Reklamy pobláznia hlavu deťom veľmi ľahko. Ako ich naučiť odolávať lákavým nákupom?

Hovorte s deťmi o reklame čo najskôr spôsobom, akým deti dokážu jej účel pochopiť.
Hovorte s deťmi o reklame čo najskôr spôsobom, akým deti dokážu jej účel pochopiť. / Foto: Helena Lopes / Pexels

Hovorte s deťmi o reklame čo najskôr spôsobom, akým deti dokážu jej účel pochopiť. 

 

Deti zažívajú reklamu v mnohých formách – v televízii, na YouTube, v aplikáciách, rádiu, na billboardoch, v časopisoch, novinách, filmoch, na internete, v hrách, na sociálnych sieťach a podobne. A reklama na deti naozaj úspešne funguje. Napríklad, čím viac televízie dieťa sleduje, tým viac hračiek bude pravdepodobne chcieť a žiadať. Preto je dôležité, aby sa deti naučili, že reklama sa vás snaží prinútiť niečo kúpiť. Reklama sa snaží ovplyvniť spôsob, akým premýšľate alebo zmeniť názor na niečo. 

 

Detský vek a reklama

Reklama ovplyvňuje deti rôznymi spôsobmi. To, ako deti narábajú s reklamou, môže závisieť od viacerých vecí, vrátane ich veku, vedomostí a skúseností. Môžete pomôcť svojim deťom naučiť sa zvládať vplyv reklamy tým, že im dáte príležitosť spochybňovať a hovoriť o tom, čo vidia v médiách. Pre deti je to dôležitá životná zručnosť. Ako sa vyvíja mozog dieťaťa, rozvíja sa aj schopnosť rozoznať rozdiel medzi reklamami a obsahom. 

Vek 3 až 6. V tomto štádiu nie sú deti vývinovo dostatočne zrelé na to, aby rozpoznali rozdiel medzi reklamou a realitou. Výskum v skutočnosti ukazuje, že deti mladšie ako sedem rokov majú veľmi slabú schopnosť porozumieť zámeru, že sa ich niekto snaží ovplyvniť, aby si kúpili niečo, čo možno nepotrebujú alebo dokonca chcú.

Vek 7 až 11. Deti v tomto štádiu môžu začať chápať presvedčivé zámery o niečo viac – s pomocou rodičov. Napríklad reklamu influencerov môže byť pre deti ťažké pochopiť, pretože dobrí influenceri si budujú emocionálne puto s divákmi. "A keď si vytvoríte toto puto, je pre nich jednoduchšie prinútiť deti, aby si chceli niečo kúpiť," hovorí Michael Robb, hlavný riaditeľ výskumu v Common Sense Media pre časopis National Geographic.

Od 12 rokov. Približne vo veku 12 rokov dokážu deti rozumnejšie identifikovať reklamu, ako aj skutočnosť, že sa ich niekto snaží prinútiť, aby si niečo kúpili. Ale nakoľko majú stále nevyvinutý prefrontálny kortex, deti nie sú úplne schopné robiť tie najlepšie rozhodnutia.

 

Odhaľovanie bežných reklamných stratégií

Tu je zoznam bežných reklamných stratégií. Mohli by ste spolu s dieťaťom hrať hru z objavovania stratégií vo vašom okolí.

Úplatok: keď si kúpite produkt, dostanete bezplatnú hračku a budete vyzvaní, aby ste si ich všetky vyzbierali – napríklad malé hračky v balíčkoch potravín.

Hra: môžete hrať hru a vyhrať cenu, ak si kúpite čo najviac produktov rovnakej značky.

Veľké tvrdenie alebo prísľub: výrobok chutí vynikajúco alebo je najlepší na svete. Alebo produkt prinesie deťom zábavu či vzrušenie.

Apel na emócie: reklama vás ťahá za srdce alebo vás núti báť sa o svoju bezpečnosť či bezpečnosť vašich detí.

Slávni ľudia: populárni alebo slávni ľudia propagujú produkt, aby ste si mysleli, že môžete byť ako oni, ak máte aj vy tento produkt.

Kreslená postavička: kreslená postavička, ktorú majú deti radi, pomáha produktu, aby pôsobil atraktívnejšie.

Opakovanie: opakované zobrazovanie tej istej veci umožní deťom zapamätať si a rozpoznať produkt.

Hudba: chytľavé melódie alebo populárne piesne, vďaka ktorým sa reklama – a produkt, ktorý propaguje – páči deťom viac.

Vtip: vďaka smiechu sa reklama – a produkt, ktorý propaguje – páči deťom viac.

Príbeh: reklama rozpráva zaujímavý príbeh, takže ho deti chcú ďalej sledovať.

 

Tipy ako sa s deťmi rozprávať o reklame

Začnite od mala

Menšie deti majú problém rozlíšiť reklamu od reality a nemusia pochopiť, že reklamy sú na to, aby niečo predávali. V skutočnosti deti sledujúce televíziu často považujú reklamy za pútavejšie ako programy. Rozprávanie deťom o zmysle reklamy od útleho veku ich povzbudzuje k tomu, aby sa stali aktívnymi, nie pasívnymi konzumentmi.

 

Vysvetlite im, ako funguje reklama

 Porozprávajte sa o tom, ako je úlohou obchodníkov hrať na ľudskú neistotu vytváraním reklám, ktoré naznačujú, že ich produkty zlepšia naše životy a prinesú ľuďom šťastie. Nechajte deti, aby si vytvorili zoznam dobrých vecí vo svojom živote (veci, ktoré si cenia) a potom si urobte zoznam vecí, ktoré by si chceli kúpiť. Nechajte ich porovnať zoznam „skutočného života“ so zoznamom „prianí“. Myslia si, že veci na zozname prianí im prinesú šťastie? Ak áno, prečo?

 

Pomôžte svojim deťom rozpoznať reklamu okolo nich

Verejné priestranstvá, obchody, školy, dokonca aj naše oblečenie majú často nejakú značku. Pomôžte deťom rozpoznať reklamu okolo nich, aby ich mohli spoznať v jemnejších kontextoch, ako je umiestnenie produktov v televíznych reláciách a rozprávkach.

 

Vysvetlite, ako sa marketéri zameriavajú na mladých ľudí

Hľadajte príklady toho, ako sa marketéri snažia u malých detí vybudovať lojalitu k značke. Hovorte o crossmarketingu – ukážte, ako uvedeniu nového detského filmu zvyčajne predchádza obrovská marketingová kampaň zahŕňajúca hračky, potraviny, oblečenie či knihy. 

 

Hovorte o hodnote peňazí

Jednou z najdôležitejších lekcií, ktoré môžeme naučiť naše deti, je to, ako rozumne zaobchádzať s peniazmi. Naša spotrebiteľská kultúra podporuje utrácanie namiesto sporenia, takže tomuto posolstvu musíme pravidelne čeliť tým, že s deťmi diskutujeme o nákupných rozhodnutiach a schopnosti hospodárenia s peniazmi.

 

Diskutujte o tom, ako byť múdrym a zodpovedným spotrebiteľom

Ukážte deťom, ako porovnávať cenu, produkty či čítať recenzie. Hovorte o vplyve masového konzumu na životné prostredie. Povzbuďte deti, aby premýšľali o spôsoboch, ako môžu obmedziť nákup nepodstatných produktov.

Zdieľať na facebooku