovič z Ústavu simulačného a virtuálneho medicínskeho vzdelávania LF UK. Simulátor má anatomický tvar a okrem reálneho ultrazvukového obrazu umožňuje aj počítačové 3D zobrazenie.

 

Výhodou simulátora je tiež možnosť individuálneho zobrazovania jednotlivých orgánov a tkanív, ako aj nastavovanie širokej škály patológií, s ktorými sa študent môže vo svojej budúcej praxi stretnúť. Prístroj bude postupne zaradený do kurikula všeobecného a zubného lekárstva s dôrazom na jeho využívanie vo výučbe teoretických i klinických predmetov. 

 

"Študenti tak budú mať možnosť priamo počas hodín sledovať svoju prácu, rovnako aj lokalizáciu a smerovanie sondy vrátane zobrazenia anatomických rezov. Takýmto intuitívnym spôsobom sa v ich myslení bude vytvárať návyk na prácu s ultrazvukom, vďaka čomu môže stúpnuť ich konkurencieschopnosť na pracovnom trhu," uviedol Vitovič. Podľa rektora UK Karola Mičietu "využívanie inovatívnych ultrazvukových diagnostických metód a moderného virtuálneho ultrazvukového simulátora pri výučbe našich študentov vedie nielen k čo najefektívnejšej výučbe budúcich doktorov, ale prinesie ich špičkovú pripravenosť a odbornosť v praxi, ktorej výsledkom je maximalizácia kvality diagnostiky i následná úspešná liečba pacientov". Ako doplnil, ide o hlavnú úlohu medicínskeho vzdelávania. 

Zdieľať na facebooku