AI DEŇ 2025: Umelá inteligencia ako partner učiteľa. Prečo sa jej nebáť a ako ju využiť?

Júlia Šebejová

Júlia Šebejová

Blog 26. októbra 2025 00:00

Žiaci a účastníci si prezerajú AI Avatara a robotickú hlavu na podujatí AI Deň v škole.
Interaktívne zapojenie žiakov s AI Avatarom na AI Dni 2025  ZŠ Važecká 11, Prešov
V čase digitálnej transformácie sa na Slovensku koná iniciatíva, ktorá búra mýty o umelej inteligencii (AI) v školstve. Základná škola Važecká 11 v Prešove sa stala jednou zo 100 škôl, ktoré hostili „AI DEŇ 2025“. Podujatie, ktoré je súčasťou celoslovenskej iniciatívy Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR a je spolufinancované z fondov Európskej únie, ukázalo, že AI nemusí byť strašiak, ale efektívny a zodpovedný partner pre každého učiteľa.

AI prichádza do školy: Od výskumu k riešeniu preťaženia

 

Diskusie o umelej inteligencii v školstve často skĺznu k obavám z podvádzania alebo nahradenia učiteľa. AI Deň, ktorý sa na ZŠ Važecká 11 uskutočnil v pondelok 20. októbra 2025, však ukázal, že kľúčom je vnímať AI ako riešenie pre akútny problém: preťaženie učiteľov administratívou, informačným šumom a neustálou potrebou individualizácie prístupu.

Po úvodnom privítaní od hlavnej koordinátorky Mgr. Júlie Šebejovej a riaditeľky školy Mgr. Jany Pruchnerovičovej, ktorá zdôraznila aktívne zapojenie školy do národného projektu, patrilo úvodné slovo aj akademickej sfére.

prof. PhDr. Tomáš Hangoni, PhD., vedúci Katedry kresťanskej antropológie a sociálnej práce PBF PU, zdôraznil potrebu úzkej spolupráce medzi univerzitami a školami v oblasti AI. Hlavným cieľom celého podujatia bolo odbremeniť pedagógov od rutinných činností a dať im viac priestoru na priamu prácu so žiakmi.

 

Multi-rolový AI Chatbot – Váš nový interdisciplinárny kolega

 

Srdcom podujatia bola prezentácia inovatívneho výskumného projektu. Koncept Multi-rolového AI chatbota v prostredí školy predstavila Mgr. Júlia Šebejová, doktorandka PF PU v Prešove.

Tento projekt, ktorý vzniká v rámci jej dizertačného výskumu a v úzkej spolupráci s Pedagogickou fakultou Prešovskej univerzity, je pilotne testovaný a funguje ako virtuálny asistent s tromi hlavnými úlohami:

Učiteľský asistent: Pomáha pri príprave hodín, tvorbe testov, či návrhu aktivít.

Žiacky asistent: Vysvetľuje zložité pojmy, generuje precvičovacie úlohy.

Školský a rodičovský asistent: Poskytuje rýchle odpovede na administratívne a organizačné otázky, čím odbremeňuje vedenie školy od opakovanej komunikácie.

Okrem chatbotov bola na AI Dni predstavená aj širšia interdisciplinárna spolupráca. Zaujímavým momentom bola demonštrácia robotickej hlavy z dielne Technickej univerzity v Košiciach, ktorú predstavil doc. Ing. Stanislav Ondáš, PhD., ako príklad prepájania technológie s ľudskou komunikáciou.

 

Odbremenenie začína pri Promptovaní

 

Ako však zabezpečiť, aby bol AI asistent skutočne efektívny? Odpoveď ponúkol praktický workshop zameraný na promptovanie – umenie správne komunikovať s umelou inteligenciou.

Školský digitálny koordinátor Mgr. Peter Krajcer na workshope vysvetlil, že efektívne využitie AI stojí na zadaní presného kontextu, formátu a tónu. Predstavil kľúčové pravidlá: byť konkrétny, zadať formát výstupu (napr. „Vytvor tabuľku“), definovať kontext (napr. „Potrebujem to pre žiakov 7. ročníka“) a etickú stránku využívania AI. Osvojenie si týchto zručností je prvým a najdôležitejším krokom k tomu, aby sa AI stala plnohodnotným partnerom pri plánovaní a príprave.

 

Panelová diskusia – Spolupráca, ktorá prináša výsledky

 

AI Deň bol inšpiratívne zakončený odbornou panelovou diskusiou, ktorá potvrdila, že hoci technológia napreduje rýchlo, ľudský faktor ostáva nenahraditeľný. V diskusii sa stretli odborníci z rôznych oblastí vzdelávania, čo potvrdilo dôležitosť pohľadu z rôznych uhlov.

Na panelovej diskusii sa zúčastnili:

Mgr. Jana Pruchnerovičová (riaditeľka ZŠ Važecká 11)

RNDr. Pavol Petrovský (riaditeľ Gymnázia sv. Moniky v Prešove)

Mgr. Vladimír Piskura, PhD. (Pedagogická fakulta PU)

doc. Ing. Ján Papaj, PhD. (prodekan Technickej univerzity v Košiciach)

Diskusia ukázala, že umelá inteligencia sa stáva prirodzenou súčasťou vzdelávania – ak sa používa zodpovedne, eticky a tvorivo. Na podujatí sa zúčastnili aj partnerské školy (ZŠ Mirka Nešpora, ZŠ Kapušany a Gymnázium sv. Moniky), čo svedčí o cennom prepojení regiónu a výmene skúseností.

 

Vízia školy, ktorá sa nebojí inovovať

 

Podujatie AI Deň 2025 potvrdilo kľúčové posolstvo: umelá inteligencia môže byť užitočným pomocníkom učiteľa – ak sa stane nástrojom podpory, nie náhrady.

Táto dôležitá iniciatíva, ktorá spája výskum a prax, sa uskutočnila v rámci Programu Slovensko 2021–2027 a je spolufinancovaná Európskou úniou. Toto financovanie podčiarkuje strategický význam projektu pre digitálnu transformáciu slovenského vzdelávania.

Ako odznelo v inšpiratívnej záverečnej myšlienke dňa: „Umelá inteligencia sama o sebe nič nezmení – zmeny prichádzajú až vtedy, keď sa spoja ľudia z praxe, výskumu a technického sveta. A práve v tom je jej najväčší potenciál – v spolupráci a zdieľaní poznania.

AI deň na ZŠ Važecká 11 v Prešove priniesol nielen nové praktické poznatky pre pedagógov a hostí, ale aj jasnú víziu školy, ktorá sa aktívne zapája do celoštátnych programov a je pripravená hľadať inovatívne cesty smerom k digitálnej budúcnosti.

Zdieľať na facebooku