Banská Bystrica 28. novembra (TASR) – Spôsoby, ako zvýšiť funkčnú gramotnosť mladých ľudí a zlepšiť tak kvalitu ich života a následne sociálnu inklúziu a rovnoprávnosť, hľadá Katedra andragogiky Univerzity Mateja Bela (UMB) v Banskej Bystrici spolu s kolegami z Estónska, Poľska a Islandu. Projekt, ktorý by mal pomôcť mladým dospelým vymaniť sa z pasce znevýhodnenia, zlepšiť ich životnú situáciu a uplatniť sa na trhu práce, nazvali ALBIE (Adults Literacies as Benefit for Inclusion and Equity/Podpora gramotnosti dospelých pre rozvoj inklúzie a rovnoprávnosti). Partneri projektu sa po prvý raz stretnú v utorok (29.11.) na pôde rektorátu banskobystrickej univerzity.
"Projekt trvá 2,5 roka a počas neho sa bude testovať vzdelávací program v troch krajinách - na Slovensku, v Poľsku a Estónsku. Výsledky budú spracované ako odporúčania s ambíciou reálne ovplyvniť politiky celoživotného vzdelávania, inklúzie a rovnoprávnosti v prístupe k vzdelávaniu postavenému na potrebách mladých ľudí. Program bude dostupný pre širší okruh poskytovateľov vzdelávania dospelých," priblížila dnes Zuzana Ševčíková, referentka marketingovej komunikácie UMB.
Ako tiež uviedla, slabinou Slovenska je nízka úroveň čitateľskej gramotnosti u mladých ľudí. Slovensko je na štvrtom najnižšom mieste pred Cyprom, Talianskom a Španielskom, čo súvisí s celkovou úrovňou vzdelania ovplyvnenou napríklad sociálnym postavením rodičov. Mladí ľudia sa v dôsledku systému vzdelávania, ktorý nedokáže vyrovnávať rozdiely v sociálnom postavení rodín, stávajú znevýhodnenými, menej gramotnými pre potreby súčasného sveta a tým menej uplatniteľnými na trhu práce.
"Slovensko sa v schopnosti vyrovnávať sociálne rozdiely nachádza na piatom najnižšom mieste nad Poľskom, Estónskom, USA a Írskom. Najlepšie sú na tom krajiny ako Fínsko, všeobecne severná Európa," dodala Ševčíková.
UMB spolu s Estónskom, Poľskom a Islandom spúšťa projekt pre mladých
UMB spolu s Estónskom, Poľskom a Islandom spúšťa projekt pre mladých / Foto: UMB