Ako utíšiť mladších žiakov?

  Foto: Bigstock

Väčšina žiakov na 1. stupni nechce byť ticho. Každý rád rozpráva, málokto rád počúva toho druhého. Kritické sú hlavne prestávky. Kto nepočul ten krik, tak ani neuverí. Česť výnimkám, verím že existujú aj žiaci, ktorí dokážu už v tomto veku rešpektovať aj toho druhého a ktorí si zvykli na určitý režim. Každá trieda je iná a učitelia, ktorí učia na 1. stupni by dokázali dlhé o tomto rozprávať. Predstavte si však, že máte učiť prvákov, ktorí ešte nie sú na žiadny režim a určité pravidlá zvyknutí a vy ich musíte utíšiť, keď potrebujete, aby boli ticho a venovali vám pozornosť Samozrejme, hlasivky máte len jedny, a tak možno premýšľate nad inými technikami. Možno vám pomôže niektorá z nasledujúcich, ktoré spomeniem v tomto článku.

 

1. Začnite šepkať

Deti sú zvedavé a milujú dobrodružstvá a rôzne tajomstvá. Niektorí učitelia to najväčšie ticho v triede dosiahli tak, že začali šepkať a rozprávať potichu. Môžete sa zahrať napríklad na šepkací deň. Vaše hlasivky si aspoň na chvíľu oddýchnu a žiaci pochopia, že sa nemusia prejavovať len krikom a že tí ostatní si ich všimnú aj vtedy, keď rozprávajú potichu.

 

2. Zvonček alebo hudba

Môžete si zavesiť klasický zvonček na nejaké miesto v triede, napríklad na okno, na tabuľu alebo ak máte v triede nejakú plyšovú hračku, tak jej ho dajte na krk. Zvuk zvončeka by mal byť jemný a príjemný. Dohodnite sa s deťmi, že keď zazvoní zvonček, tak končí nejaké etapa práce. Napríklad práca v skupinách, práca vo dvojiciach, nejaká hra, začiatok hodiny a podobne. Keď zaznie zvuk zvončeka, každý žiak sa vráti na svoje miesto, počúva ďalšie pokyny učiteľa následne pokračuje v ďalšej práci. Ak nechcete využívať zvonček, zvoľte si nejakú príjemnú, ale ráznu hudbu a využívajte tú.

 

3. Oceňujte dobré správanie

V strese a v hluku učiteľ väčšinou začne kričať do žiaka, ktorý najviac kričí. Niekedy je ho naozaj veľmi ťažké utíšiť. V takejto situácii, sa učiteľovi veľmi ťažko premýšľa nad najvhodnejšou stratégiou, ako situáciu zvládnuť. Skúste si však rýchlo spomenúť, že namiesto slov: „ Buď ticho, Peter! Prestaň, Janka!“ použijete nasledujúce vetu: „ Výborne, Janko, sedíš tak pekne a ticho.“ Potom takýmto spôsobom pochváľte ďalšie deti, ktoré sú ticho a rešpektujú vás. Pozrite sa tiež na nich pevným pohľadom a usmejte sa. Väčšinou nastane situácia, že tí, ktorí najviac kričali, stíchnu a začnú sledovať, čo sa deje.

 

4. Nápisy na lavici alebo na tričku

Skúste si vyrobiť farebné smajlíky s rôznymi povzbudzujúcimi nápismi. Napríklad: Výborný čitateľ, skvelý matematik, zjedol som celý obed, pomáham spolužiakom, nevykrikujem na hodine a podobne. Bolo by super, keby sa vám podarili tieto nápisy vyrobiť vo forme samolepiek. Keď žiak splní kritériá na udelenie ocenenia, pripnite(prilepte) mu toto ocenenie na lavicu alebo na oblečenie(tričko, svetrík a podobne). Malé deti sa vedia z tohto veľmi tešiť a úžasne ich to motivuje k dobrým veciam.

 

5. Nechajte žiaka pocítiť dôsledky jeho správania

Niekedy žiaci provokujú zámerne a veľmi premyslene. Napríklad žiak neustále kope nohou o lavicu a vyrušuje pri písaní celú triedu. Vy ho požiadate, aby prestal, ale on začne búchať ešte viac. Aj to sa stáva. Nepomáha pozitívne hodnotenie a využili ste aj techniku pozitívneho  oceňovania, keď to nerobil? V takomto prípade skúste jeho správanie do istej miery ignorovať. Pokojným hlasom mu povedzte, aby s tým prestal, že sa vám jeho správanie nepáči. Ak neprestane, povedzte mu, že to, čo robí, je neskutočne nudné a nevhodné a že to nebudete ani komentovať a ak v tom bude pokračovať, bude si niesť za to následky. Väčšina žiakov prestane. Ak sa tak nestane, následky prídu. Dôležité je, že žiak vedel, čo ho čaká a sám sa tak rozhodol aj napriek viacerým napomenutiam.

 

6. Využite silu úsmevu

Niekedy sa stane, že celá trieda má bláznivú náladu a utíšiť sa dá naozaj veľmi ťažko. Vtedy využite nasledujúcu techniku. Povedzte im, že budete súťažiť v tom, kto vydrží najdlhšie sedieť vyrovnaný na stoličke a pri tom sa krásne usmievať na ostatných. Aj ten úsmev je veľmi dôležitý, pretože deti príjemne naladí a ešte získajú pocit, že sa hrajú.

 

7. Bodový systém

Práve túto metódu používa najviac učiteliek na 1. stupni základných škôl. Deti dostávajú za dobré výkony, skutky či správanie zlé alebo dobré body. Za určitý počet bodov potom dostávajú diplomy, sladkosti, knihy alebo iné odmeny. Za zlé body si väčšinou vyslúžia nejaké zákazy.  Túto metódu využíva aj veľa rodičov.

 

 

Samozrejme, uvedené techniky sa dajú najlepšie využiť v 1. a v 2. ročníku základných škôl. Čím sú žiaci starší, tým menej sa dajú takýmto spôsobom motivovať. Ale mám pre vás aj v súvislosti s vekom jednu dobrú správu. Z mojich skúseností viem, že čím sú žiaci starší, stále menej a menej kričia. Už ich to jednoducho nebaví. U nich sa začína prejavovať skôr akási apatia alebo aj absolútny nezáujem. A ten je väčšinou sprevádzaný  tichom.

Existuje ešte veľké množstvo rôznych techník a hier. Je dobré si navzájom pomáhať, a tak skúste o ďalších technikách napísať aj vy, milí čitatelia.

Zdieľať na facebooku