Ako motivovať deti k hre na hudobný nástroj?

Ako motivovať deti k hre na hudobný nástroj? Svoju energiu by ste mali sústrediť hlavne na pozitívnu motiváciu.
Ako motivovať deti k hre na hudobný nástroj? Svoju energiu by ste mali sústrediť hlavne na pozitívnu motiváciu. / Foto: Bigstock

Kto má talent na hudbu, zďaleka nemá ešte nič vyhrané, pretože talent tvorí približne len 10 percent z toho, ako sa nám bude v hre na hudobný nástroj dariť. Zvyšných 90 percent závisí len od našej usilovnosti.
- Eva Suchánková

 

Určite poznáte nasledujúcu situáciu. Vaše dieťa vás presvedčí, že chce hrať na hudobný nástroj. Vy mu nástroj kúpite, nájdete učiteľa. Zo začiatku je všetko v poriadku, ale ako dni plynú, zrazu sa dieťaťu nechce precvičovať zadané cvičenia. Začne sa vyhovárať na domáce úlohy z iných predmetov, na to, že chce ísť von s kamarátmi, že sa chce najprv pohrať na počítači a až potom pôjde cvičiť hru na hudobný nástroj. Bežne máte toľko povinností, že dieťaťu dovolíte, že sa môže pohrať a až potom pôjde hrať na hudobný nástroj. Zrazu je tu však večer a vy zistíte, že je veľa hodín a dieťa musí ísť spať. Opäť neprecvičovalo hru na hudobný nástroj! Ako to vyriešiť?

 

Dávajte si pozor na nepremyslenú  a nevhodnú motiváciu

Rodičia chcú deťom s dobrým úmyslom pomôcť, ale ich slová majú často opačný efekt. Klaviristka, pedagogička a spisovateľka Eva Suchánková vo svojej knihe Jak doma motivovat děti ke cvičení na klavír a nezbláznit se upozorňuje rodičov, aby si dávali pozor na nasledujúce výroky.

 

„V živote ťa čakajú ešte horšie veci!“

Pri prehováraní, aby vaše deti išli precvičovať hru nástroji, sa im nesnažte vysvetliť, že budú musieť v živote prekonávať ešte väčšie prekážky, ako je hudobný nástroj. Nehovorte im, že 30 minút denne sa dá prežiť a že majú myslieť na budúcnosť. Deťom je v tejto chvíli jedno, čo ich v živote čaká, nemajú skúsenosti ako rodičia a nepozerajú tak ďaleko do budúcnosti. Žijú predovšetkým prítomnosťou a vnímajú práve v tej chvíli iba pocit, že sa im  cvičiť nechce.

 

„ Pozri sa na Janku, koľko už toho vie!“

Eva Suchánková odporúča tiež rodičom, aby nikdy neporovnávali svoje dieťa s rovesníkmi alebo súrodencami. Tým sa nechuť niečo robiť u dieťaťa len zvyšuje. Často si pomyslia, že načo to budú robiť, keď už existuje veľa ľudí, ktorí to vedia oveľa lepšie ako ony.

 

Ako použiť pozitívnu motiváciu?

1. Doprajte dieťaťu pocit výnimočnosti

Keď  sa napríklad blíži rodinná oslava, napríklad dedko má narodeniny, povedzte dieťaťu: „ Vieš, čo by bolo krásne, keby si dala dedkovi na narodeniny? Vieš, čo by mu urobilo veľkú radosť? Keby si mu zahrala napríklad nejakú peknú skladbu! Nikto v rodine nevie hrať tak pekne ako ty, určite by aj ostatní mali veľkú radosť.“

Väčšina detí má rada pozornosť. Ak je dieťa extrovert a nehanbí sa, je to pre neho skvelá príležitosť predstaviť sa  a ukázať, čo vie. Táto skutočnosť v ňom dokáže prebudiť motiváciu. Zároveň má určený presný termín, dokedy musí skladbu naštudovať, takže začne pracovať systematicky. Dieťa tak preciťuje pocit jedinečnosti, nezastupiteľnosti a dôležitosti. A to robí dobre každému, nielen deťom.

 

2. Vyberte dobrého učiteľa

Keď má dieťa dobrého učiteľa, veľa vecí urobí aj kvôli nemu, aby nebol smutný a sklamaný. Dôležité je tiež, aby mali aj rodičia dobrý vzťah s učiteľom, a to preto, aby mohli spolu komunikovať o tom, či sa dieťaťu skladba páči, s čím má problém a čo mu naopak spôsobuje radosť pri hraní na hudobný nástroj. Vďaka týmto poznatkom môže učiteľ vybrať dieťaťu primeranú skladbu, z ktorej má radosť. Všetky skladby nie sú vhodné pre každého. Dôležité je, aby dieťa úprimne povedalo, ktorá skladba sa mu páči a ktorá nie. Existuje veľké množstvo skladieb a vždy je z čoho vyberať. Keď dieťa vidí, že učiteľ sa snaží prispôsobiť výber skladby jeho povahe, tak sa aj viac snaží.

 

3. Používajte odmeny namiesto trestu

Ak nič iné nezaberá, skúste to aj s odmenou. Odmeny môžu mať rôznu podobu.

 

Vreckové

Za každé cvičenie môžete dávať deťom niekoľko centov do pokladničky. Musí však hrať to, čo má určené od učiteľa. Odmenu môže dostávať aj na konci týždňa. Za tieto peniaze si dieťa môže potom kúpiť to, čo chce. „Cvičenie na hudobný nástroj je náročné, a tak malá finančná odmena môže deti motivovať,“ upozorňuje Eva Suchánková.

 

Sladká odmena

Nemusí to byť v skutočnosti nič sladké. Môže to byť niečo, čo deťom naozaj chutí. S deťmi sa môže rodič dohodnúť aj tak, že keď dieťa bude celý týždeň poctivo cvičiť, cez víkend môžete ísť do cukrárne alebo obľúbenej reštaurácie. Môžete mu tiež uvariť obľúbené jedlo alebo upiecť koláč.

 

Iné odmeny

Hranie na hudobný nástroj je vždy spojené aj s koncertami. Na koncerty učitelia vyberajú najlepších žiakov. A tak rodič môže povedať dieťaťu, že keď bude dobre cvičiť a učiteľ ho vyberie na koncert, že mu niečo pekné na ten koncert kúpi. Dievčatku môžete sľúbiť, že mu krásne upravíte vlasy, kúpite topánky alebo šaty. A čo sľúbiť chlapcom? Eva Suchánková uvádza, že najlepšie zaberajú:

  • návšteva športového podujatia,
  • jazda na motokáre alebo bobovej dráhe,
  • kúpa nových športových potrieb alebo vytúženej počítačovej hry,
  • návšteva koncertu alebo iného vysnívaného podujatia (bowling, aquapark, lyžiarske stredisko, kino a podobne.)

 

 

Nezabudnite dodržať to, čo sľúbite

Ak rodič chce, aby ho deti brali vážne, musí svoje sľuby dodržiavať. Pravidlá hry musia byť jasne stanovené  a doržiavané na obidvoch stranách.

 

4. Dovoľte dieťaťu, nech cvičí hru na nástroj vtedy, kedy ono chce

Neprikazujte dieťaťu, kedy má cvičiť. Dovoľte mu, nech rozhodne, kedy sa bude pripravovať do školy, kedy sa bude hrať napríklad s kamarátmi a kedy bude cvičiť hru na nástroj. Upozornite ho na to, aby si túto povinnosť neodkladalo do neskorých večerných hodín.

 

5. Povedzte dieťaťu, že hranie na nástroj robí človeka lepším

Naučte svoje dieťa oceniť hudbu a všetko, to, čo hudba ponúka. Pomôžte mu zistiť, že hudba robí život krajším a plnohodnotnejším. Rozprávajte mu o živote hudobníkov, pozrite si nejaký film o ich  živote alebo členoch nejakej hudobnej skupiny. Chodievajte spolu na koncerty. Rozvíjajte u dieťaťa lásku k hudbe.

 

6. Dovoľte dieťaťu zvoliť si hudobný nástroj, na ktorom bude hrať

Niekedy musia deti plniť sny svojich rodičov. Ak mama bola klaviristka, dcéra môže hrať aj na gitaru. Nenúťte ju do niečoho, čo naozaj nechce.

 

7. Buďte fanúšikom svojho dieťaťa

Počúvajte čo najčastejšie hru vášho dieťaťa. Zo začiatku budú zvuky prerušované a dieťa sa bude často vracať na to isté miesto, ale vydržte. Cvičenie doma je často únavné nielen pre dieťa, ale aj pre rodičov. Ale oplatí sa vydržať. Najväčším zážitkom potom je, keď svoje dieťa počujete hrať súvislú skladbu na koncerte. Je to zážitok pre celú rodinu.

 

8. Oslavujte všetky úspechy

Možno vaše dieťa pôjde na hudobnú súťaž alebo sa zúčastní koncertu v meste. Určite na koncert choďte aj vy a nezabudnite dieťa pochváliť. Túto slávnostnú udalosť využite aj na malú oslavu. Nezabudnite pozvať aj starých rodičov, bratrancov, sesternice, tety alebo ujov z rodiny.

 

9. Posledná možnosť, keď to už ináč nejde

V dnešnej dobe je pre deti najväčším lákadlom elektronika. Dohodnite sa s dieťaťom, že keď bude v daný deň dlho a precízne precvičovať hru na hudobný nástroj, ten istý čas, ktorý venovalo precvičovaniu, môže využiť pri hre na počítači. Ak sa takto dohodnú podmienky hneď na začiatku, väčšinou to funguje.

 

Mnohí šikovní  a talentovaní študenti konzervatórií, VŠMU a už aj vyštudovaní hudobníci svorne tvrdia, že v detstve aj napriek veľkému talentu ich často premáhala lenivosť. Dnes vďačia svojim rodičom za to, že boli na nich občas aj tvrdší a že ich dokázali motivovať. Keby neprišli s motiváciu v správnej chvíli, možno by dnes neboli tam, kde sú a nerobia či neštudujú to, čo ich tak veľmi teší.


ZDROJE: evasuchankova.cztakelessons.com

Čítajte viac o téme: Hudba
Zdieľať na facebooku