Inovatívni učitelia približujú svoje predstavy o budúcnosti vzdelávania

  Foto: rryshke.wordpress.com

Ako bude vyzerať podľa inovatívnych učiteľov budúcnosť vzdelávania? Čo bude dôležité o pár rokov, aby sme deti naučili čo najviac? Na to odpovedali niektorí učitelia z programu TED-Ed Innovative Educators.

 

Vo vzdelávaní bude viac kreativity

Josefino Rivera z Argentíny povedal pre portál Ted-Ed, že kreativita je to, čo bude vyžadované za účelom kariérneho rastu. Vzdelávanie už nebude len o prijímaní informácií a ich zdieľaní s ostatnými, bude aj o tom, ako tieto informácie použiť v skutočnom živote. „Posledne sa riadim mottom „Žiť v Bete“. Znamená to pre mňa dať priestor myšlienkam skôr, ako sa nimi prestanem zaoberať a zahodím ich. Myslím si však, že dnes s inovatívnymi myšlienkami narábame v školstve chybne a zle. Vieme do istej miery predpokladať potreby študentov na najbližších päť až dvadsať rokov, no aj školské osnovy by sme mali podľa toho zaplniť zmysluplnými hodinami. Ako tvrdí Daniel Pink vo svojej publikácii Úplne nová myseľ, existuje súbor šiestich nových schopností, ktoré musíme učiť svoje deti, a to dizajn, príbehy, symfóniu, empatiu, hru a zmysel.“ Treba ich brať obrazne. Pink bližšie vysvetľuje niektoré z nich vo svojej knihe A whole new mind – Why right-brainers will rule the future.

 

Trieda bude jedna veľká dielňa

Nicholas Provenzano z Michiganu sa pre Ted-Ed vyjadril, že hoci základné predmety budú naďalej existovať, budú vyučované inak. „Technologické programy a aplikácie ako Evernote, Google či Siri budú samozrejmosťou a zmenia to, čo pokladajú učitelia za hodnotné. Samozrejme, ak sa viete aplikácie Siri spýtať otázku, prirodzene z jej odpovede nebudete hodnotený. Namiesto toho bude vyučovanie založené na „projektovom učení“. Študenti budú v budúcnosti hodnotení na základe ich kritického myslenia a schopnosti riešiť problémy. Hoci sa matematika a literatúra budú ďalej vyučovať, spôsob ich vyučovania bude odlišný. V matematike pôjde o naučenie ako riešiť problémy, rébusy a hlavolamy, zatiaľ čo na hodinách literatúry budú žiaci hovoriť, čo pre nich znamená príbeh z konkrétneho diela, ako ich obohatil a čo im dal. Testy budú nahradené kreatívnym procesom. Úlohou učiteľov bude v takom priestore žiakov viesť v oblastiach, v ktorých budú žiaci potrebovať poradiť a postrčiť za inovatívnymi myšlienkami.

 

Budú školy v roku 2050 ešte vôbec existovať?

Sharon Hadar z Izraela sa pre Ted-Ed Blog zamýšľa nad perspektívou vzdelávania z iného aspektu. Pozerá sa na to, či môže zaniknúť vyučovací proces, ako ho poznáme. „Vymiera učiteľské povolanie? Ak nie, minimálne triedy sa zásadne zmenia. Nemyslím si, že školy budú vyzerať ako dnes s lavicami a stoličkami. Namiesto toho bude učenie zahŕňať virtuálnu realitu. Študenti sa budú učiť, ako komunikovať a diskutovať o veciach a vymieňať si názory. Inovácie vo vzdelaní si vyžadujú kreatívne myslenie, nazeranie na veci z inej perspektívy a poskytnutie na to študentom a učiteľom nástroje.“

„Inovácia vo vzdelávaní je práve o myslení mimo zabehnutých koľají a umožnenie učiteľom a študentom, aby takto mohli myslieť. To napríklad znamená, že ktorákoľvek otázka bude legitímna. Budú sa cítiť bezpečne pri zdieľaní svojich názorov s kolegami a študentmi a budú sa pýtať otvorene na ich názory.“

 

„Vo vzdelávaní je inovácia o riskovaní. Inovátori vo vzdelávaní by mali povstať za to, čomu veria a ísť za svojimi myšlienkami. Ak chceme vidieť skutočnú inováciu, musíme povzbudiť študentov a učiteľov, aby zmenili súčasný systém a pokúsili sa dať priestor tomu, čo je najlepšie pre všetkých,“ myslí si Provenzano.

 

A ako vidíte budúcnosť vzdelávania vy? Podeľte sa s nami o vaše názory v komentári pod článkom!

 


Zdroj: blog.ed.ted.com
Zdieľať na facebooku