Články: Pre študentov
O projekte

 

Prečo je dôležitá pre študentov sebadisciplína?

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Bigstock
  Foto: Bigstock

Poznám veľa mojich bývalých žiakov, ktorí od malička dosahovali dobré výsledky v škole, bez problémov zmaturovali, dokončili vysokú školu, našli si prácu a ani v rodinnom živote sa nezmietajú vo výraznejších problémoch. No, poznám aj takých, ktorí sú ich pravým opakom. Keď som tak premýšľala nad tým, čo spôsobuje úspech či neúspech v živote, tak som si uvedomila, že to nie je len IQ, EQ či prostredie, v ktorom vyrastali, ale do určitej miery má na tom zásluhu aj ich sebadisciplína. A tú je potrebné si budovať už od školských lavíc. Ktoré vlastnosti, prístupy a princípy by si mal študent budovať  tak, aby mal šancu prežívať úspešný život?

 

1. Nájdite si čas na cielené premýšľanie

Viete o tom, že tí najúspešnejší ľudia denne premýšľajú nad tým, ČO a AKO robia? Nerozmýšľajú o tom len tak mimochodom pri sledovaní televízie, varení, upratovaní, nakupovaní, ale CIELENE sa premýšľaniu venujú 30 až 60 minút denne. Robia to tak, že si sadnú v tichu v izbe, idú na prechádzku sami niekde do parku alebo do lesa a niektorí z nich si píšu každý deň denník. Prvé minúty premýšľania charakterizuje určitý chaos v myšlienkach, ale po určitej dobe dochádza k upokojeniu mysle a zrazu vám začnú napadať tvorivé myšlienky, nevšedné riešenia v súvislosti so situáciou, v akej sa práve nachádzate. Kvalita myslenia veľmi ovplyvňuje kvalitu rozhodnutí, ktoré človek robí. To ovplyvňuje kvalitu výsledkov, čo nakoniec ovplyvňuje aj  kvalitu života. Aby ste si vytvorili túto disciplínu, nájdite si nerušený čas iba na rozmýšľanie.

 

2. Dobre poznajte svoje ciele

Ja viem, že niekedy je veľmi ťažké v dnešnej dobe stanoviť si ciele. Srdce chce jedno, ale rozum hovorí niečo iné. A potom sú tu ešte silné tlaky okolia. Pre študenta nezávideniahodná situácia. Mladý človek sa zmieta medzi tým, či sa pri výbere povolania sústredí len na zarábanie peňazí, alebo bude brať do úvahy aj svoje nadanie, túžby a volanie srdca. Vidím to na vlastné oči u mojich deviatakov, ako musia zápasiť s týmto problémom. Často som svedkom situácií, ako žiak orientovaný určitým smerom, napríklad na výtvarné umenie, musí študovať na škole, ktorá s touto oblasťou vôbec nesúvisí, len aby sa uživil. Je naozaj náročné stanoviť si reálny cieľ, vďaka ktorému bude človek nielen zabezpečený, ale aj šťastný vo svojom živote. A šťastný život chceme predsa prežiť všetci. Asi najlepším riešením je hľadať nejaký kompromis. Jedna moja bývala žiačka maľovala naozaj nádherne. Vyštudovala však hotelovú akadémiu. Na pár rokov na svoju záľubu zabudla a venovala sa v jednom hoteli len vareniu. Potom však prišiel nový šéf, ktorému mu maximálne záležalo nielen na kvalite, ale aj na estetike pripravovaných jedál. Dnes už nevarí, ale vytvára prekrásne šalátové misy na bufetové stoly v luxusnom hoteli a stará sa tiež o výzdobu miestností. Vyzerá to tam ako v rozprávke. Bola som šťastná, keď som videla, čo dokáže urobiť, ale hlavne ma potešilo to, že jej výtvarné nadanie vytrysklo na povrch a môže sa realizovať v tom, čo najviac miluje. Možno trochu iným spôsobom, ale predsa.

Ak si už stanovíte nejaký cieľ, váš život sa v mnohom zmení. Budete poznať dôvod, kvôli ktorému sa budete chcieť učiť. Mnohí žiaci sa neučia len preto, lebo nepoznajú svoje ciele, nemajú čas nad nimi premýšľať, nikto ich k tomu nevedie. Doba je rýchla a stále ste obklopení nejakými informáciami a hlukom. Všade znie nejaká hudba, takmer všade sa nachádza obrazovka, z ktorej sa na vás valia rôzne správy, filmy, videoklipy a nezanedbateľný je aj vizuálny smog valiaci sa z billboardov. Práve preto je dôležité čoraz viac zostávať v tichu sám so sebou, aby ste si ujasnili, čo vlastne chcete, kam smerujete, čo vás teší a  čo zarmucuje.

 

3. Systematicky študujte

Ak ste sa už rozhodli študovať, máte stanovený cieľ, tak začnite štúdium brať vážne. Ja viem, že na každom kroku na vás číha množstvo lákadiel, ktoré vás chcú odviesť o vašej cesty. Na porovnanie, priemerný študent míňa 50% času v škole  surfovaním na internete, zbytočnou komunikáciou takmer o ničom, denným snívaním a inými rozptýleniami. Ak dokážete zmierniť tieto aktivity, tak môžete okamžite niekoľkonásobne zvýšiť vašu produktivitu a dokončiť  viac úloh za menej času. Využite čas v škole na maximum. Pýtajte sa na veľa vecí učiteľov, robte rôzne aktivity a projekty navyše, buďte aktívni. Veľa sa naučíte a tiež si vás obľúbia učitelia, čo nikdy nie je na zahodenie. A urobte aj doma niečo navyše. Ak vám môžem poradiť, čítajte aspoň pol hodinu denne z kníh. Zistilo sa, že mozog ľudí, ktorí čítajú, je štrukturovaný ináč ako mozog tých, ktorí nečítajú. Neurovedec Manfred Spitzer vyštudoval medicínu a filozofiu. Nakoniec sa zameral na psychiatriu. Pôsobil ako hosťujúci profesor na Harvarde. Vedie kliniku v Ulme a na stanici BR-alpha, moderuje vlastný program. Je jedným z najvýznamnejších bádateľov v oblasti neurovedy a problematike čítania sa venuje už desiatky rokov. Je to vedec, ktorý skúma ľudský mozog, jeho fungovanie a evolúciu. K najdôležitejším poznatkom v neurobiológii patrí, že mozog sa používaním neustále mení. Dnes dokážeme plastické, neustále sa meniace spoje medzi nervovými bunkami schopné viesť elektrické signály fotografovať. Počas procesu učenia sa menia. Čas strávený s digitálnymi médiami zanecháva v mozgu tiež svoje stopy. Sú však iného druhu.  Na toto prišli aj kanadskí psychológovia Raymond Mar  Keith Oatley. Tí  zistili, že pri čítaní  z monitorov dochádza k inej štrukturalizácii v mozgu ako pri čítaní z papiera. Hovoria, že pri čítaní z displejov sa menej rozvíja slovná zásoba, tvorivosť, emócie. Pri čítaní z papierovej knihy dochádza k hlbokému čítaniu, ktoré pohltí celého človeka a viac sa rozvíja nielen jeho poznanie, ale aj emocionalita a duchovný rozvoj. Čítanie z displejov spôsobuje povrchnosť pri čítaní. Pretože platí, čím povrchnejšie sa nejakým vecným obsahom zaoberáte, tým menej synapsií sa vám v mozgu aktivuje, a tým menej sa teda  učíte. Digitálne zariadenia môžu viesť k väčšej povrchnosti v učení, lebo predtým sa texty „čítali“, dnes sa „skimujú“ (povrchne preletia očami). Predtým sa do látky „prenikalo“, dnes sa namiesto toho po sieti „surfuje“ (teda kĺže po obsahovom povrchu). A ak teda nechcete vôbec čítať z kníh, zbytočne nesurfujte na internete. Ak ho máte veľkú  chuť využívať, čítajte si články, ktoré vás obohatia v oblasti, ktorá vás najviac zaujíma.

 

4. Nezabúdajte na vytrvalosť

Čím viac skutočne veríte v to, čo robíte, tým väčšiu vytrvalosť budete mať. A čím väčšiu vytrvalosť budete mať, tým viac budete veriť v seba a v hodnotu toho, čo robíte. Svoju sebadisciplínu a vytrvalosť preukážete hlavne vtedy, keď prídu aj menej úspešné dni, keď vám niečo nevyjde podľa predstáv a aj vtedy, keď stretnete ľudí, ktorí vás budú odhovárať od vášho snaženia. Ak veľmi po niečom túžite, vydržte!

So sebadisciplínou dokáže človek dosiahnuť čokoľvek a má silu prekonať všetky prekážky až kým neuspeje. Sebadisciplína je kľúčom k silnejšiemu sebavedomiu, k dosiahnutiu vašich cieľov a v konečnom dôsledku aj k šťastnejšiemu životu.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Produktivita
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Si stredoškolák? Prihlás sa do nášho newslettru pre stredoškolákov a žiadna novinka ti neunikne.