Závislosť na online nakupovaní – ako a prečo vzniká?

  

Online nakupovanie môže ľuďom uľahčiť život, ale aj prerásť do patologického stavu - závislosti, kedy si kupujeme veci, ktoré vôbec nepotrebujeme. 

 

Blížia sa Vianoce, sviatky plné lásky a pokoja. V dnešnej spoločnosti sú ale paradoxne často obdobím zhonu, stresu a preplnených nákupných centier. Ľudia behajú z obchodu do obchodu, aby nakúpili tie najlepšie darčeky pre seba a svojich blízkych. Aj preto sa v posledných rokoch dostáva do popredia čoraz viac online nakupovanie. Prečo by sme sa mali tlačiť v preplnenom nákupnom centre, keď môžeme všetko vybaviť z pohodlia domova a kuriér nám prinesie, čo potrebujeme? Áno, presne to je podstata online nakupovania. Malo nám uľahčiť život tým, že pohodlne nakúpime, čo potrebujeme. V posledných rokoch je však až natoľko pohodlné a online marketérmi zdokonaľované, že ľudia začínajú nakupovať stále častejšie a viac. Dokonca aj to, čo vôbec nepotrebujú. U niektorých ľudí môže online nakupovanie prerásť až do závislosti na tejto aktivite. Čo si môžeme predstaviť pod závislosťou na online nakupovaní a aké má príznaky?

 

Kúpime aj to, čo nechceme

Digitálny svet sa pre mnohých stáva balzamom na dušu. Presne vie, čo chceme, čo potrebujeme, po čom naše srdce túži. Marketingové techniky online obchodov sú natoľko pokročilé, že aj pri obyčajnom prehliadaní si sociálnej siete na nás agresívne útočí reklama a len ťažko sa jej vyhneme. Vyskakujú na nás ponuky na kúpu najrôznejších produktov, o ktoré sme sa predtým zaujímali. Tak sa nás marktéri snažia donútiť k tomu, aby sme produkty aj nakúpili. Niekto odolať dokáže, iný nie a nahádže do nákupného košíka aj to, čo nechcel.

 

Takéto cielené a sponzorované online reklamy sa snažia vyťažiť z niečoho, čo vedci nazývajú podnetovou reaktivitou. Tá  je v praxi spájaná aj s oblasťou látkovej či nelátkovej závislosti. Sklon k závislosti na online nakupovaní má rôzne názvy. Nazýva sa patologickým nákupom, nutkavým nákupom či oniomániou. O závislosti od bežného nakupovania či cez internet sa hovorí aj ako o psychickej poruche modernej doby. Výskumníci poukazujú na fakt, že v súčasnosti je táto závislosť tak rozšírená, že ňou môže trpieť až 1 z 20 ľudí. Vo výskume publikovanou v časopise Comprehensive Psychiatry vedci tvrdia, že až približne 5 % dospelých v rozvinutých krajinách trpí extrémnou túžbou po nakupovaní.   

Nedávna štúdia uverejnená v časopise PLOS ONE skúma podobnosť medzi patologickým online nakupovaním a závislosťou. Vedci sa stále snažia zistiť, kde zaradiť patologické online nakupovanie. Otázkou je, či patrí do kategórie obsedantno-kompulzívnych porúch, porúch kontroly impulzov či k závislostiam. Daná štúdia identifikovala tri kľúčové faktory, ktoré robia každého z nás obzvlášť náchylným a zraniteľným voči závislosti na online nakupovaní:

 

1 | Ľudia, ktorí radi nakupujú anonymne a majú potrebu vyhnúť sa sociálnej interakcii

Medzi patologickým nakupovaním a úzkosťou existuje spojenie, najmä čo sa sociálnej úzkosti týka. Ľudia, ktorí neznášajú preplnené nákupné centrá a veľa ľudí na jednom mieste preferujú práve online nakupovanie, ktoré je čoraz viac dostupné. Problém nastáva vtedy, keď títo ľudia vedia, že majú zvyk v nadmernom nakupovaní, ktoré sa však deje v tichosti z prítmia ich domova.
 

2 | Ľudia, ktorí si užívajú široký výber a dostupnosť najrôznejších položiek

Online nakupovanie je pre milovníkov rôznorodosti. Na internete je toho zvyčajne v porovnaní s kamennými obchodmi tak veľa, že je to pre milovníkov nákupov ako raj. Internetové obchody navyše nikdy nie sú zatvorené, čo môže zákazníkov viesť k častejším objednávkam.
 

3 | Ľudia, ktorí radi prežívajú okamžité uspokojenie a potešenie

Tento bod je asi najvýraznejším predpokladom vzniku závislosti na online nakupovaní. Ľudia, ktorí žijú pre okamžité uspokojovanie sú priťahovaní práve k online nakupovaniu, kde sú nákupy absolútne jednoduché – stačí na ne zopár klikov. Rýchla odozva tak posilňuje cyklus túžby a okamžitého uspokojenia a človek sa z neho po istom čase nedokáže vymaniť.   

 

Možno ste sa v uvedených charakteristikách našli, možno nie. To, že preferujete a máte radi online nakupovanie z vás ešte nerobí závislých ľudí. Ako sa teda líši normálne a bežné online nakupovanie od závislosti na ňom? Najdôležitejším typickým znakom je až patologické zaujatie ľudí nákupmi, majú pocit, že nad ním nemajú kontrolu a práve to vedie zvyčajne k problémom s prácou, vzťahmi či v najhoršom prípade k finančnému bankrotu.

 

10 príznakov nutkavého nakupovania, ktoré má tendenciu prerásť do závislosti na online nakupovaní:

  1. Mám pocit, že nedokážem prestať nakupovať, aj keď som sa vyslovene snažila o to, aby som prestala.
  2. Online nakupovanie poškodilo moje vzťahy, narušilo mi prácu či moju finančnú situáciu.
  3. Môj partner, členovia rodiny aj priatelia majú obavu z môjho online nakupovania. Vždy sa o tom s nimi pohádam.
  4. Stále myslím na nakupovanie/online nakupovanie.
  5. Cítim sa frustrovane a som nevrlá, ak nemôžem nakupovať.
  6. Online nakupovanie je jediná vec, ktorá mi pomáha relaxovať a navodiť stav, že sa cítim lepšie.
  7. Skrývam veci, ktoré nakupujem, lebo mám sa bojím toho, že si ostatní budú myslieť, že je to zbytočné utrácanie peňazí.
  8. Mávam pocity viny, keď si sadám za počítač a idem nakupovať cez internet.
  9. Aktivity, ktoré som voľakedy robila často a rada dnes nahrádzam online nakupovaním.
  10. Často si kupujem veci, ktoré vôbec nepotrebujem, alebo si ich kúpim oveľa viac, aj keď na to nemám dostatočný rozpočet a nebolo to v mojom pláne.

 

Dôležité je povedať, že patologické nakupovanie alebo online nakupovanie býva často spojené s inými psychickými problémami alebo poruchami, ako je napríklad depresia, úzkosť, obsedantno-kompulzívna porucha či rôzne mánie. Ak sa vylieči základný problém, z ktorého pramení závislosť na online nakupovaní, pacient má veľkú šancu na zlepšenie svojho stavu. Čo sa týka terapií, pri liečbe závislosti na online nakupovaní sa najčastejšie využíva kognitívno-behaviorálna terapia. V každom prípade, ak máte podobné problémy, je potrebné vyhľadať odborníka a podchytiť problém čo najskôr.    

Zdieľať na facebooku