Portfólio – viac než len zložka prác. Ako učí žiaka spoznať sám seba?

Gréta Baksová

Gréta Baksová

Blog 15. júna 2025 00:00

Portfólio – viac než len zložka prác. Ako učí žiaka spoznať sám seba?
Portfólio – viac než len zložka prác. Ako učí žiaka spoznať sám seba?  https://skillmea.sk/rails/active_storage/representations/proxy/eyJfcmFpbHMiOnsibWVzc2FnZSI6IkJBaEpJaWsxT0RRMVpESTNZeTFsTVdJeExUUTNaamd0WVRjeU55MWtZakZoTWprMllqSTRNVFVHT2daRlZBPT0iLCJleHAiOm51bGwsInB1ciI6ImJsb2JfaWQifX0=--6f1affaf8eb673f39d2a07947d4ae
Portfólio je nástroj, ktorý v primárnom vzdelávaní neslúži len na zhromažďovanie žiackych výstupov, ale predovšetkým na rozvoj sebapoznania, metakognície a reflexie učenia. Článok približuje, ako portfólio pomáha žiakom porozumieť vlastným schopnostiam, sledovať pokrok a aktívne sa zapájať do hodnotiaceho procesu.

     Predstavme si portfólio nie ako šanón plný výkresov, ale ako zrkadlo, v ktorom žiak vidí nielen svoju prácu, ale aj sám seba. V dnešnom školstve, ktoré sa snaží rozvíjať osobnosť dieťaťa holisticky, nestačí hodnotiť len vedomosti. Dôležité je, aby sa žiak učil premýšľať o sebe, o svojich silných a slabých stránkach, o svojom pokroku. A práve v tom môže portfólio pomôcť. 

     Portfólio je systematická zbierka prác a výstupov žiaka, ktorá dokumentuje jeho učenie, úsilie a pokrok. Môže obsahovať výtvarné práce, pracovné listy, testy, príbehy, fotografie, ale aj osobné poznámky žiaka k tomu, čo sa naučil alebo ako sa cítil.  Portfólio rozvíja sebapoznanie, čo znamená, že žiak:

  • lepšie chápe, čo mu ide a čo potrebuje zlepšiť,
  • učí sa pomenovať svoje pocity a reakcie,
  • dokáže si stanoviť ciele,
  • získava zdravé sebavedomie.

Takto sa z pasívneho prijímateľa učiva stáva aktívny tvorca svojho učenia.

 

Ako s portfóliom pracovať?

     Na Slovensku sa portfóliá začali zavádzať po roku 2008, ale ich využívanie závisí od ochoty a tvorivosti učiteľov. V praxi sa osvedčilo:

  • Začínať jednoducho – raz za týždeň vložiť do portfólia jednu prácu s krátkou reflexiou.
  • Viesť dialóg – nehodnotiť len známkou, ale pýtať sa: Čo si sa naučil? Na čo si hrdý? Čo by si nabudúce urobil inak?
  • Zapojiť rodičov – prezentácia portfólia na triednych schôdzkach alebo prostredníctvom výstav.
  • Dať slovo žiakovi – výber prác, ich usporiadanie a komentáre môžu byť úplne v jeho réžii.

     V mnohých výskumoch učitelia uvádzajú, že portfólio im pomáha lepšie pochopiť žiaka a zároveň ich vedie k zamysleniu nad vlastnou výučbou. Ukazuje sa, že aj deti v mladšom školskom veku sú schopné základnej reflexie, ak im k tomu dáme priestor. 

     Portfólio je viac než nástroj na hodnotenie – je to cesta k vnútornej motivácii a rastu dieťaťa. V dobe, keď chceme žiakov pripraviť nielen na testy, ale aj na život, je práve sebapoznanie a schopnosť učiť sa o sebe jednou z najcennejších výbav.

 


Zdroje:

Carr, M. Assessment in Early Childhood Settings: Learning Stories. 

Jorgensen, I. J. Five Reasons to Use Portfolios with Elementary and Middle School Students. 

Ocak, G., & Ulu, M. The views of students, teachers and parents and the use of portfolio at the primary level. 

Vranaiová, K. Portfólio – nástroj rozvoja identity dieťaťa.

Zelina, M. Stratégie rozvoja osobnosti dieťaťa.

Štátny vzdelávací program pre základné vzdelávanie (2023). Ministerstvo školstva SR.

 

Zdieľať na facebooku